De invloed van Social Media op organische rankings

21 september 2016

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Het is tegenwoordig misschien wel de grootste vraag/onduidelijkheid die tegenwoordig heerst binnen SEO: wat is de invloed van Social Media op organische rankings? De meningen hierover lopen ook onder ervaren online marketeers en SEO specialisten flink uiteen; waar de één zegt dat duizend extra likes op Facebook je bijna gegarandeerd een toppositie oplevert, verkondigt de ander dat het juist totaal geen invloed heeft. Vandaag is het tijd om voor eens en altijd een antwoord te geven op de prangende vraag die momenteel heerst. Wat is de invloed van sociale media op de organische rankings van jouw website? Wij zoeken het voor je uit.

Waarom zoeken wij dit uit?

Allereerst is het belangrijk een stukje achtergrondinformatie te krijgen. Waarom zoeken wij dit eigenlijk uit? De reden is dat er zelfs in 2016 nog ongelooflijk veel onduidelijkheid heerst over wat de precieze invloed van sociale media is op SEO. Nieuwsberichten en meningen van online marketeers spreken elkaar namelijk meer dan eens tegen. Zelfs de number one spokesperson van Google, Matt Cutts, heeft tegenstrijdige uitspraken gedaan over de precieze invloed van sociale media op jouw uiteindelijke positie in Google:

Matt Cutts: ‘social signals––metrics such as Facebook likes and Twitter followers, which indicate a profile’s authority and influence––do not affect search rankings.’

Matt Cutts: ‘We do use Facebook and Twitter links in ranking.’

Alhoewel de twee citaten niet betrekking hebben op exact hetzelfde onderwerp, lijkt er toch een zekere correlatie te zijn, die toch ook zeer tegenstrijdig lijkt te zijn. Waar Matt Cutts eerst nog een statement lijkt te maken dat Social Media totaal geen invloed hebben op je rankings, zegt hij later dat Google onder andere Facebook en Twitter zeker wel gebruikt.

ism-2

Feiten om in acht te nemen in het onderzoek naar de invloed van sociale media op je rankings

Om een beter beeld te krijgen bij de invloed van sociale media op je rankings, staan wij extra stil bij een aantal feiten die al bekend zijn over Facebook, Twitter en andere kanalen.

Sociale media ranken ook in zoekmachines

Er valt over te twisten of social shares en likes op sociale media wel of geen invloed hebben, maar dat er naar de content op die websites wordt gekeken, is een feit. Wanneer wij bijvoorbeeld onze bedrijfsnaam, SAM Online Marketing, intoetsen op Google, valt er het één en ander op; zo staat onze Facebookpagina op nummer 2, staat de twitterpagina op 5 en neemt onze Linkedinpagina de zevende positie in.

Wanneer je deze actie voor andere bedrijven uitvoert, zie je dat er een vergelijkbare rolverdeling is. Hieruit valt op te maken dat sociale media wel degelijk invloed uitoefenen op de organische zoekresultaten van zoekmachines.

Sociale media zijn zelf zoekmachines

Veel personen schijnen nogal eens te vergeten dat sociale media als Facebook en Twitter zelf ook enorme zoekmachines zijn. Mensen maken niet langer alleen gebruik van zoekmachines als Google en Bing, maar gebruiken ook deze kanalen:

  • In 2010 handelde Twitter ruim 19 miljard zoekopdrachten per maand af
  • In 2012 handelde Facebook meer dan een miljard zoekopdrachten per maand af

Zo moet er misschien een transitie plaatsvinden in de precieze interpretatie van het begrip ‘zoekmachine optimalisatie’. Waar men voorheen louter uitging van ‘klassieke’ zoekmachines als Google en Bing, moet optimalisatie voor bovengenoemde Social Media kanalen nu misschien ook wel gaan plaatsvinden.

Zijn social shares een ranking signal?

Tijd om terug te keren naar ons hoofdonderwerp. De eerste mogelijke ranking factor op sociale media die we gaan analyseren, zijn de zogeheten social shares. Al sinds 2010 is er een connectie bemerkt tussen social shares en rankings. Toch roept dit de vraag op wat er eerder was; de kip of het ei?

Zoals je misschien wel hebt gemerkt, hebben de bovenste zoekresultaten in onder andere Google een stortvloed aan inkomende links en social shares. Deze twee factoren dragen enorm bij aan het aantal bezoekers dat naar jouw website wordt getrokken. Niet alleen trek je bezoekers aan door je hoge positie in Google, ook trek je direct bezoekers aan via de gedeelde Social Media berichten en de bijbehorende externe links.

Waarom zijn de bovenste zoekresultaten zo vaak gedeeld en wat is de precieze invloed van al deze deelacties?

Sommige SEO specialisten zijn tot de conclusie gekomen dat Google de social shares in haar algoritme heeft opgenomen. Ziet Google een gedeeld bericht als een normale link, of heeft de zoekmachine hier een andere waarde aan gegeven in haar algoritme? Het antwoord hierop wordt later duidelijk, maar wij kunnen alvast voor je uitsluiten dat Google het gebruikt als een unieke, directe ranking factor.

ism-3

De invloed van sociale media op organische rankings; een causaal verband

Het is duidelijk dat er een verband ligt tussen de populariteit op sociale media en de organische positie binnen zoekmachines als Google van een bepaalde website. De vraag is echter: welk verband is dit?

Google maakt gebruik van zogeheten AI (artificial intelligence). Het algoritme van Google is een soort machine die waardes interpreteert en eigen maakt. Het ontwikkelt zichzelf en verbetert het eigen algoritme op basis van haar bevindingen. Hieruit valt op te maken dat in het meten van de invloed van sociale media er sprake is van een zogeheten causaal, ofwel oorzakelijk, verband.

Als jij meer likes, shares en andere vormen van populariteit hebt op sociale media, heb je een hoge engagement en zichtbaarheid. Dit wil zeggen dat meer bezoekers een bepaalde actie uitvoeren en dat er meer personen het bericht of de pagina lezen.

Alhoewel minder ontwikkeld, gaat het algoritme van Facebook op eenzelfde manier te werk. Wanneer de weg omhoog goed in is gezet, ontstaat er een soort vicieuze cirkel:

  • Een Facebookbericht krijgt veel likes, shares en comments
  • Facebook beloont deze activiteit door het aan meer bezoekers te laten zien
  • Een hogere zichtbaarheid betekent dat er meer likes, shares en comments op het bericht komen
  • Facebook beloont deze activiteit door het aan meer bezoekers te laten zien

En zo kunnen we natuurlijk nog wel even doorgaan!

Dus, wat is de precieze invloed?!

We zijn er uit! Het aantal likes, shares, comments en andere vormen van engagement op sociale media heeft invloed op je uiteindelijke ranking in Google. Google hanteert de handelingen echter niet als een directe ranking factor. Het is meer de engagement die hierdoor ontstaat waardoor je een positie-invloed kan bemerken op je organische posities.

Een grote populariteit op sociale media zorgt er voor dat je meer mensen bereikt en dat meer mensen het oorspronkelijke bericht op je website lezen. Een hogere CTR en meer bezoekers zorgt voor een grotere autoriteit van je website, en hiermee dus een hogere ranking. Er is sprake van een zogeheten causaal verband tussen sociale media en organische rankings.

Wil je weten wat dit voor jouw bedrijf of website betekent, hoe je sociale media in jouw voordeel gebruikt, of wil je hulp bij het optimaliseren van je website in het algemeen? SAM Online Marketing helpt je hierbij. Wil je meer weten over de mogelijkheden, neem dan eens vrijblijvend contact met ons op via 085 303 7173 of stuur een e-mail naar info@samonlinemarketing.nl. Wij zien je reactie tegemoet!

Inhoudsopgave