De top 5: Hoe speel je in op de feestdagen?

1 december 2015

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Ongeacht de branche waar je je in bevindt, de maand december is voor menig ondernemer een uitgelezen kans om uitgebreid te cashen. Elke consument verkeerd in een feeststemming en gaat er al vanuit een flinke pijn in de portemonnee te voelen, wanneer het nieuwe jaar zal beginnen. Om hier optimaal gebruik van te maken, zal je je moeten onderscheiden van je concurrenten. Omdat het te laat is om nu nog grote veranderingen toe te passen, hebben we een aantal tips voor op de korte termijn voor je.
We hebben eigenlijk tientallen tips voor je. Maar om het je gemakkelijk te maken, hebben we de belangrijkste (vanuit onze SEO achtergrond) voor je op een rijtje gezet.
Hier is de top 5!

Heb jij ook al gelezen over video marketing?

5. Pas de inhoud van je advertenties aan

Mocht je gebruik maken van Google AdWords, maak dan niet de fout die menig ander maakt. Veel adverteerders passen namelijk de content van hun advertenties op Google niet aan op de feestdagen. Zij richten speciaal een campagne in, waarna hun advertenties hier niet op aansluiten. Slordig!
Het kost inderdaad tijd om je content te herschrijven, maar het is het waard. Wanneer je speciaal op de feestdagen ingerichte advertenties plaatst, zet je jezelf voor je concurrenten en creëer je een gevoel van urgentie bij je prospects, wat ons bij het volgende punt brengt.

4. Creëer een gevoel van urgentie op je landingspagina’s

Deze tip is voornamelijk gericht op de webshopeigenaren onder ons. Vooral omdat de feestdagen een tijdelijk iets zijn, is het zeer effectief om een sense of urgency op je landingspagina’s te fabriceren. Dit kan hardnekkige prospects net dat laatste stukje over de lijn trekken.
Er zijn verschillende manieren waarop je voor een gevoel van urgentie kunt zorgen. Denk er bijvoorbeeld eens aan om een timer die aftelt op je pagina te zetten. Deze telt af naar het moment waarop een bepaalde aanbieding stopt. Verder kun je denken aan banners, die een speciale aanbieding als gratis verzending, of andere kortingen laten zien.

3. Plan een nieuw zoekwoordonderzoek

Dit lijkt vreselijk voor de hand liggend, maar je zal je verbazen hoeveel ondernemers dit vergeten of niet volledig doen. Zij spelen elk jaar op dezelfde ‘kerst’ of ‘sinterklaas’ zoekwoorden in.
Uiteraard zal je elk jaar zoekwoorden hebben waar je op terug kunt vallen, maar elk jaar veranderen de termen waarop gezocht worden of fluctueren deze in aantallen. Een makkelijke manier om deze veranderingen in kaart te brengen is Google Trends.

2. Organiseer je campagne strak!

Om ervoor te zorgen dat een campagne slaagt, is een strakke organisatie van belang, maar tijdens de feestdagen kan dit je campagne echt ‘maken’ of ‘kraken’.
Wanneer je seizoen gerelateerde producten verkoopt, moeten deze worden opgedeeld in een unieke advertentiegroep. Zoekwoorden moeten strak per thema gecategoriseerd worden. Onderstaande afbeelding kan je een duwtje in de rug geven, mocht je moeite hebben met een goede indeling van je campagne.

1. Adverteren op Facebook

Mocht je nog niet begonnen zijn met adverteren op Facebook, zijn de feestdagen een uitgelezen kans om hiermee te beginnen. Omdat consumenten alle aanbiedingen overal zat worden, gaan ze naar afleiding zoeken. Ze gaan bijvoorbeeld op Facebook zitten. Hier kom jij om de hoek kijken.
Adverteren op Facebook biedt verschillende voordelen. Je kunt uitgebreid beslissen op welke doelgroep je wilt targeten. Een klein onderzoek naar jouw prospects zorgt er al gauw voor dat jij op Facebook een streepje voor hebt.
Vooral wanneer je niet het budget hebt om bijvoorbeeld op grote billboards te adverteren, kan Facebook heel effectief zijn. Vanaf een paar euro per dag kan jij je advertenties al online zetten.
Tot zo ver onze 5 tips om succesvol in te spelen op de holiday madness. Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw online campagne, neem dan direct contact op en laat ons je helpen.
Tot volgende week!

In dit artikel lees je: