Je website veranderen: verlies geen bezoekers

22 juni 2016

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Je website veranderen, zonder bezoekers te verliezen? Het is mogelijk! Veel ondernemers komen op een gegeven moment op een punt dat zij een andere weg in willen slaan – de website moet op de schop. Bij het aanpassen van zowel het uiterlijk, de inhoud, als de structuur van je website kan er een hoop misgaan. Als je vooraf niet de nodige maatregelen treft, kan het aantal bezoekers op je website soms met wel 80% dalen. Gelukkig maak jij deze fout niet. Door de tips hieronder te volgen kun jij je website veranderen, zonder dat je bezoekers verliest. Hoe je dat doet? Lees verder en ontdek het!

afbb2

Ken je URL’s

Wanneer je je website verandert, is de kans aanwezig dat je URL’s ook veranderen. Op het moment dat dit gebeurt, heb je kans een hoop ‘juice’ te verliezen. Laat dan ook aan de zoekmachines en de bezoekers weten waar deze URL’s in veranderd zijn. Wanneer je dit niet doet, verpest je de autoriteit die je website heeft opgebouwd en kun je opnieuw beginnen. Als je autoriteit verliest, zullen je organische posities dalen, krijg je minder bezoekers op je website, heb je minder verkopen, minder omzet en kun je je deuren sluiten.

Natuurlijk is dit een vrij dramatische wending, maar het helpt je een beeld te schetsen hoe belangrijk het is je URL’s bij te houden.

Gelukkig hoeft het niet zo ver te komen. Er zijn manieren om je URL’s in kaart te brengen en maatregelen te nemen wanneer deze noodgedwongen moeten veranderen. Allereerst is het belangrijk je URL’s na te gaan voordat je je website aanpast. Breng de structuur van je website in kaart en schrijf desnoods je URL’s uit. Zo weet je exact welke URL’s je mogelijk moet redirecten of migreren.

Vergeet niet je subdomeinen te analyseren. Deze zijn nog steeds een onderdeel van je website en worden regelmatig over het hoofd gezien.

URL en domeinnaam

Analyseer je inbound links

Je inbound links – ofwel externe links – zorgen voor het grootste gedeelte van je SEO autoriteit. Wanneer de URL’s van je website veranderen, verwijzen de externe links naar pagina’s die niet bestaan. Ze komen dus niet aan, waardoor je al die juice verliest. Dit is te voorkomen, maar is wel a hell of a job.

Om te beginnen moet je om geen bezoekers te verliezen, voordat je je website verandert al je inbound links in kaart brengen. Met SEO Majestic kun je precies in kaart brengen waar al je inbound links vandaan komen en naar welke pagina’s deze verwijzen.

Hier is het werk echter niet mee gedaan. Om geen juice te verliezen, zal je al je oude pagina’s een 301 redirect mee moeten geven naar de nieuwe pagina’s.

afbb4

Redirect je oude pagina’s

Als ik vanaf SEO oogpunt één stap zou moeten kiezen, zou het deze stap zijn: de 301 redirect. Om niet je autoriteit – en dus je bezoekers – te verliezen, moet je deze stap zeer zorgvuldig uitvoeren. Zoals al eerder gezegd, moet je al je oude pagina’s een 301 redirect meegeven aan hun nieuwe tegenhangers. De redirects zorgen ervoor dat de autoriteit zorgvuldig wordt doorgesluisd naar de nieuwe pagina’s, waardoor je de nieuwe website niet opnieuw hoeft te beginnen. Als je dit niet goed uitvoert, kun je een flinke knak in je traffic zien.

Wanneer je de overstap maakt naar een nieuwe website, of je oude website op de schop gooit, behoudt dan waar mogelijk een vergelijkbare URL structuur als voorheen. Op deze manier behoudt je patronen en verklein je de kans op fouten.

Er is daarbij nog één tip als het aankomt op het migreren van je oude website. Zorg dat je gebruik maakt van een goede CMS. Dit scheelt je developers – of jezelf – een hoop tijd.

Kies de juiste CMS

Bij het veranderen van je website is het belangrijk de juiste CMS te kiezen. Zoals je waarschijnlijk al weet, is een CMS een content managementsysteem. Het is het besturingssysteem waarmee jij veranderingen aan je website kunt verrichten. Een gemiddelde website heeft al snel tienduizenden regels aan codering, waardoor je van goede huizen moet komen om dit ook maar enigszins te snappen.

Een verkeerde CMS kan je SEO technisch al snel met de handen in de haren doen zitten. Het kan je gehele website op zijn kop zetten en zorgen dat je je rankings compleet verpest. Wij raden dan ook altijd aan WordPress of Joomla te gebruiken, wat relatief gemakkelijk is te gebruiken voor iedereen. Lees je van tevoren goed in over het voor jou juiste CMS en verdiep je in de materie, zodat je geen bezoekers verliest.

Veel van deze content managementsystemen bieden een hoop ruimte voor plug-ins. Dit kun je zien als een soort apps die allemaal een ander gedeelte van je website verbeteren. Zo heb je plug-ins voor je beveiliging, als controle voor je SEO, als hulpmiddel voor het maken van sliders en voor het aanpassen van andere aspecten van je website design. Een goed design hoeft daarbij absoluut niet gelijk te staan aan een goede SEO.

Een goed design staat niet gelijk aan goede SEO

Wanneer je je nieuwe website aan het (laten) bouwen bent, maak dan niet de fout om blind de nieuwste technologieën hier aan toe te voegen. Deze veranderingen aan je website kunnen namelijk leiden tot een vrije val in je rankings. Je kan de beste developers en webdesigners inhuren, maar deze zijn lang niet allemaal SEO experts.

Werk nauw samen met je developers bij zowel het migreren van je oude- als het ontwerpen van je nieuwe website. Zorg ervoor dat de codering helder is en dat het design niet ten koste gaat van je SEO. Zit bovenop diegene die je website ontwerpen en vraag jezelf hardop af bij elke stap die zij doorlopen wat de impact hiervan is. Op deze manier kun jij je website veranderen, zonder bezoekers te verliezen.

Website veranderen, maar geen bezoekers verliezen: samengevat

Samengevat zijn er een aantal punten die jij zorgvuldig moet doorlopen wanneer jij je website aan wilt passen, zonder hierbij bezoekers te verliezen. Breng je URL’s in kaart, analyseer je inbound links, redirect je oude pagina’s, kies het juiste CMS en zorg ervoor dat je design niet je SEO in de weg staat. Door al deze stappen te doorlopen, kun jij je website gerust aanpassen – je verliest geen autoriteit en dus ook geen bezoekers.

Heb jij toch hulp nodig bij het veranderen of migreren van je website? SAM Online Marketing helpt je hier graag mee verder. Neem eens contact op via 085 303 7173 en bespreek de mogelijkheden.

Tot volgende week!

(PS: lees ook eens over de ideale landingspagina, affiliate marketing en hoe je je website veilig maakt voor hackers!)

In dit artikel lees je: