Meer omzet door succesvolle marketingstunt

15 juni 2014

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

We schreven al eerder dat een goede ondernemer een ondernemer is die actief gebruik maakt van slimme marketing tijdens feestdagen en evenementen. Nu we een aantal wedstrijden van het WK voetbal 2014 in Brazilië achter de rug hebben is het leuk om te kijken naar bedrijven die slim inspelen op dit enorme evenement wat over de gehele wereld op de voet gevolgd wordt door miljoenen mannen mensen. Welke ondernemers haalden meer omzet door een succesvolle marketingstunt?


De marketingstunt van lokale ondernemers

Hoe bereik je als lokale ondernemer het gehele land? Simpel. Bedenk een marketingstunt waarbij het risico ogenschijnlijk laag lijkt te zijn, verzoek de voetbalgoden om een glorieuze overwinning op de Spanjaarden en krijg de volgende dag mediabelangstelling van het gehele land.

Het overkwam een aantal lokale ondernemers.

‘Ik zat gisteravond natuurlijk naar de wedstrijd te kijken en toen het 0-1 werd dacht ik wat jammer’, zegt hij tegen de regionale omroep. ‘Toen het 1-1 werd vond ik het wel leuk. Maar bij 4-1 viel pas het kwartje. En bij de 5-1 dacht ik shit, nu gaat het morgen erg druk worden.’

Bij Jeans Centre in Leidschendam dachten ze dat het allemaal wel los zou lopen na de dramatische finale in 2010. Ze bedachten een ludieke actie: 10% korting voor elk doelpunt van onze helden. Zaterdag verkocht Jeans Centre dus al hun artikelen tegen 50% korting.

Een verlies in omzet van 50% zou je zeggen, maar de lokale ondernemer Gerard Londeman van mannenmode Londeman in Sappemeer begrijpt de essentie.

‘Uiteraard zal deze actie geld hebben gekost. We maken nu verlies op de schoenen, maar we hebben als winkel wel 100% meer omzet gedraaid. Voor een grote advertentie door heel Nederland had ik waarschijnlijk meer moeten betalen dan voor alle aandacht die dit heeft opgeleverd’

Een ludieke marketingstunt kan zoveel meer opleveren dan het uiteindelijk kost. Zowel Jeans Centre als mannenmode Londeman staan vermeld op o.a. de website van het AD. Het betreffende artikel is inmiddels al zo’n 7500 maal gedeeld via Social Media, wat zorgt voor een enorme exposure voor beide winkels.

Ook Elly Damen van fotostudio EedeE fotografie kan meepraten over de virale factor na haar marketingstunt. Ze stond op de websites van het AD, de spits en de Telegraaf en mocht haar verhaal doen bij omroep Brabant. Haar bedrijfspagina op Facebook liet een toename van 200% zien qua aantal likes.

marketingstunt

Heel erg veel winst zal ze niet overhouden aan de marketingstunt, maar voor de naamsbekendheid levert de actie natuurlijk enorm veel waarde.


Marketingstunt van een grote speler

Of ze bij de Mediamarkt ook zo blij zijn met de geweldige overwinning op de regerend wereldkampioen is nog maar de vraag. Mediamarkt Nederland geeft het volledige aankoopbedrag van een tv terug wanneer het Nederlands elftal wereldkampioen wordt. Afgelopen vrijdag zullen de bedenkers van deze marketingstunt zich toch wel even achter de oren hebben gekrabd en zich afgevraagd of dit nu wel zo’n slimme zet is geweest.

Uiteindelijk is het daar om te doen natuurlijk. Een ludieke marketing actie bedenken die meer oplevert dan hij kost. De kans dat Nederland wereldkampioen voetbal wordt is niet groot. De ‘bookies’ geven ons zo’n kleine 5% kans om het toernooi te winnen. Een groot bedrijf als Mediamarkt kan het marketingrisico van deze marketingstunt incalculeren. In het ergste geval moeten zij een X bedrag uitkeren aan hun klanten, maar ze hebben wel weer landelijk hun naam voorbij laten komen.

En dat is wat doorgaans het positieve neveneffect is van een ludieke marketingstunt: branding. Naamsbekendheid verwerven. Waardoor uiteindelijk meer omzet wordt verworven.

Volgens de Oranje Actie Teller zijn er op het moment van schrijven 135 acties van Nederlandse ondernemers. Honderd-en-vijf-en-dertig ondernemingen die slimme marketing bedrijven.

En jij? Heb jij zelf ook een leuke marketingstunt bedacht voor dit WK? Of heb je een leuke actie voorbij zien komen die wij niet besproken hebben en/of vermeld staat op de website van de Oranje Actie Teller?

Laat het ons weten in een reactie. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren/strategieën/trucjes om te winnen. Net als ons Oranje.

Inhoudsopgave