Wat is dropshipping en hoe werkt het?

Dropshipping is een verdienmodel voor personen die wel een webwinkel willen runnen maar niet zelf de voorraad kunnen of willen beheren. Bij dropshipping is de webwinkel slechts een tussenpersoon. De webwinkel ontvangt de order van een klant voor een product, de beheerder van de webwinkel stuurt de order door naar de leverancier en vervolgens zorgt de leverancier ervoor dat de bestelling bij de klant komt. Doordat er geen daadwerkelijke voorraad is, is er zo goed als geen investeringsrisico. Als dropshipper heeft u als enige verantwoordelijkheid dat de producten worden verkocht en dat u zorgt voor klantenservice. Andere factoren zoals inkoop en orderafhandeling worden gedaan door de leverancier van de producten. Over het algemeen zijn de leveranciers geen grote namen en daardoor geven ze extra korting voor zichtbaarheid.

Voordelen van dropshipping

Een van de voordelen is al eerder genoemd, er is een laag tot geen investeringsrisico omdat er geen voorraad benodigd is. Hierdoor heb je ook maar weinig startkapitaal nodig om de webwinkel op te starten. Het enige wat je moet hebben is een website, die je eventueel gratis kan maken met WordPress, met daarbij een goede domeinnaam. Een dropshipper hoeft zich geen zorgen te maken over overtollige producten die maar niet verkocht worden omdat er geen voorraad is. Daarnaast kan een webwinkel, die normaal gesproken wel een voorraad heeft, dropshipping gebruiken om een nieuw product te testen of voor een groter assortiment zorgen.

Verder ben je niet locatie gebonden. Zo zie je steeds meer dropshippers in het buitenland wonen en zijn ze niet locatie gebonden. Zolang je internet hebt waar je woont kan je met je webwinkel aan de slag gaan. Dit noemen ze tegenwoordig ook virtueel werken. Daarbij is dropshipping schaalbaar, wanneer 1 webshop goed loopt kan je meerdere opzetten, zodat je meerdere inkomsten bronnen hebt met minimale risico. Tegenwoordig dromen vele mensen van een goed lopende shop die zij op afstand kunnen beheren, zodat ze overal te wereld kunnen leven en werken.

Nadelen van dropshipping

Er zitten ook een aantal nadelen aan dropshipping. Het grootste nadeel van dropshipping is dat je weinig invloed kan uitoefenen op de klanttevredenheid. De klant ervaart jou als verantwoordelijke maar als de groothandel waar het product wordt besteld te laat een pakket verstuurt, of het duurt uiteindelijk langer, zal de klant de dropshipper als verantwoordelijke beschouwen. De problemen die zich voordoen zijn vaak lastiger op te lossen omdat een groothandel of leverancier niet altijd beschikbaar is en de dropshipper weet vaak niet waar de zending is. Een ander nadeel is de lage winstmarge bij dropshipping. Een dropshipper kan proberen om producten met een grote prijsopslag te verkopen om een hoge winst te realiseren maar dit is bijna niet mogelijk. Om ervoor te zorgen dat een dropshipper niet in een prijzenoorlog komt moet hij actief zijn op een markt met weinig concurrentie.

Verder kan de voorraad opraken en kan je zelf ondanks dat je meerdere leveranciers aan je hebt gebonden weinig invloed hebben op de voorraad. Daarnaast werken niet alle koppeling met de systemen van je leverancier even goed, waardoor je voorraad niet synchroon wordt bijgehouden. Dit kan zorgen voor problemen bij het beheren van je shop en je klantentevredenheid. Als laatste kan je leverancier ook fouten maken waardoor jij de dupe bent van hun falen. Dit zijn risico’s die dropshipping met zich meeneemt.

Hoe begin je met dropshipping? 7 tips

1. Zoekwoordenonderzoek

Van tevoren is het goed om een gedegen zoekwoordenonderzoek te doen in jouw markt. Zo weet je namelijk zeker of er voldoende zoekverkeer is voor jouw product. Daarbij heb je meteen een beeld of de markt waarin jij je begeeft groeiend is of afneemt.

2. Concurrentieanalyse

Alvorens je een product promoot wil je weten of je van de concurrenten kan winnen met het promoten van je product. Bij het uitvoeren van je zoekwoordenonderzoek kan je vaak meteen zien of het haalbaar is om je concurrentie binnen een gestelde termijn te verslaan. Vaak zijn er genoeg zoekwoorden in een markt, waardoor jij genoeg mogelijkheden hebt om binnen de betreffende markt te fungeren. Mocht je toch tot de conclusie komen dat het te lastig is kan je altijd voortijdig een ander product kiezen om te promoten.

3. De juiste leverancier vinden

Een leverancier is een essentieel onderdeel van jouw dropshipping. Jouw leverancier moet tijdig kunnen leveren en daarbij moeten ze de voorraad op orde hebben. Als het mogelijk is, is een API/XML koppeling gewenst, zodat je producten real time bijgehouden worden met de voorraad van de leverancier. Zo voorkom je fouten op je webshop en kan je ook geen fouten informatie geven op je website.

4. Domeinnaam kiezen

Een domeinnaam kan voortvloeien uit het zoekwoordenonderzoek. Je domeinnaam veranderen is vrij lastig en daarom kan je het beste goed erover buigen welke keuzes je maakt i.v.m. je domeinnaam. Een goed advies is het hoofdzoekwoord verwerken in je domeinnaam, waarmee je wat eenvoudiger kan scoren in Google.

5. Hosting

Voor zowel de user experience als Google is het belangrijk dat je webshop snel laadt. Daarbij is het van belang dat je webshop onderhouden wordt op technisch vlak zoals snelheid optimalisatie, plugin / CMS updates en het maken van backups . Daarom is het belangrijk om een hostingpartij te kiezen die jouw webshop onderhoudt.

6. Kies het juiste CMS

Er zijn vele eCommerce platforms in de markt. Welke het beste bij je past ligt geheel aan je ambitie. Als je bijvoorbeeld goed vindbaar wilt zijn in Google raden wij Wordpress/WooCommerce of Shopify aan. Beiden CMS systemen zijn betaalbaar en kan je genoeg mee om een business van te maken. Wil je het groter en professioneler aanpakken dan is Magento aan te raden. De tarieven van Magento beginnen vanaf 20.000 euro excl. btw. Verder zijn er ook platforms als Wix en meer die een basale shop aanbieden alleen daarmee zal je vindbaarheid in Google niet sterk genoeg worden doordat dergelijke platforms technisch niet goed leesbaar zijn door zoekmachines.

7. Investeer in je marketing.

Wanneer je zelf geen verstand hebt van online marketing adviseren wij jou om te investeren met het budget dat je hebt in jouw marketing. Je kan kiezen voor een korte termijn strategie zoals Google Ads en Social Ads. Het voordeel is dat je direct vindbaar kan zijn voor je doelgroep, alleen houd rekening met het betalen voor het onderhoud aan de marketeer en daarbij moet je een apart klikbudget hebben voor de zoekmachines of social platforms. Een betere variant is naar ons inzien een duurzame investering. Hierbij adviseren wij voor de lange termijn investering voor SEO. Zo kan je vele zoekwoorden pakken en investeer je alleen de uren aan het onderhoud van je SEO. Ons marketing bureau kan je helpen om samen met jou je SEO te boosten. Wil je meer hierover weten neem contact met ons voor een vrijblijvend advies!

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z