De psychologie achter SEO: hoe creëer ik de juiste content?

3 augustus 2015

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

In mijn vorige blogs hebben jullie mijn fascinatie voor het menselijk brein al kunnen bemerken. Jullie hebben een aantal tips & trics gekregen over het psychologische aspect van de wereld van marketing. Omdat ik de afgelopen weken toch wat afgeweken ben van het onderwerp SEO en mijn blogs meer over marketing in het algemeen zijn gegaan, wil ik jullie graag onderwerpen aan een kleine refreshment; de psychologie achter SEO: hoe creëer ik de juiste content?

Zoekmachine optimalisatie, ofwel search engine optimization, is in de loop der jaren sterk veranderd. Waar het ‘kunstje’ voorheen vooral gericht was op het beïnvloeden van de zoekmachines om een betere ranking te krijgen, is het SEO voeren, en hiermee vooral het creëren van content, vooral gericht op de potentiële bezoeker. Wanneer jij jouw bezoekers op een overtuigende manier geeft wat zij willen, zullen zij niet om jou heen kunnen.

Wanneer jij ‘lovable’ content creeërt, zullen bezoekers tevreden zijn, waardoor de zoekmachines ook tevreden zijn. Wanneer jij mensen geeft wat ze willen hebben, zullen ze jouw content meer delen, meer over je schrijven en uiteindelijk ook meer van je kopen.

Wat weet jij al over content curatie?

Om hier optimaal op in te kunnen spelen, geef ik je 5 principes die jou moeten helpen meer te connecten met jouw publiek.

1. Wederkerigheid

Allereerst zul je bij jouw (potentiële) klanten een stukje wederkerigheid moeten creëren. Geef bezoekers iets van waarde, bijvoorbeeld een uniek stukje content. Geef iets wat aansluit op jouw niche, zo lang het de bezoekers maar pleased. Op deze manier creëer je engagement en zullen bezoekers jou iets terug willen geven, bijvoorbeeld jouw product of dienst aanschaffen.

2. Affiniteit

Het is wetenschappelijk bewezen dat wij personen eerder vertrouwen, wanneer zij ons aan onszelf doen denken ( uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Als jij je content schrijft, schrijf dan op een allemans manier die iedereen aanspreekt. Zowel de advocaat als de ‘simpele’ arbeider moet zich in jouw manier van schrijven kunnen inleven.

Onderschat de waarde van overeenkomstigheden niet. Uit onderzoek van Dr. Cialdini (https://www.youtube.com/watch?v=13RjRd91VEo) is gebleken dat zelfs het hebben van dezelfde voorletter er voor zorgt dat jouw buying target meer voor je open staat. Zoek naar overeenkomsten met jouw publiek, waardoor je oprecht met ze kan connecten.

3. Social Proof

Als jij je verdiept- en/of interesse hebt in een product, zal jij eerder geneigd zijn dit product aan te schaffen wanneer jij ziet dat anderen zoals jij jou voor zijn geweest.

Terugkoppelend op jouw eigen content, deel bewijs dat jij succesvol bent in welke context dan ook, wanneer jij wilt dat bezoekers jouw product aanschaffen. Verschaf bijvoorbeeld informatie over:

– hoeveel klanten de bezoeker zijn voorgegaan
– hoe lang jij al ervaring in de business hebt
– hoeveel producten er al verkocht zijn

Op deze manier stel je jouw bezoekers gerust, omdat zij weten dat ze niet de eerste zijn. De zoekmachines zullen dit ook doorhebben, wat terug te zien is in de organische resultaten.

Wanneer jij content wilt creëren die mensen aanzet tot het aanschaffen van jouw product of dienst, laat je dan niet tegenhouden jouw succes te vermelden.

4. Autoriteit

Heb jij diploma’s in jouw vakgebied, prijzen gewonnen of andere dingen bereikt die jouw expertise in jouw vakgebied bevestigen?

Laat jouw autoriteit binnen jouw vakgebied zien door deze ‘successen’ te vermelden. Veel website eigenaren zijn bang te opschepperig over te komen, maar feiten laten zien is geen opscheppen.

Een andere manier om jouw autoriteit aan te tonen, is door te schrijven over jouw expertise, jouw vakgebied. Unieke content die prangende vragen binnen jouw niche beantwoorden, hebben meer kans om gedeeld te worden en er zal meer over gepraat worden. Zoekmachines zullen dit ook oppikken, wat jouw organische positie alleen maar ten goede zal komen.

Ten slotte kun je jouw autoriteit ook aantonen door andere experts binnen jouw vakgebied te citeren en hier links naar te plaatsen. Hiermee promoot je hun werk ook. Buiten dat zij dit kunnen oppikken en waarderen, zullen jouw bezoekers deze vorm van aansluitende informatie ook waarderen en de zoekmachines zullen smullen van al deze waardering die de rondte in gaat.

5. Start with why

In mijn blog van vorige week heb je al kunnen lezen over ‘the Golden Circle‘ en het beginnen met de waarom vraag. Om het even heel kort samen te vatten gebruik ik een citaat van de bedenker van dit fenomeen, Simon Sinek:

‘People don’t care about what you do or how you do it, they care about WHY you do it’

Al met al zal je met deze 5 principes een heel eind kunnen komen, wanneer je jouw bezoekers wilt converteren. Hierbuiten zal je ook een hoop nieuwe bezoekers aantrekken, omdat de zoekmachines jouw manier van werken zullen waarderen.

Mocht je toch nog vragen hebben, laat dan een reactie achter en deze zal zo snel mogelijk beantwoord worden.

Inhoudsopgave