Succesvol worden (op het internet)

4 augustus 2014

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Succesvol worden op het internet. Willen we dat niet allemaal wel? Meer vrije tijd. Het geld creëren om te doen wat je wilt doen, waar je dat wilt doen en wanneer je daar zin in hebt. Het internet biedt ons deze mogelijkheden. Maar waarom zijn er dan zo weinig ondernemers die succesvol worden op het internet? Lees direct verder en ontdek hoe jij onder andere door storytelling succesvol wordt op het internet!

Noodzaak om succesvol te worden op het internet

Het antwoord kunnen we terug vinden in ons brein, maar daarover later  meer. Laten we eerst eens kijken op welke fronten het fout gaat en waarom de echte succesverhalen op twee handen te tellen zijn.

In ons vak zien we talloze websites voorbij komen. De één perfect, de ander ronduit slecht. Ook websites die we voor klanten re-designen zijn vaak niet goed; geen zoekmachine optimalisatie, geen conversie optimalisatie, geen responsive webdesign en geen of slechte content. In ons eerste gesprek met de klant vragen we altijd hoe de zaken er op dat moment voor staan en waarom ze niet eerder iets met hun website hebben gedaan. Regelmatig krijgen we dan te horen: “ach, ik heb toch een website. De verkoop gaat goed. Ik heb nog steeds iedere maand brood op de plank en dat is uiteindelijk waar het om draait.”

Ook zien we honderden mensen die hun heil zoeken in ‘geld verdienen op internet‘. Ze zijn ontevreden over hun huidige werksituatie en/of salaris en proberen online wat bij te klussen. Zij struinen het internet af naar online marketing tips. Naar internet goeroe’s die hun met mooie praatjes vertellen hoeveel geld er wel niet valt te verdienen op het internet en deze verkopen de radeloze bezoeker vervolgens hun informatieproduct. De bezoeker hopt van online cursus naar online cursus en verwacht van elke ‘beproefde methode’ dat er bergen met geld te zijn verdienen met het product. Dit klopt overigens wel, maar enkel voor de verkoper van het digitale product.

Deze twee groepen mensen hebben één ding gemeen: zij worden niet succesvol op het internet omdat er geen absolute noodzaak is om actie te ondernemen. Zij staan niet met de rug tegen de muur. Iedere maand is er nog te eten. De huur wordt betaald. De dingen lopen. Ook al zijn ze ontevreden over hun huidige situatie, de situatie is nog niet zo slecht dat zij koste wat kost bereid zijn om hun levens hevig te veranderen.

Het was Frank Kern, de welbekende online marketeer, die de volgende woorden ooit uitsprak:

“Wanneer Osama bin Laden een geweer op de hoofden van je familie heeft gericht en hij je de opdracht geeft om binnen 24 uur een e-mailadres te bemachtigen via je website, bemachtig je dat e-mailadres. Je gaat naar Youtube, bekijkt video tutorials hoe je een website bouwt en binnen 24 uur heb jij je e-mailadres.”

Door dit voorbeeld wordt direct obstakel één visueel; het ontbreken van een absolute noodzaak om succesvol te worden op het internet. Maar dit is niet het enige wat mensen tegenhoudt om online succesvol te worden.

 

Vluchtgedrag

Wanneer je mensen op de man af vraagt waarom zij bepaalde doelen niet behaald hebben zal 99% van de mensen zeggen: “Ik had geen….” Op de puntjes kun je verschillende redenen invullen. De meest genoemde oorzaken zijn:

  • Ik had geen geld
  • Ik had geen tijd
  • Ik had niet de juiste mensen om me heen
  • Ik had de middelen niet
  • Ik had geen goed doordacht plan
  • Ik miste een leider/mentor

Voor alles valt wel wat te zeggen. Iedere situatie is immers anders. Maar één ding komt duidelijk terug; het ligt altijd aan iets of iemand anders. Het ontbreken van de middelen c.q. benodigdheden zorgt ervoor dat mensen niet succesvol worden (op het internet).

Maar is dat echt zo?

Hoe kan het dat iemand als Oprah die opgroeide in, om in een eufemisme te spreken, niet al te gezellige omstandigheden toch zo succesvol is geworden? Of de eerder genoemde Frank Kern, een man die geen studie heeft afgemaakt en werkte als deur-aan-deur verkoper, één van de meest succesvolle online marketeers is van dit moment. Of nog dichter bij huis: Mitchel van Duuren, die met enkel een HAVO diploma, momenteel drie producten in de top 10 van het affiliate marketing programma PayPro heeft staan.

Hadden zij zoveel meer middelen om succesvol te worden dan jij?

Succesvol worden (op het internet)

Om de vorige (retorische) vraag maar te beantwoorden; nee. Zij hadden niet meer middelen om succesvol te worden dan jij hebt. Veel hoofdpersonen uit succesverhalen hadden het veel slechter dan jij. Wat heeft er dan voor gezorgd dat zij succesvol zijn geworden, al dan niet op het internet?

Sommige van hun waren ‘rock-bottom’. Zij zaten letterlijk aan de grond en hadden geen andere keus dan te vechten voor hun succes. Anderen namen geen genoegen met hun huidige situatie en zetten alles op alles om hun levenssituatie te verbeteren. Weer een ander ‘wist’ dat dit het leven was wat hij wilde; het was onvermijdelijk.

Maar waar zit het ‘m dan in? Waarom zijn zij wél succesvol geworden?

Het antwoord ligt in ons brein en dit brengt ons meteen bij de reden waarom de armen steeds armer worden en de rijken steeds rijker; alles valt en staat bij je mindset. Bij je geloof. Geloof in je kunnen. In de potentie die je in je hebt.

Vicieuze cirkel

We kennen allemaal wel de vicieuze cirkel. Een situatie waar je maar niet uit lijkt te komen. Of een flow waar je in zit die je verder brengt dan je ooit bent geweest. De vicieuze cirkel kan zowel negatief als positief zijn.

Er zijn 4 essentiële onderdelen binnen deze vicieuze cirkel die je verder brengen. Of juist verder doen afglijden.

  • Potentie
  • Actie
  • Resultaat
  • Geloof

Het één valt of staat met het ander. Dat maakt het ook een oneindige cirkel. Als je je laat meesleuren in het negatieve zal er negativiteit komen. Verander je je mindset naar het positieve, dan krijg je ook het positieve.

Een voorbeeld:

Er zijn zat mensen die oneindig veel meer potentie hebben dan Frank Kern. Misschien heb jij wel meer potentie dan Frank Kern. Op het moment dat jij serieuze actie onderneemt en je voor 110% inzet om je doelen te bereiken zullen de resultaten daar ook naar zijn. Door je geboekte resultaat stijgt het geloof in jezelf en zul je meer potentie krijgen. Doordat je meer geloof in jezelf hebt en de potentie er ook naar is onderneem je nog meer actie waardoor je resultaat sky-high zal zijn. Doordat je resultaat sky-high is….

Enfin. Zo werkt de positieve vicieuze cirkel. Andersom kan natuurlijk ook.

Je hebt de potentie en een aardig idee, maar omdat je niet volledig gelooft in je idee en in jezelf neem je geringe actie. Doordat je geringe actie onderneemt zijn de resultaten magertjes waardoor je tegen jezelf zult zeggen: “Zie je dat het niet zo’n goed idee was?” Het geloof in jezelf neemt verder af en daarmee ook je potentie. Je onderneemt nog minder actie en daardoor boek je nog minder resultaat. Doordat je nog mindere resultaten boekt daalt je eigenwaarde naar een minimum.

En dit gaat door tot je aan de afgrond zit.

Succesvol worden op het internet

De vicieuze cirkel gaat op voor zowel online, als offline situaties. Omdat wij een online marketing & webdesign bureau zijn beperken we ons tot de online wereld.

Je (offline) bedrijf verder laten groeien op het internet kan. Heel goed zelfs. Geld verdienen op het internet door een webshop te beginnen ook. Een website waar je informatieproducten verkoopt kan enorm succesvol worden.

Maar we begrijpen ook het gezegde ‘schoenmaker blijf bij je leest‘.

In verschillende artikelen hebben we laten zien dat een website bouwen met Wordpress tegenwoordig niet zo moeilijk meer is. Het is dan ook verleidelijk om net als de vele internet-goeroe’s te roepen dat iedereen een website kan maken vandaag de dag.

Natuurlijk kan (bijna) iedereen met behulp van Wordpress een simpele blog in elkaar flansen. Maar dan sta je niet opeens hoog in Google met je website. En mocht je toch bezoekers krijgen op je website, converteren deze dan wel? En wat als je wel een website kunt bouwen, maar geen gevoel voor schrijven hebt?

Onze bescheiden mening is dat wanneer je iets doet, je het ook goed moet doen. Ieder zo z’n vak. Onze webdesigners schrijven geen letter content en onze copywriters begeven zich niet in de broncode van de website.

Bij ons doet een ieder waar ie goed in is en samen maken wij van talenten winnaars.

Ons advies is dan ook om, wanneer je je mindset hebt veranderd en besloten hebt om echt succesvol te worden op het internet, je te richten op waar je goed in bent en de zaken waar je niet of minder goed in bent uit te besteden.

Samewwnwerken?

Inhoudsopgave