Concurrentie analyse: Waarom staan zij hoger dan ik?

3 februari 2016

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Vandaag zal je meer te weten komen over een concurrentie analyse. De basis van je website staat, je content is geschreven en je was er heilig van overtuigd dat je bovenaan Google zou gaan staan. Nu kom je er echter achter dat je nog steeds niet scoort. Hoe is dit mogelijk? Je hebt toch alles volgens het boekje gedaan? Ben je bekend met het spreekwoord ‘keep you friends close, but keep your enemies closer’? Vandaag ga je dit namelijk in de praktijk brengen.

Hoe jij je concurrenten voorblijft: De silo structure!

Een concurrentie analyse?

Bovengenoemd spreekwoord gaat niet volledig op bij een concurrentie analyse, maar het is wel degelijk van belang om naar je concurrenten te kijken. Waarom staan zij boven jou? Wat hebben zij wel gedaan, dat jij niet hebt gedaan? Soms is het belangrijker om naar the other side of the pond te kijken en je niet stuk te staren op wat je zelf hebt gedaan.

Hieronder zal je 4 basisstappen doorlopen, waarna jij kunt bepalen waarom een andere pagina hoger staat dan die van jou. Hierna kun je gepaste maatregelen nemen en ervoor zorgen dat jij nu wel boven ze komt te staan.

Begin bij jezelf

Dit klinkt raar, want waarom zou je een concurrentie analyse bij jezelf beginnen? Je wilt toch juist weten wat de concurrentie doet? Wij zullen dit pijnpunt gelijk voor je tackelen.

Om je concurrentie te analyseren, moet je eerst een uitgangspunt hebben waar vanuit je te werk gaat. Je kunt wel zien wat een ander doet, maar moet dit altijd met jezelf vergelijken om te zien waar het beter kan. Analyseer daarom eerst je eigen website en breng deze in kaart. Een aantal vragen die je jezelf hierbij moet stellen zijn:

  • Wat is de huidige autoriteit van mijn website?
  • Welke zoekwoorden heb ik gebruikt?
  • Wat is de huidige positie van deze zoekwoorden?
  • Hoe zit mijn interne linkbuilding in elkaar?

Dit zijn slechts enkele vragen die je jezelf moet stellen, voordat je je concurrent gaat analyseren. Voor hulp hierbij kun je altijd overwegen een SEO specialist of iemand voor je zoekmachine optimalisatie in te schakelen.

Als je dit allemaal bepaald hebt, is het tijd voor de volgende stap van je concurrentie analyse.

many 3d humans pull a rope to opposite directions

Bekijk je concurrent

Je concurrentie analyse wordt voortgezet met het daadwerkelijke bekijken van je concurrentie. Begin door een zoekwoord waar jij ook op wilt ranken in te typen in Google. Pak hier een paar van de bovenste pagina’s uit en analyseer deze.

Analyseer je concurrentie op zoekwoorddichtheid, aantal woorden, interne linkbuilding etc. Hier komt stap één goed van pas. Je hebt namelijk bij jezelf al precies geanalyseerd, waar je bij je concurrent naar op zoek bent. Het is dus nu simpelweg een kwestie van het lijstje afgaan en de variabelen invullen. Wanneer je dit gedaan hebt, is het tijd voor stap drie van je concurrentie analyse.

Bepaal de autoriteit van je concurrent

Voordat je aan stap vier van je concurrentie analyse gaat beginnen, is het belangrijk om wat verder naar je concurrenten te kijken. Wat is de autoriteit van hun website? Als deze veel hoger ligt dan die van jou, zal je je doelen namelijk moeten bijstellen voor de korte termijn. Het is namelijk praktisch onmogelijk om structureel boven ze te eindigen, wanneer de autoriteit van je website flink lager ligt.

Om de autoriteit van je concurrenten te bepalen, kun je handig gebruik maken van de Moz-Tool. Deze gratis tool helpt je bij het bepalen van de autoriteit van een bepaalde pagina, en bij het bepalen van de domein autoriteit op zich.
Als je de autoriteit van verschillende pagina’s hebt bepaald, kun je je gaan klaarmaken voor de vierde en laatste stap van je concurrentie analyse.

Vergelijk jezelf met je concurrent

Je hebt je eigen website aan de hand van een stel hoofdpunten in kaart gebracht en je concurrentie aan dezelfde analyse onderworpen. Nu is het tijd voor de belangrijkste stap: de vergelijking. Waar gaat het nu precies mis bij jou en op welke punten scoren je concurrenten beter? Ligt het aan je SEO teksten of heeft het simpelweg te maken met de domain authority van je website?

Ongeacht de uitkomst van deze analyse, is het belangrijk jezelf doelen voor zowel de korte- als de lange termijn te stellen. Hierbij kan een doel voor de korte termijn het verbeteren van de inhoud van je pagina zijn. Denk hierbij aan de keyword density, de titel- en meta descriptie van je pagina’s en het gebruik van headers.

Een doel voor de lange termijn kan het verhogen van je domein autoriteit zijn. Hoe ga je hier echter in te werk? Hoe bouw jij autoriteit op voor je eigen website? Moet je gaan kijken naar je linkbuilding, of ligt het toch aan iets anders?

Door deze stappen te doorlopen, zorg jij voor een goede concurrentie analyse en kom jij uiteindelijk toch boven je concurrenten te staan. Wil je hier toch hulp bij, neem dan direct contact met ons op, zodat we kunnen bepalen waar de pijnpunten liggen.

Tot volgende week!

In dit artikel lees je: