Een online brand opbouwen in 5 stappen

11 augustus 2016

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Iedereen wil snel succes op het internet behalen en een online brand opbouwen. Sommige bedrijven doen er tientallen jaren over om een erkende naam binnen hun business te worden, sommigen lukt het nooit, maar er zijn ook partijen die hier nog geen maand voor nodig hebben gehad. Iedereen wilt erkend en herkend worden binnen hun niche en hun potentiële afzetmarkt optimaal benutten. SAM Online Marketing is gespecialiseerd in online business. Daarom hebben wij voor jou de vijf basisprincipes op een rij gezet om from scratch jouw online brand op te bouwen.

Hier gelden natuurlijk andere regels wanneer jij naam voor jezelf wilt maken in de horeca.

Een stukje inspiratie

Dit artikel is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Onlangs hebben wij een case gevonden die nog maar eens aantoont dat mits je de hieronder staande basisprincipes goed en zorgvuldig uitvoert, je geen jaren nodig hebt om een merk op te bouwen.

De case in kwestie wist op het juiste moment op de enorme hype van Pokémon GO in te spelen en binnen een paar weken een Facebookkanaal te creëren dat per bericht honderdduizenden mensen bereikte. Dit deed ons nog maar eens beseffen wat de eindeloze mogelijkheden van het internet zijn als je op een zorgvuldige, doordachte manier te werk gaat.

Hieronder gaan we er al even vanuit dat jij je product of dienst al hebt bepaald. Beroemd marketeer Simon Sinek deed ook de beroemde uitspraak ‘Start with WHY’. De grote brands zijn niet voortgekomen vanuit een eindeloze lust naar macht en rijkdom, maar vanuit een passie voor een product. Tenminste, dat is wat hij wil doen laten voorkomen.

brand2

Doelgroep bepalen

Het opbouwen van een online brand begint bij het bepalen van je doelgroep. Geen enkel product is gericht op iedereen. Als je je doelgroep hebt bepaald, weet je in welke toon je moet spreken, kun je makkelijker bepalen wat de middelen zijn die je nodig hebt om je doelgroep aan te spreken en kun je je potentiële markt afbakenen.

Ook binnen het bepalen van je doelgroep zijn er een aantal stappen die je kunt doorlopen om dit te bewerkstelligen.

Wat zijn de problemen die je oplost?

Een veelgebruikte uitspraak, maar wat zijn de problemen die jij oplost met jouw product of dienst? Als je hebt achterhaalt wat de toegevoegde waarde is van jouw business, kun je makkelijker bepalen wie de personen zijn die jij hiermee aanspreekt.

Schets een beeld van je klanten

Veel succesvolle brands hebben eerst een duidelijk beeld geschetst van het publiek dat op zoek is naar hetgeen zij te bieden hebben. Natuurlijk klinkt dit heel globaal, maar wij bedoelen letterlijk ‘schets een beeld’. Creëer een fictief persoon die exact op zoek is naar jouw product of dienst. Geef deze fictieve persoon zowel innerlijke- als uiterlijke kenmerken mee. In de loop der tijd helpt dit je je daadwerkelijk in te leven in je doelgroep en helpt het je überhaupt op wie jij je wilt/moet richten.

Baken af waar mogelijk

Veel ondernemers maken de fout om hun doelgroep niet af te bakenen. Het mooiste voorbeeld komt voort uit een klant van ons. Deze wilde dat wij hem in Google lieten scoren op de zoekterm ‘advocaat’. Buiten dat dit een bijna onmogelijke opgave is om binnen een paar maanden te bewerkstelligen, is de zoekterm ook veel te breed. Je bereikt er misschien wel duizenden mensen mee, maar deze personen zijn lang niet allemaal op zoek naar jou.

Binnen onze business is het daarom veel verstandiger om je te richten op jouw daadwerkelijke specialisatie en/of locatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zoekterm als ‘Advocaat strafrecht Leiden’ om maar wat te noemen.

Ook in het algemeen heeft dit betrekking op de opbouw van jouw online brand. Richt je niet op een enorm publiek, maar selecteer op consumenten die exact op zoek zijn naar wat jij hebt te bieden. Wanneer jij dit goed uitvoert, pak je de toevalstreffers toch wel mee.

Content creatie

De volgende stap in het opbouwen van jouw online brand is het creëren van content. Je moet iets hebben dat je kan laten zien aan de personen die jij wilt bereiken. Het middel bij uitstek hiervoor is natuurlijk een website. Toch kun je niet bedenken ‘hé, ik ga direct schrijven’. Hier gaan een aantal stappen aan vooraf.

Bepalen en opkopen domeinnaam

Het beheren van een website begint natuurlijk bij het ook echt hebben van een website. Wat is de naam van je bedrijf of organisatie, welke naam kun je aan je website geven en zijn deze mogelijke URL’s ook nog vrij. Op zich is dit een stap die vrij snel te regelen is. Binnen enkele uren heb je al een dommeinnaam opgekocht.

Ontwerp website

Hier komt SAM Online Marketing goed van pas. Niet alleen optimaliseren wij websites en vergroten wij hun online rendement, ook bouwen wij ze daadwerkelijk. Neem eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij kunnen je helpen; van het maken van een uniek design tot het ontwerpen van logo’s en banners die hierop aansluiten

Schrijven content

Dit is toch buiten je dienst of product het onderdeel waarmee het opbouwen van je online brand valt of staat. Wat heb jij voor content te bieden om maatschappelijke problemen op te lossen binnen jouw business of niche. Schrijf casestudies en blogs waarin je deze problemen oplost. Geef hierin praktische tips en zorg dat je publiek een reden heeft om terug te komen.

Deel je content ook goed op. Net als in het bepalen van je doelgroep, is het verstandig onderwerpen af te bakenen. Deel je business op en schrijf over allerlei losse onderwerpen. Het is verstandig toch minimaal een pagina of tien uitgeschreven te hebben, voordat je je website online gooit en deze gaat promoten.

brand3

Bezoekers aantrekken en deze vasthouden

Eigenlijk heb je nu je basis al staan. Je hebt een merknaam, de producten en/of diensten die je aanbiedt en een website waarop jouw doelgroep terecht kan. Nu is het zaak om je doelgroep te bereiken, jezelf te promoten en commitment te creëren bij deze personen. Incidenteel een verkoop realiseren is prettig, maar wanneer je je community vasthoudt en uitbreidt, zal je online business nog veel sneller groeien, net als je (online) brand.

Social Media

Sociale media zijn een geweldig platform om heel snel een publiek te bereiken. Als jij een uniek concept hebt, is dit zelfs een fluitje van een cent te noemen. Met name Facebook willen wij hiervoor extra belichten.

Heel snel kun jij een immens aantal mensen bereiken met jouw brand via Facebook. Begin bij het uitnodigen van je gehele vriendenlijst voor jouw aangemaakte Facebookpagina om je community een kickstart te geven. Plaats vervolgens op periodieke wijze relevante berichten op vaste tijdstippen.

Nu komt het grootste voordeel van Facebook. Per bericht kun jij precies instellen wie jij wilt bereiken. Per bericht kun je je advertentiebudget instellen en bepalen of je bijvoorbeeld alleen een like-advertentie wilt creëren. Het medium is hierdoor een middel bij uitstek om bezoekers naar je website te trekken en commitment bij je community te creëren. Toch is dit niet het enige middel.

Zoekmachine optimalisatie

Zoals je misschien wel weet, is SAM Online Marketing gespecialiseerd in zoekmachines optimalisatie. Dit is niet voor niets. Met de juiste kennis en kunde kun je namelijk heel snel enorm veel mensen bereiken. Mensen die ook daadwerkelijk op zoek naar jou zijn. Met de juiste invulling van je content – alsmede de optimalisatie van een aantal technische factoren en je externe promotie (linkbuilding) – kun je binnen enkele weken of maanden een constante toestroom van enorm veel bezoekers creëren.

Al eerder heb jij je doelgroep bepaald. Met de Keyword Tool van Google AdWords kun je vervolgens gaan zoeken naar de zoektermen die hierop aansluiten. Vervolgens kun jij met je eerder geschreven pagina’s en nieuwe content je website geheel inrichten op deze zoektermen. Dit hoeft niet eens ten koste te gaan van het publiek dat je via sociale media aantrekt. Klinkt simpel toch?

Toch beschikt niet iedereen over de kennis en kunde om dit in ‘enkele ogenblikken’ te realiseren. Mede daarom bieden wij deze dienst ook aan andere organisaties. Wil je de mogelijkheden bespreken, neem dan eens contact met ons op via 085 303 5754 om met ons te sparren of leg je vraag aan ons voor via de mail (info@samonlinemarketing.nl).

brand4

Data analyseren

Een stap die iedereen vergeet in het opbouwen van een online brand, is het analyseren van data. Getallen kunnen soms meer zeggen dan op het eerste gezicht lijkt. Je kunt een hele goede tactiek hebben opgesteld, maar misschien benut je nog steeds niet het volledige potentieel van je business. Een uitvoerige analyse van je tactieken is daarom een must voor de opbouw van een succesvol brand.

Facebook analyse

Een medium als Facebook heeft zelf een gekoppelde data analyse. Gemakkelijk kun je de statistieken analyseren. Je ziet bijvoorbeeld per bericht hoeveel personen je hebt bereikt, hoeveel like- en deelacties er geweest zijn en hoeveel personen daadwerkelijk je bericht aangeklikt hebben. Ditzelfde geldt voor al je advertenties.

Een goede Facebook analyse is zeker niet lastig. Vooral wanneer je meerdere berichten hebt geplaatst, bemerk je een enorm verschil in de statistieken. Aangezien je Facebookposts niet uit tientallen componenten bestaan, kun je snel de vinger op de zere plek leggen en je berichten nog sterker en aansprekend maken.

Zoekmachine optimalisatie analyse

Good ol’ Google Analytics. Vooral voor de dataverslaafden bij onze organisatie is dit echt een analyseprogramma waarin je jezelf kunt verliezen. De mogelijkheden bij Google Analytics zijn niet voor te stellen. Werkelijk alle statistieken worden weergegeven en getallen zijn te analyseren in onder andere verschillende diagrammen.

Het is mogelijk de bezoekersaantallen op je pagina te checken, je positie in Google te controleren en onder andere je bounce-rate door te meten. Wanneer jij jezelf hier goed in verdiept, kun je je website snel optimaliseren en met de juiste personen om je heen schaaf je zowel het design als de inhoud van je website zo bij dat je binnen de kortste keren een enorme stijging in je traffic bemerkt.

brand5

Oogsten

Je hebt alle bovengenoemde stappen doorlopen. Je hebt jezelf een goede marktpositie verschaft. Daarbuiten hebt je een constant aantal maandelijkse bezoekers en bereik je enorm veel mensen via sociale media als Facebook. Wat nu?

Veel ondernemers maken de fout om te ondernemen om het ondernemen. Ze doorlopen alle bovengenoemde stappen, maar met welk doel? Vaak is dit niet helemaal duidelijk. Wil je je marktpositie gebruiken om een onwijze lijst aan leads te genereren die je vervolgens per mail of telefoon wilt benaderen, of wil je direct verkopen te realiseren. Als je dit eenmaal voor jezelf hebt vastgesteld, kun je je effort eindelijk omzetten in resultaat en gaan oogsten.

Als het tijd is om te gaan oogsten, is het belangrijk om je tactiek te bepalen. Hoe ga je je conversie realiseren. Je kunt bijvoorbeeld je website wat interactiever maken – je hebt namelijk al een redelijk trouwe community opgebouwd via Facebook en Google. Verreik je website met chatfuncties, call to action buttons, of kom met unieke PDF bestanden die bezoekers gratis kunnen downloaden, mits zij een aantal gegevens opgeven. Bij de promotie van deze middelen begin je weer van voor af aan. Als jij alle stappen hierboven goed doorlopen hebt, kun je eindelijk de vruchten gaan plukken en succes behalen met jouw online opgebouwde brand.

Conclusie

Al met al kun jij met een goed opgebouwd plan het internet optimaal benutten om snel een online brand op te bouwen. Bepaal je doelgroep en baken de markt af, creëer een goede website met goede content, promoot jezelf op de juiste manieren, verbeter je tactieken en technieken door een uitgebreide data analyse en tot slot: pluk de vruchten van je effort.

Niet iedereen kan dit plan foutloos doorlopen en niet iedereen heeft een paar honderd uur vrij om dit plan tot in de puntjes uit te voeren. Toch zijn er losse componenten die wij voor je uit handen kunnen nemen. Bespreek de mogelijkheden eens met ons door te bellen via 085 303 5754 of stuur ons een mail met je vraag naar info@samonlinemarketing.nl. Wij zien je reactie tegemoet!

Wil je nog meer van deze leerzame blogs lezen, houd dan onze Social Media kanalen in de gaten. Stay tuned!

In dit artikel lees je: