De 5 ‘abilities’: Technische SEO in een notendop

SEO Spider

Technische SEO blijft voor de meeste SEO-ers een zorgenkindje. Alhoewel er verregaande kennis ten aanzien van ‘on-page’ en autoriteit is, waarbij er aan creativiteit geen gebrek is, beschikt lang niet iedereen over voldoende technische kennis. Ook als jij zelf aan de slag gaat met het optimaliseren van jouw website, mag techniek geen ondergeschoven kindje blijven. Wanneer je zeker wilt weten dat jouw website aan alle technische eisen van Google voldoet, is het aan te raden om de volgende checklist na te lopen. Denk hierbij aan de 5 abilities: crawlability, indexability, accessibility, rankability, clickability.

Crawlability

De fundering van technische SEO ligt in crawlability. Wanneer je organische topresultaten wilt bereiken, is het allereerst zaak dat Google jouw website überhaupt kan indexeren. De crawlability van jouw website bepaalt de mate waarin zoekmachines jouw website kunnen indexeren. Wanneer je voor een crawlbare website wilt zorgen, dient jouw website dan ook aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • Jouw pagina’s zijn bekend bij zoekmachines. De bots kunnen gemakkelijk door de website heen door middel van interne links en sitemap(s). Elke pagina is bereikbaar.
  • Jouw website is niet verboden om te bezoeken voor robots. De meeste bots willen gestuurd worden in wat zij wel en niet mogen bekijken, wat te doen is door middel van het robots.txt-bestand.

Wanneer je jouw website aan een technische analyse onderwerpt, is het dan ook allereerst zaak om pagina’s te achterhalen die niet geindexeerd kunnen worden door Google.

Indexability

Wanneer je zeker weet dat de crawlability van jouw website in orde is, kun je je gaan richten op indexability. Indexeerbare URL’s zijn URL’s die een zoekmachine kan plaatsen in haar organische overzicht. Zelfs wanneer een pagina gecrawld wordt, hoeft dit niet per se te betekenen dat deze ook daadwerkelijk wordt geïndexeerd. Het meest logische scenario is natuurlijk wanneer je deze robots zelf blokkeert door middel van het robots.txt-bestand of door een bepaalde pagina een noindex kenmerk mee te geven. Toch kunnen zich ook andere situaties aandienen.

Zoekmachines kunnen er ook zelf voor kiezen om een bepaalde pagina niet te indexeren, ook al heb je hier zelf niet direct iets aan gedaan. In dit geval kiest Google er namelijk zelf voor om de pagina met de meeste autoriteit te indexeren en de andere pagina achterwege te laten. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de volgende situaties:

  • Duplicate content
  • Canonieke aanduidingen
  • Redirects
  • Alternatieve versies (zoals mobiele pagina’s)

Wanneer je ervoor wilt zorgen dat de indexability van jouw website tip top in orde is, is het zaak dat al deze elementen op de juiste manier worden ingezet.

Accessibility

Dit brengt ons bij de accessability: de mate waarin een URL netjes weergegeven kan worden. Een URL die zowel te crawlen als te indexeren is, kan nog steeds ontoegankelijk zijn wanneer een bot de URL probeert te crawlen. Websites die op zich wel te crawlen en indexeren zijn, maar waarbij de weergave niet klopt, zullen over het algemeen ook geen al te hoge waardering van zoekmachines hoeven te verwachten. Accessability bestaat uit diverse onderdelen. We hebben de belangrijkste voor je op een rij gezet:

  • Serverprestatie
  • HTTP-status
  • Laadtijd en paginagrootte
  • JavaScript weergave
  • Paginadiepte binnen de websitestructuur

Jouw doel hierin is om te ontdekken waar de fouten liggen die de accessibility van jouw website negatief beïnvloeden. Voor de algehele performance kun je bijvoorbeeld Pingdom Tools gebruiken, terwijl SEO Peek weer een mooi middel is om de HTTP-statuscodes te achterhalen.

Dit was het, toch?

Nu we toch lekker bezig zijn met de ‘abilities’, zijn er nog twee onderdelen die we graag behandelen. Je hebt de basis van technische SEO nu staan, maar dit biedt absoluut geen zekerheid tot het behalen van topresultaten. Hiervoor zal je net een stapje extra moeten zetten. Zie de twee laatste ‘abilities’ hieronder!

Rankability

Allereerst de rankability van een website. Met linken, zowel intern als extern, geef je aan Google aan dat een bepaalde pagina belangrijk is. De pagina waar naar verwezen wordt, profiteert hiervan. Wanneer je een bepaalde pagina extra importantie wilt geven, en de kans op een goede ranking wilt verbeteren, zorg je er dan ook voor dat er zowel intern als extern genoeg naar de pagina gelinkt wordt. Let wel op: relevante speelt een grote rol!

Een ander onderdeel van rankability, wat je eigenlijk meer een techniek/tactiek kunt noemen, borduurt voort op dit principe. Dit heeft namelijk te maken met de semantiek die een zoekmachine toepast. Wanneer je jouw website goed categoriseert, waarbij de juiste relevante onderwerp binnen een soort ‘silo’ naar elkaar verwijzen, kan dit jouw website alleen nog maar verder versterken!

Clickability

De laatste stap die we met je door willen nemen, is de clickability. Hieronder vallen de diverse technische elementen die de kans op een klik binnen de zoekmachines groter maakt. Denk hierbij onder andere aan de SEO titel en meta description, maar ook aan video’s en afbeeldingen op jouw website, die natuurlijk ook weergegeven kunnen worden in Google.

Buiten de hierboven genoemde opties, bestaat er ook het fenomeen ‘structured data’. Hiermee kun je jouw zoekresultaat net een beetje extra verreiken. Denk hierbij onder andere aan:

  • Breadcrumbs
  • Beoordelingen
  • Productinformatie (prijs, voorraad etc.)

Al met al

Al met al hoef je echt geen techneut te zijn om jouw website op technisch gebied flink te verbeteren. Wanneer je je focust op de bovengenoemde stappen, ben je er eigenlijk al bijna. De punten zijn natuurlijk iets uitgebreider dan hierboven weergegeven, en er gaat zeker wat tijd in zitten, maar met een beetje hulp is dit zeker te doen. Kom je er toch niet uit en laat je je website liever aan een technische analyse door een professional onderwerpen? Wij helpen je graag! Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Blijf op de hoogte van de laatste marketing ontwikkelingen

Contact met een SAM specialist

Vul het contactformulier in en laat u terugbellen door een specialist van SAM om de mogelijkheden te bespreken. Nu online
Hulp van SAM?

Laat uw gegevens achter en word binnen 24 uur teruggebeld.

Direct contact opnemen
Doe de gratis SEO Scan
085 303 5745
info@samonlinemarketing.nl
2018 © SAM Online Marketing & Webdesign
Beoordeling door klanten: 8.9/10 - 23 beoordelingen