5 tips om bezoekers langer op je website te houden

17 maart 2017

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Tegenwoordig ligt de aandacht op meer dan alleen het aantrekken van bezoekers. Tientallen organisaties – waaronder de onze – hebben zich gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie. Uiteraard is dit een geweldige manier om bezoekers aan te trekken. Wie zegt alleen dat deze bezoekers niet direct weer ‘bouncen’? Als je niks interessants hebt te bieden, of het design van de website staat de bezoeker simpelweg niet aan, vertrekken ze weer en is al het harde werk voor niets geweest.

Uiteindelijk wil je dat een bezoeker in een conversie verandert, zoals een lead of zelfs een sale. De eerste stap naar een conversie is door de bezoeker langer op je website te houden. Met deze 5 online marketing tips zorg je dat je je bezoekers langer op je website houdt!

Gebruik multimedia

2017 is het jaar van de multimedia. Steeds meer websites worden voorzien van afbeeldingen, infographics, video’s en in sommige gevallen zelfs spraakfuncties. Dit is niet zo gek – buiten een verhoogde waardering van Google, reik je de bezoeker namelijk ook een helpende hand toe.

Multimedia zijn de manier om bezoekers langer op je website te houden. Wanneer iemand op een website belandt, heeft diegene écht geen zin om alleen hele lappen tekst te verorberen. Multimedia zorgen daarom voor variatie en helpen je om jezelf uit te dragen.

Door multimedia speel je bovendien in op meerdere zintuigen van je bezoekers. Niet alleen stimuleer je het zicht, ook kun je inspelen op het gehoor. Door spraak te combineren met beeldmateriaal zorg je dat de boodschap beter binnenkomt bij je bezoekers en creëer je meer commitment. Bekijk daarom eens onderstaande video, waarin je meer wordt uitgelegd over wat conversie optimalisatie precies is!

https://www.youtube.com/watch?v=HZThJ2Vp-lw

BLOWH1

Produceer ‘leesbare’ content

Een andere tactiek om bezoekers langer op je website te houden, is door ‘leesbare content’ te produceren. Men wil zichzelf niet verliezen in één grote lap tekst. Om de bezoeker langer op je pagina te houden, moet je er voor zorgen dat de bezoeker je geschreven content makkelijker tot zich kan nemen.

Titels

Het creëren van een leesbare tekst begint bij duidelijke titels. Zorg dat je tekst niet alleen over een hoofdtitel beschikt, maar bestaat uit meerdere kopjes; netjes georganiseerd en onderverdeeld over meerdere niveaus (zoals een h1 en meerdere h2’s, waar weer h3’tjes onder vallen). Op deze manier kan de bezoeker de tekst scannen en op zoek naar informatie die hij waardevol vindt.

Alinea gebruik

Natuurlijk hoef je niet aan elk minuscuul onderwerpje een titel te wijden. Zorg er alleen wel voor dat de bezoeker voldoende ‘rustpunten’ heeft. Deze kwestie los je op door voldoende gebruik van alinea’s.

Heb je het vermoeden dat je binnen het onderwerp wat je aan het behandelen bent een nieuwe weg inslaat, twijfel dan niet en begin gewoon aan een nieuwe alinea. Een gemiddelde alinea bestaat ongeveer uit 50 tot 80 woorden. Hiermee zorg je dat de bezoeker een pauze kan nemen tijdens het lezen en zichzelf kan herpakken.

Opsommingen

Opsommingen zijn:

  • Overzichtelijk
  • Makkelijk te begrijpen
  • Een prettige afwisseling
  • Zakelijk

BLOWH2

‘ Don’t sell if you can’t solve ’

‘Don’t sell if you can’t solve’, is een populaire marketinguitspraak. De populariteit van deze uitspraak komt voort uit haar effectiviteit. Een veelvoorkomende fout onder online marketeers is namelijk het direct willen verkopen. Wanneer bezoekers op de pagina belanden, moeten zij direct het AIDA riedeltje doorlopen (als dit al gebeurt) en worden zij direct gepusht de aankoop te voltooien, een offerteformulier in te vullen of contact op te nemen.

Niet iedere bezoekers zit echter zo in elkaar dat hij direct actie wil ondernemen. Hij wil zich misschien wel verder verdiepen in het onderwerp alvorens hij actie onderneemt of wil hij simpelweg wat meer bedenktijd. Deze bezoeker zal na het cruciale verkoopmoment dan ook gedesillusioneerd vertrekken en op zoek gaan naar een andere partij, waar hij wel in zijn waarde wordt gelaten.

Om de bezoeker die niet direct tot actie wil overgaan te vriend te houden, zijn er twee mogelijkheden.

Stuur bezoekers door naar een nieuwe pagina

Geef de bezoeker niet alleen de mogelijkheid op het contact opnemen of het invullen van een offerteformulier, maar laat ze ook eens andere pagina’s bekijken. Om dit te kunnen realiseren, zijn ook weer meerdere opties beschikbaar.

Allereerst kun je interne links in je tekst verwerken. Hierin worden bezoekers doorgestuurd naar een andere pagina, waar waarschijnlijk meer staat over het deelonderwerp waarbinnen de link viel. Dit zijn kostbare seconden die helpen bijdragen aan het creëren van commitment bij je bezoeker. Elke seconde dat hij langer blijft, stijgt de kans op uiteindelijke conversie.

Een andere optie om de bezoeker naar een andere pagina door te sturen, is via een lijst met suggesties. Wanneer zij een blog van je lezen over een bepaald onderwerp, willen zij waarschijnlijk ook meer weten over vergelijkbare onderwerpen. Wanneer je meerdere blogs hebt geschreven, is het dan ook helemaal geen gek idee om op een tactische plek een lijst met gerelateerde onderwerpen te maken.

Laat bezoekers een andere keer terugkomen

Aan het begin van dit artikel ben ik begonnen met vertellen over het verhogen van de tijd die bezoekers op je website doorbrengen. Ik heb alleen nergens gezegd dat ze de volledige rit in één sessie moeten uitzitten. Er is niks mis met een tweede bezoek op een later tijdstip, of zelfs een andere dag.

De meest gebruikte manier om bezoekers later terug te laten komen naar je website, is eventjes een e-mail adres ‘af te troggelen’. Laat ze zich bijvoorbeeld subscriben op je blog. Elke keer als er een nieuwe blog uitkomt, krijgen zij een melding in hun mailbox, met daarin een linkje naar de URL waar deze blog op staat.

Een andere manier om een bezoeker later terug te laten keren, is door de opname van social media buttons. Wanneer ze je een like geven op een platform als Facebook, zullen ze ook ieder bericht dat jij plaatst op hun tijdlijn zien verschijnen.

Less is more

Nee hè, weer zo’n cliché. Ik weet het, maar in dit geval kon het niet anders. Deze uitspraak heeft namelijk een zekere correlatie met het langer ‘vasthouden’ van je bezoeker.

Wanneer iemand op je website belandt, wil je deze persoon niet gelijk doodgooien met allerlei toeters en bellen. Probeer overbodige tierelantijnen weg te laten en je te focussen op het voornaamste doel van je website. Geef de bezoeker rustig de tijd om je tekst door te lezen of je video te bekijken en gooi ze niet dood met allerlei buttons, pop-ups en andere verkooptrucjes.

BLOWH3

Zorg dat alles werkt!

Er is niets zo irritant als een traag ladende website, een niet werkende link of een niet werkende video. Als ik op een website belandt waar er iets niet werkt, ben ik zo weer vertrokken. Alhoewel ik misschien kritischer ben dan de gemiddelde persoon, is dit een onnodig risico dat je wilt voorkomen.

Zorg daarom dat je website ook technisch in orde is en dat alles werkt. Zorg voor:

  • Een snelle website
  • Werkende links (geen gebroken links)
  • Werkende media (zoals video’s of spraakberichten)

Conclusie

Al met al zijn dit 5 zeer bruikbare tips en tricks om bezoekers langer op je website te houden. Maak gebruik van multimedia, produceer leesbare content, probeer bezoeker niet direct naar het doen van een aankoop te leiden, houd je website simpel en overzichtelijk, maar bovenal: zorg dat alles werkt.

Dit is een eerste onderdeel van ons nieuwe concept SAM Online Marketing tips. Wil jij niks missen van deze tips, like ons dan even op Facebook en blijf op de hoogte van alle blogs!

In dit artikel lees je: