De basisprincipes van Affiliate Marketing

12 oktober 2014

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Affiliate Marketing is een onderdeel van online marketing welke wij tot op heden nooit hebben laten vallen hier op onze website. Daar is een reden voor, maar die vertellen we je zo. In deze blog gaan we wat verder in op vragen als: wat is affiliate marketing, hoe werkt affiliate marketing en waarom zou je affiliate marketing als businessmodel gebruiken? Lees snel verder over affiliate marketing ontdek hoe jij succesvol kunt worden op het internet!

Affiliate Marketing

Onze ‘core-business’ is bedrijven in het midden- en klein segment online vindbaar maken. Wij helpen ondernemers hun websites hoog in Google te zetten, succesvol online te adverteren, social media inzetten voor meer naamsbekendheid, hun content online te verspreiden en hun websites in te richten voor conversie. Een echte B2B, business to business, onderneming dus waarbij wij er alles voor onze klanten aan doen om meer bezoekers naar hun websites te trekken en om te zetten in klanten. Dit strookt niet met het businessmodel van een klant waar wij onlangs door werden benaderd. Deze ondernemer heeft als doel zoveel mogelijk verkeer naar zijn website te trekken om vervolgens door te sturen naar een andere website.

Geheel onlogisch toch?!?

Niet bij affiliate marketing dus.

Affiliate Marketing, wat is het?

Affiliate marketing is een verdienmodel op het internet waarmee je leuk kunt (bij) verdienen wanneer je zelf een website hebt. Je kunt advertenties op je website plaatsen, waarbij je een vergoeding krijgt voor iedere actie die een bezoeker uitvoert. Deze vergoedingen zijn afhankelijk van de actie, maar kunnen in sommige gevallen aardig oplopen. Voor sommige (internet) ondernemers is het zelfs een zeer lucratieve manier gebleken om succesvol te worden op het internet. Wat dat betreft is affiliate marketing erg interessant te noemen.

Affiliate Marketing, hoe werkt het?

Bij affiliate marketing heb je twee hoofdpartijen en soms een derde partij. Aan de ene kant heb je de adverteerders die graag hun producten en/of diensten aan de man willen brengen, natuurlijk het liefst aan zoveel mogelijk mensen. Aan de andere kant heb je de ‘publishers’ (ook wel affiliates genoemd) die de advertenties van de adverteerders weergeven op de eigen website(s) en zodoende verkeer doorsturen naar de website van de adverteerder. De derde partij die soms betrokken is bij affiliate marketing is het zogenoemde affiliate netwerk, de tussenpersoon/partij die de schakel is tussen adverteerders en publishers.

In het geval van onze klant is hij dus de publisher. Hij gaat geld verdienen door verkeer door te sturen naar de website van de adverteerder. Een publisher krijgt namelijk een vergoeding voor het doorsturen van verkeer. Over het algemeen kennen we bij affiliate marketing vier verschillende vergoedingsstructuren. Welke vergoedingsstructuur wordt gehanteerd is afhankelijk van de adverteerder.

Vergoedingsstructuren voor Affiliate Marketing:

Pay Per Click (PPC)

De PPC vergoedingsstructuur is één van de meest bekende. In principe werkt Google Adsense (de tegenhanger van Google AdWords, in een later artikel meer hierover) op dezelfde wijze. Een publisher krijgt een vergoeding wanneer er op de advertentie van de adverteerder geklikt wordt. Vaak gaat het hier om enkele centen per klik. Een bezoeker hoeft dus niet daadwerkelijk iets aan te kopen (of bijvoorbeeld een inschrijfformulier in te vullen op de website van de adverteerder) om geld op te leveren voor de publisher.

Pay Per Sale (PPS)

Naast de PPC is de pay per sale de meest gebruikte vorm van vergoedingen bij affiliate marketing. Zoals de naam al verklapt krijgt de publisher een vergoeding wanneer de doorgestuurde bezoeker een aankoop doet op de website van de adverteerder. Vaak gaat het dan om een vooraf bepaald percentage van de verkoopprijs. Ook staffelvergoedingen, dus meerdere aankopen van dezelfde bezoeker, behoren tot de mogelijkheden bij PPS. Op deze manier kan één doorgestuurde bezoeker voor een leuke omzet zorgen voor de publisher en dit gegeven maakt affiliate marketing dan ook erg interessant als verdienmodel.

Pay Per Lead (PPL)

Het is niet altijd mogelijk om direct een sale te maken op de website van de adverteerder. Denk hierbij aan offline diensten. De publisher krijgt in dat geval een vergoeding voor het aanbrengen van de lead. Een lead is een potentiële klant. Denk dan aan een bezoeker die een inschrijfformulier invult of een brochure aanvraagt.

Pay per view (PPV)

De PPV is een vergoeding binnen affiliate marketing waarbij de publisher een vergoeding krijgt voor iedere keer dat de advertentie bekeken is. In de praktijk is dit de minst voorkomende vergoedingsstructuur binnen affiliate marketing. Het is natuurlijk lastig schaalbaar of een advertentie dadelijk werkelijk ‘gezien’ is, ook al is hij wel getoond.

Alle vergoedingen bij affiliate marketing werken op basis van ‘No cure, no pay’. Je krijgt als publisher pas betaald wanneer de bezoeker heeft gedaan wat de adverteerder voorschrijft. De controle hierop is niet waterdicht. Adverteerders bepalen of het gewenste resultaat is behaald of niet. Zowel de publishers, als de affiliate netwerken zijn dus afhankelijk van de gegevens die de adverteerder aanlevert. Er zijn zat verhalen te lezen op het internet waarbij een adverteerder een vergoeding niet uitkeert omdat niet aan alle voorwaarden is voldaan, maar een adverteerder heeft ook een naam hoog te houden en zal dus niet gauw sjoemelen met de cijfers. Uiteraard (kleine) adverteerders als uitzondering daargelaten.

Cool! Ik wil beginnen met affiliate marketing…

Om te beginnen met affiliate marketing heb je eigenlijk niet heel veel nodig. Je kunt dit gemakkelijk naast je huidige baan beginnen. Zelfs een website heb je niet per se nodig. Er zijn genoeg publishers die geld (bij)verdienen met affiliate marketing door enkel maar nieuwsbrieven te versturen of gebruik te maken van sociale media.

Maar de beste resultaten zul je altijd behalen met een eigen website.

Een website waar veel bezoekers op af komen. Een website die is ingericht op conversie. Die website kun je zelf bouwen, dat hebben we je namelijk in de artikelen over een Wordpress website uitgelegd. En ook met onze tips over zoekmachine optimalisatie kun je een aardig eind komen in Google. Maar dan nog is affiliate marketing veel meer dan enkel wat advertenties plaatsen op je website en hopen dat de bezoekers die je binnenhaalt klikken op de getoonde advertenties.

Je kunt ook slim zijn en net als onze klant, die de inspiratie was voor deze blog, samenwerken met een expert op het gebied van websites bouwen, website optimalisatie en online marketing.

Een investering waarbij de Return On Investment (ROI) altijd in jouw voordeel zal uitpakken.

Jouw keuze…

 

 


Inhoudsopgave