Conversie verhogen met a/b testen

2 januari 2024

Leestijd: 5 min

Auteur Ali

Geschreven door

Ali Demir

A/B testen is een bewezen manier om je conversie te verhogen. Als je meer uit je bestaande bezoekers wilt krijgen dan kijken wij naar je huidige data om meer klanten te krijgen. De cijfers liegen niet. Daarom test SAM Online Marketing de verschillende elementen van je website om zo de beste keuzes qua content over te houden. Dankzij het A/B testen verhoog je op de lange termijn je conversie aanzienlijk. Lees in deze blog alles over dit onderwerp en hoe duplicate content hierin een rol speelt.

Wat is A/B testen?

A/B testen is een vorm van splittesten. Je maakt twee versies van een bestaande pagina: de originele en eentje met één kleine aanpassing. Je stelt de website zo in dat 50% van de bezoekers versie A te zien krijgen en 50% van de bezoekers versie B. Op deze manier kun je per onderdeel dat je wijzigt zien hoe het gedrag van je bezoekers verandert. Misschien heeft versie B wel meer mensen die zich inschrijven op de nieuwsbrief of klikken ze eindelijk door naar de pagina waar je ze wilt hebben.

Op het moment dat er een duidelijke winnaar is, wordt deze de standaardpagina en heb je op een effectieve manier je conversie verhoogd. Wat nog belangrijker is, is dat je het niet zomaar op de gok hebt gedaan, maar je hebt de cijfers om je keuze te onderbouwen.

Hoeveel pas je aan in een A/B test?

Je maakt altijd maar één wijziging met de nieuwe pagina als je gaat A/B testen om de conversie te verhogen. Soms is een piepkleine aanpassing op je landingspagina, salespage of winkelmandje van je webshop al voldoende om je conversie te verhogen. Om er achter te komen of deze piepkleine aanpassing ook daadwerkelijk voor grootse resultaten gaat zorgen zul je de pagina moeten meten.

De reden dat je slechts één aanpassing per test mag doorvoeren is de betrouwbaarheid van de test. Wanneer je meer (grotere) aanpassingen maakt aan de pagina’s kun je onmogelijk analyseren welke aanpassingen wél resultaat opleveren en welke niet. Stel dat het aanpassen van de tekst op je Call To Action button voor een verhoging in je conversie zorgt van 3%, maar omdat je ook de paginatitel hebt aangepast en deze aanpassing voor een daling van je conversie van 1% zorgt, zul je nooit het optimale rendement behalen als wanneer je beide onderdelen apart test. Daarom maar één doel per keer testen!

Welke dingen pas je aan in een A/B test?

Zorg ervoor dat je bij het aanpassen van content voor een A/B test je je richt op de zaken die meestal het grootste effect hebben. Denk hierbij aan de onderdelen van een webpagina die goed zichtbaar zijn: kopteksten, meta titel, knoppen, call to action, maar ook de hyperlinks in de tekst.

Begin met een van deze onderdelen om snel resultaat te zien.

  • Kopteksten (lengte, inhoud)
  • Afbeeldingen (formaat, positie)
  • Producteigenschappen (wat maakt jouw product uniek, wat zijn de voordelen)
  • Prijs (korting, coupons, verzendkosten, bundels)
  • Betaling (keurmerk veilig betalen, iDeal, PayPal)
  • Formulieren (aantal stappen, hoeveelheid info om in te vullen, positie op de pagina)

Waarom A/B testen?

A/B testen doe je om niets aan het toeval over te laten. Je verhoogt de conversie op basis van wat je kunt meten wat de beste variant is van een webpagina. Niets meer en niets minder. Dit betekent dat er behoorlijk wat tijd in gaat zitten, maar dat het wel waterdicht is wanneer je eenmaal op een conclusie bent uitgekomen.

Door subdoelen op te stellen geef je jezelf de mogelijkheid om meer uit de bezoekers te halen. Door de bezoekers te laten converteren in de subdoelen komen zij steeds dichterbij het hoofddoel; van bezoeker klant worden. Met subdoelen bedoelen we onder andere een product toevoegen aan het winkelmandje, het inschrijven voor de nieuwsbrief, het delen via social media of het contactformulier invullen.

Doordat bezoekers deze stappen doorlopen krijgen ze meer affiniteit met jouw business en breng je hen dus dichter naar jouw hoofddoel; het doen van een aankoop of aanvraag voor je diensten. Ook op deze subdoelen kun moet je de conversie verhogen met A/B testen.

a/b testen

Wanneer beginnen met A/B testen om de conversie te verhogen?

Op het moment dat je genoeg bezoekers per dag krijgt op je pagina’s is het goed om meteen te beginnen met A/B testen om de conversie te verhogen. Als maatstaf wordt meestal 4000 bezoekers per maand aangegeven om betrouwbaar te kunnen splittesten. Als je toch gaat testen met minder bezoekers wordt je data en daarmee ook je conclusie minder betrouwbaar.

Aangezien het optimaliseren van één pagina al heel wat tijd in beslag neemt, moet je er wel op tijd mee beginnen. Het is een proces wat op de lange termijn de beste resultaten geeft. Je gaat alle wijzigingen één voor één af waardoor het een tijdrovende klus is. Maar uiteindelijk heb je wel concrete data waarmee wij jouw website topconversies leveren.

Waar moet je op letten tijdens het testen?

Je gaat niet zomaar lukraak aan de slag met A/B testen om je conversie te verhogen. Je moet eerst weten wat je gaat aanpassen en je moet ook weten wat je gaat meten als een succesvolle aanpassing.

Om te beginnen kun je kijken naar de dingen die heel concreet zijn en direct jouw business vergroten. Denk hierbij aan:

  • bestellingen
  • aanvragen (contact of anders)
  • bounce rate
  • CTR (Click Through Rate)

Het zou zonde zijn om je alleen op deze onderdelen te richten. Waar we nu namelijk naar kijken zijn de dingen die te maken hebben met harde conversies. Je kunt vrijwel elke punten herleiden naar een succesvolle conversie. Echter gebeurt het maar zelden dat iemand die voor het eerste je website bezoekt meteen de juiste producten in zijn winkelwagen zet en vervolgens direct naar de check-out gaat. Daarom zijn er nog meer stappen waar je op kunt letten die tussen het eerste bezoek en de betaling zitten, waar je je op kunt richten. Door te A/B testen op deze gebieden verhoog je op den duur ook de conversie.

Wat betreft de indirecte onderdelen om naar te kijken bij het testen moet je denken aan:

  • Downloads (grafieken, samples, nieuwsbrief)
  • Meer producten per betaling
  • Duurdere producten per betaling
  • Meer bezoekers klikken door naar de check-out
  • Klanten komen terug om nieuwe producten te kopen
  • Bezoekers blijven langer op de website
  • Bezoekers bekijken meer pagina’s op de website

Door op alle fronten verbeteringen aan te brengen verhoog je de conversie van je website. SAM Online Marketing kijkt daarom niet alleen naar de directe, maar ook indirecte manieren hoe wij jouw webshop of website meer klanten kunnen bieden.

Wanneer is het conversie verhogen geslaagd?

Je kunt alleen meten of het verhogen van de conversie door middel van A/B testen is geslaagd door van tevoren doelen op te stellen. Wat wil je bereiken, wat is je budget en hoe lang mag het duren? Dit zijn allemaal goede vragen die je jezelf kunt stellen voordat je met het proces begint.

Een gemiddelde webshop heeft ongeveer een conversieratio van 2%. In combinatie met de 30% van de bezoekers die meteen je website verlaat houd je dus nog 68% van je bezoekers over om aan te sporen om actie te ondernemen. Stel jij weet je conversie van 2% naar 3% te tillen dan is dit een verhoging van 50%! Stel je hebt het minimale aantal bezoekers van 4000 per maand, waarvan er dus 0,02 x 4000 = 80 klant worden. Dan zul je nu 0,03 x 4000 = 120 klanten hebben.

Om met zekerheid te kunnen zeggen dat iets is geslaagd moet je eerst zeker weten dat de pagina’s nog steeds goed worden opgepakt door Google. Doe regelmatig een check om te zien of je posities zijn veranderd, maar ook of er sprake is van duplicate content. Als je niet goed oplet kan er duplicate content ontstaan tijdens het A/B testen. Na verloop van tijd zul je zakken in de zoekresultaten en kun je niet meer je gegevens gebruiken om te vergelijken. Zorg er daarom voor dat je altijd duplicate content vermijdt.

Succesvol A/B testen om je conversie te verhogen met SAM Online Marketing

Zoals gezegd gaat het veel tijd zitten in het één voor één nagaan van de pagina’s van je website. Bovendien moet je exact weten wat je doet voordat je besluit om een nieuwe pagina als de standaard in te stellen. De meeste bedrijven zien daarom de beste resultaten als ze het testen uitbesteden aan SAM Online Marketing.

Wij werken met tools zoals Visual Website Optimizer en Hot Jar om van jouw bezoekers klanten te maken. Voor sommige klanten hebben we tot wel 70% meer conversie behaald dankzij onze samenwerking.

Waarom zul je dan zelf gaan ploeteren met een tool die je niet kent en waar je grof voor moet betalen, als je ook kunt samenwerken met een expert die 100% je conversie kan verhogen?

Ja, ik wil mijn conversie verhogen!

In dit artikel lees je:

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium,