Content is King: Hoe richt ik een landingspagina in?

12 januari 2016

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Content is King: Hoe richt ik een landingspagina in?

Nu Google steeds geavanceerder te werk gaat, komt de nadruk steeds meer te liggen op jezelf onderscheiden door middel van content. De leuzen ‘Content is King’ of ‘Killer Content’ worden al jaren gebruikt, maar beginnen nu steeds meer de orde van de dag te worden. Om deze ontwikkeling kracht bij te zetten en jou verder te helpen te scoren op het internet, lichten we vandaag een van de oudste voorbeelden op het gebied van content uit: de landingspagina. Hoe richt jij je landingspagina in en hoe zorg jij dat deze pagina scoort op de voor deze pagina relevante zoektermen.

Kun jij al door psychologie de juiste content creëren?

De landingspagina uitgelicht

Vandaag gaan we ervan uit dat jij het zoekwoord van deze pagina al bepaald hebt en dat de landingspagina slechts één zoekwoord zal bevatten. Deze landingspagina moet voorzien worden van een uitgebalanceerde opbouw. Verder zal je het volgende er in moeten verwerken, waar we later in dit stuk dieper op in zullen gaan:

  • Title-Tag
  • Meta-Tag
  • Header
  • Tekst

Title-tag

In de title-tag zal je kort, maar krachtig moeten beschrijven wat de bezoeker op de pagina kan verwachten. Deze mag bovendien niet teveel tekens bevatten, omdat Google de titel anders niet volledig weer kan geven. Begin je title-tag met het zoekwoord waarop je wilt ranken. Google zal de pagina proberen te indexeren op relevantie, dus de pagina zal beter scoren wanneer het zoekwoord zoveel mogelijk naar voren staat. Probeer in de resterende tekens zo duidelijk mogelijk weer te geven wat er op de pagina staat.

cik2

Meta-tag

De meta-tag, of meta descriptie, is het stukje tekst wat je onder de titel-tag ziet bij de zoekresultaten op Google. Tegenwoordig kent Google hier amper nog waarde aan toe, waardoor je deze voornamelijk kunt gebruiken voor de conversie van je bezoekers. Om bezoekers te kunnen converteren, zal je een duidelijke Call to Action in je meta-tag moeten opnemen. Deze komt vanzelfsprekend achteraan je meta-tag. Hiernaast zal je iets uitgebreider weer kunnen geven wat de bezoeker op deze pagina kan verwachten. Let hierbij wel op. De beschrijving mag niet te kort zijn, maar ook niet te lang. Wanneer deze te lang is, zal de bezoeker het niet volledig kunnen lezen, omdat Google simpelweg een gedeelte weghaalt. Wanneer de meta-tag te kort is, bestaat de kans dat Google deze niet als relevant ziet en er een eigen invulling aan geeft. Zo bestaat de kans dat Google simpelweg de eerste zin uit je tekst weer gaat geven.

Headers

De headers kun je zien als de titels van de verschillende tussenkopjes die jij aan je landingspagina geeft. Op voorhand zal je de opbouw van je pagina moeten bepalen en op basis hiervan kiezen tussen wat je weer zal geven als een H1, wat als een H2 etc. Daarnaast zal je streven moeten zijn dat elk van deze tussenkopjes het zoekwoord waar jij je op richt bevat. De headers zijn de bouwstenen van je landingspagina, waardoor de pagina voor Google makkelijker te indexeren is als deze buiten een duidelijke beschrijving, sowieso de zoekterm in zich hebben.

cik3

Tekst

Wanneer jij al de bovengenoemde stappen hebt doorlopen, zal het relatief weinig moeite kosten de tekst van je landingspagina te schrijven. Je hebt namelijk al een onderwerp en een duidelijke invulling van je pagina. De structuur is al bepaald, jij hoeft hem alleen nog maar in te vullen.

Vele zelfbenoemde goeroes menen te weten de perfecte keyword density, ofwel zoekwoorddichtheid, te hebben gevonden. Wrang feit is hier alleen dat het exacte percentage hierin per persoon verschilt. Wij spreken dan ook niet van de perfecte keyword density, maar kunnen je wel een eind op weg helpen. Door deze tactiek op te volgen, zal je meestal de teksten relatief snel uit kunnen schrijven en hierbij op een zoekwoorddichtheid tussen de 2% en 4% uitkomen.

Google moet kunnen bepalen waar de pagina over gaat. Dit moet het probleemloos kunnen doen, zonder hierbij afgeleid te worden. Wanneer Google een aantal zinnen het zoekwoord niet tegenkomt, zal haar aandacht ten opzichte van het zoekwoord verslappen. Dit zal gevolgen hebben voor je indexering. Om een juiste structuur van je zoekwoorden te bepalen, moet je misschien wel teruggaan naar je middelbare schooltijd. Je hoort het goed, je middelbare schooltijd.

Op de middelbare school leerde je namelijk bij Nederlands hoe je het onderwerp van een alinea kon bepalen. Dit kon je meestal herkennen door het feit dat dit onderwerp in zowel de eerste als de laatste zin van de alinea terug was te vinden. Probeer dit toe te passen op je zoekwoorden en je zal vrij makkelijk op een goed percentage uit kunnen komen. Verwerk het zoekwoord in de eerste en de laatste zin van je alinea.

Door bovengenoemde handelingen stuk voor stuk zorgvuldig uit te voeren, zal jij snel een landingspagina hebben die goed scoort. Pas deze handeling toe op elke landingspagina, maar zorg er hierbij voor dat elke title-tag en meta-tag uniek is! Heb jij op- of aanmerkingen, toevoegingen of vind je het simpelweg leuk om te reageren, schroom dan niet hieronder je mening te geven.

Tot volgende week!

Inhoudsopgave