Hoe haal ik het beste uit Google Mijn Bedrijf (GMB)?

22 april 2020

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

De laatste jaren zie je binnen SEO steeds meer locatiegerichte zoektermen. Deze vervangen de algemene, landelijke zoektermen. Google snapt deze transitie en speelt erop in door de features van Google Mijn Bedrijf, ook wel Google My Business genoemd (GMB), uit te breiden. De nieuwe functies vliegen je om de oren en je lijkt wel gek als je hier geen gebruik van zou maken. Hoe haal je het beste uit Google Mijn Bedrijf? Je leest het hieronder!

De quick wins

Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van de term ‘laaghangend fruit’, vandaar dat ik dit benoemd heb als de quick wins. Dit zijn onderdelen die je relatief snel toe kunt passen, zodat je een kickstart geeft aan jouw optimalisatie. Google heeft enkele makkelijke opties, die we hieronder zullen benoemen.

  • Vul jouw profiel uitgebreid in met informatie
  • Deel regelmatig Google-Posts met nieuws en informatie
  • Voeg jouw diensten aan de pagina toe
  • Voeg categorieën waarin je actief bent toe
  • Voeg slimme links toe, zoals links naar bepaalde diensten of naar jouw contactpagina

Via dit laaghangend fruit deze quick wins leg je al een solide basis om meer uit jouw GMB-listing te halen.

Virtuele rondleidingen

Allereerst biedt Google een netwerk van professionals aan die jou kunnen helpen om jouw GMB-listing professioneler te maken. Zo kun je een fotograaf via Google uitnodigen om een 360 graden streetview te laten maken. Hiermee kun je men een echt kijkje in jouw winkel geven. Dit schept extra vertrouwen en een band, waardoorGMB virtual tour 360 men sneller geneigd is voor jou te kiezen. Deze Business Streetview zorgt voor enkele opmerkelijke resultaten:

  • 29% grotere kans dat klanten overwegen producten of services van jouw bedrijf te verkopen.
  • Vermeldingen met foto’s en een virtuele rondleiding hebben twee keer zoveel kans om interesse te wekken.

Voeg foto’s toe

Beeldmateriaal werkt altijd goed, zoals met de 360 graden streetview optie. Zo helpt het toevoegen van foto’s aan jouw Google Mijn Bedrijf Account ook verrassend goed. Wanneer je een fysieke winkel hebt, verhoog je de kans dat bezoekers daadwerkelijk jouw shop gaan bezoeken zelfs met 42%! Tevens zorgt het voor een verhoogde Click-Through-Rate (CTR) van 35%! Als je foto’s gaat toevoegen aan jouw GMB-listing, zorg dan dat je de volgende foto’s toevoegt, in dezelfde volgorde als hieronder:

  • Log
  • Omslagfoto
  • Extra foto’s: Hierin kun je een beeld creëren bij producten of diensten die je biedt. Denk hierbij ook aan foto’s van personeel dat aan het werk is of zelfs het interieur van je zaak.

Lokaal ranken

Alle bovengenoemde opties zijn goede en leuke toevoegingen, die uiteindelijk tot meer resultaat zullen leiden. Toch zijn het niet de onderdelen waar het om draait. Het onderdeel waar het om draait, is ranken. Door te ranken zorg je namelijk dat je in beeld komt. Dit is een voorwaarde om uiteindelijk resultaat te behalen. Door de volgende tips secuur op te volgen, zorg je dat jij in die ‘local 3-pack’ komt te staan met jouw listing van Google Mijn Bedrijf.

Algoritme GMB-listings

Net als met de andere onderdelen van Google werkt ook GMB met een algoritme. Wanneer je dit algoritme eenmaal doorhebt, kun je de ‘regels’ van dit algoritme opvolgen en zul je merken dat het een stuk makkelijker wordt om bovenaan te komen op lokale zoekresultaten.

Het algoritme van GMB werkt volgens het DRP-principe. Dit bestaat uit Distance, Relevance en Prominence.

Distance

Het eerste onderdeel waar Google op beoordeelt, is afstand. Wanneer er in een zoekopdracht geen locatie wordt gespecificeerd, berekent Google zelf de afstand tussen de zoekopdrachtgever en het potentiële zoekresultaat. Bij lokale zoekresultaten in de 3-pack ben je dus altijd in zekere mate afhankelijk van de locaties waar jouw bedrijf zich bevindt (hierover later meer).

Relevance

Het onderdeel relevantie komt hier aan de orde. Hierbinnen wil je zo goed mogelijk aan Google uitleggen wie jij bent en wat jouw bedrijf doet. Dit doe je door rekening te houden met de volgende factoren:

  • GMB-categorieën: Zorg dat de categorieën waarin jij jezelf plaatst aansluiten op de zoekwoorden en zinnen waar jij op gevonden wilt worden.
  • Buyer Intent in beschrijving: de buyer intent zegt veel over waar de persoon in kwestie naar zoekt. Wat je wilt is ervoor zorgen dat de content in jouw beschrijving aansluit op waar potentiele bezoekers op zoeken. Je wilt dus dat de content binnen jouw GMB-Listing vergelijkbaar is met de content op jouw website, mits je deze juist geoptimaliseerd hebt.

Prominence

Dit kun je zien als het equivalent van autoriteit als het om jouw website gaat. De autoriteit van jouw website bepaalt uiteindelijk ook of jij überhaupt in de local 3-pack van GMB wordt getoond. Hiervoor worden de volgende meetwaarden gehanteerd door Google:GMB reviews

  • Hoge organische positie: Net als met featured snippets kun je geen listing bemachtigen als je organisch nergens te vinden bent. Een eerste voorwaarde om in beeld te komen, is dan ook om minimaal in de top 10 voor dat zoekwoord te komen. Het liefst zelfs hoger.
  • GMB-reviews: Bedrijven met meer kwalitatieve reviews worden sneller in beeld gebracht dan bedrijven die dit niet hebben. Kwaliteit betekent hierin niet alleen een hoog cijfer, maar ook een review van een betrouwbaar profiel (geen neppe). Bovendien wordt er meer waarde gehecht aan reviews met unieke content.
  • Relevante backlinks: Backlinks spelen nog steeds een grote rol binnen het krijgen van autoriteit. Alhoewel je niet moet spammen, lijkt het binnen de GMB-autoriteit toch meer om lokale autoriteit te draaien. Dit wil zeggen dat lokale links en links met geoptimaliseerde anchorteksten (anchorteksten waar de locatie in verwerkt staat) een extra positieve boost geven.
  • Frequentie: Google blijft graag actueel. Bedrijven waar meer activiteit omheen zit, zullen dan ook sneller hoog ranken in de local 3-pack. Dit betekent niet alleen recente reviews, maar ook het regelmatig uitbreiden van posts via Google Mijn Bedrijf.

Meerdere locaties toevoegen

Stel je voor: je bent een modezaak met een locatie in elke grote stad van Nederland. Jouw hoofdkantoor is echter in Amsterdam gevestigd. Je bent dan al snel geneigd om de NAP (name, address, phone number) van jouw hoofdlocatie in te vullen. Hierdoor loop je mogelijke klanten in Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Leiden en andere grote steden mis. Gelukkig is hier een oplossing voor: meerdere GMB-locaties!

GMB meerdere locaties

Google legt je zelf uit hoe je dit het beste kunt doen. Hieronder een samenvatting:

  1. Log in op Google Mijn Bedrijf
  2. Klik op ‘Locaties beheren’
  3. Klik op ‘Locatiegroep toevoegen’
  4. Maak een naam voor de locatiegroep aan
  5. Klik op ‘Maken’
  6. Voeg jouw locaties toe!

Een kind kan de was doen!

Al met al

Al met al is Google Mijn Bedrijf geen extraatje, maar een zeer waardevolle toevoeging aan jouw online marketingstrategie en de optimalisatie voor Google. De mogelijkheden zijn groot en divers. Zie het daarom niet als een eenmalig iets, maar blijf bezig om actief jouw GMB-listing te optimaliseren.

Inhoudsopgave