Google Reviews
Home » Blog » Copywriting: Een refreshment + het gebruik van LSI woorden
Delen facebook instagram linkedin

Waarschijnlijk komt het je neus uit: nóg een blog waarin je wordt duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is om je website te voorzien van goede content. Je weet ondertussen dat je website erbij valt of staat. Toch zullen we je vandaag van een opfrissing voorzien. Hoe schrijf jij goede content om je bezoeker en de zoekmachines te overtuigen? Hoe schrijf jij een perfecte, zoekmachine vriendelijke tekst door middel van copywriting. Ten slotte geven we je nog een extraatje: wat zijn LSI woorden en hoe gebruik je ze?

 

Copywriting in het algemeen

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: Content is King! Nu de zoekmachines geavanceerder worden, is de nadruk steeds meer komen te liggen op het leveren van kwalitatieve inhoud. SEO trucjes werken niet langer en de beste pagina’s komen zo langzamerhand boven te drijven. Hoe zorg jij dat jouw website onderdeel wordt van deze toppagina’s?

Length is strength’
Uit onderzoek is gebleken dat pagina’s met langere content significant hoger scoren dan andere pagina’s. De denkwijze van Google hierin is natuurlijk ook erg logisch. Als jij meer woorden gebruikt, kun je ook meer informatie kwijt, wat bevorderlijk is voor de bezoekers. Nu is ‘lang’ of ‘meer’ natuurlijk een relatief begrip. Hoeveel woorden moet jij dus ongeveer gebruiken op je pagina’s?

In de Verenigde Staten is de concurrentie zo hoog, dat je er niet met minder dan 1500 woorden vanaf komt. Dit ligt in Nederland gelukkig wel wat lager. Een pagina voor een zeer competitieve zoekterm zal alsnog wel minimaal 700 woorden moeten bevatten. Het voordeel is daarbuiten dat je in Nederland op zoektermen met een zeer lage concurrentie al snel genoeg hebt aan een tekst van 300 woorden.

In copywriting is de lengte van een tekst van zeer groot belang, maar de inhoud minimaal net zo belangrijk. Wat moet je doen om Google te imponeren en wat doe je om je bezoeker te overtuigen?

copywri2

Copywriting voor Google

Google is het grootste middel om mensen te bereiken en bezoekers te genereren. Natuurlijk moet je hier dan ook op inspelen. Hoe richt jij je pagina in om Google te imponeren?

We gaan vandaag in op copywriting voor een specifieke pagina. Hierom sluiten we factoren als externe linkbuilding en de autoriteit van je pagina even uit. We richten ons puur op de content. Als we alleen ingaan op de geschreven content, is er één factor die de anderen in het niet doet verdwijnen: Kan Google bepalen waar een pagina over gaat? De mate waarin het dit kan doen, zal het uiteindelijke potentieel van je pagina bepalen. Buiten je bezoeker is je voornaamste doel dus aan Google duidelijk maken waar de pagina over gaat. Hoe doe je dit?

Hoe maak ik aan Google duidelijk waar mijn pagina over gaat?
We beginnen bij het eerste wat Google ziet. Dit gebeurt namelijk vanuit hun organische resultaten: De meta tags en title tags.

Vooral in de title tag moet Google het onderwerp kunnen bepalen. Verwerk niet alleen je zoekterm hierin, maar zorg er eigenlijk ook voor dat deze vooraan komt te staan. Zo creëer je geen twijfel en weet je zeker dat Google ziet wat jij gaat neerzetten op de pagina. De meta tag is van minder groot belang voor Google en voornamelijk neergezet voor de bezoeker, maar zorg er alsnog voor dat jij je keyword er in zekere mate in verwerkt.

De volgende stap waarop je je moet richten zijn de headers. Deze bestaan uit een H1, H2, H3 etc. De H1 is verreweg de belangrijkste hierin. Je kunt het zien als de titel bovenaan je pagina. Vaak kun je op deze letterlijk je zoekterm overnemen. Als het goed is, is dit namelijk ook het onderwerp van je pagina. De H1 mag ook maar één keer voorkomen. Het is ook niet logisch om meerdere H1’s op je pagina te zetten, omdat deze ook maar één onderwerp heeft.

De H2’s kunnen gezien worden als subtitels in je artikel. Deze vormen de deelonderwerpen. Wat je hieronder vertelt, is vaak een afgeleide van het hoofdonderwerp op de pagina. Het zoekwoord – of een variatie hierop – kan in een paar van deze headers terugkomen, maar het is geen noodzaak om je zoekwoord in alle tussenkopjes te verwerken.

Alle lagere headers, zoals de H3 en H4, kunnen het zoekwoord bevatten, maar zijn voornamelijk op de bezoeker gericht. Als dit je headers om zeep helpt hoeft het zoekwoord hier niet in verwerkt te worden, maar mocht het toch passen, kun je het er altijd (deels) in verwerken.

De titels en headers staan. Het geraamte van je pagina is nu op orde. Nu kunnen we aan de invulling beginnen. Een ervaren copywriter weet nu precies hoe hij zijn tekst moet opbouwen en inrichten. Omdat we niet allemaal volleerd Neerlandici zijn, hebben we een aantal zoekwoordtechnische tips voor je.

copywri3

De geschreven tekst
Zoals eerder gezegd valt of staat een goede copywriting met de mate waarin Google kan bepalen waarover een pagina gaat. Zo is het ook belangrijk om je zoekwoord in de tekst terug te laten komen. Wij willen niet in bepaalde percentages over de keyword density spreken. Hier bestaat namelijk geen perfect percentage in en zelfs een indicatie biedt niet genoeg houvast. Vergeet daarom schattingen van een zoekwoorddichtheid tussen de 1 en 3 procent en volg deze tips op.

Allereerst wil je de inhoud voor Google afbakenen. Begin en sluit daarom het stuk dat onder elke h2 valt met de zoekterm. Verwerk het in de eerste zin en in de laatste zin. Daarnaast moet er gezorgd worden dat je je zoekwoord in dienst van de tekst schrijft en dat de tekst in dienst staat van het zoekwoord. Google moet kunnen bepalen waar de pagina over gaat en het zoekwoord is hier een middel voor. Het zoekwoord is geen doel op zich.

LSI woorden spelen ten slotte in deze tekst een cruciale rol. Hier zal je later in dit stuk uitgebreid over te horen krijgen.

Je weet nu alles over copywriting voor Google. Nu is het tijd voor de volgende stap: conversie. Om je conversie te verhogen, zal je een bepaalde opbouw in je tekst moeten hebben.

Copywriting voor de bezoeker

Alhoewel de twee aspecten van content schrijven in elkaars verlengde staan, is het converteren van je klanten toch een flink andere tak van sport dan het schrijven voor Google. Google probeert te denken voor de bezoeker, maar is hier toch vrij beperkt in. De bezoeker is namelijk grillig en handelt snel op emotie. Google kan gezien worden als een bezoeker die puur op zoek is naar informatie. Haar waardering stijgt naarmate ze meer informatie vindt en deze makkelijk uit de tekst kan filteren. Om de bezoeker te converteren moet je je content op een andere manier invullen. We zullen de reis van nieuwe bezoeker naar betalende klant aan de hand van de tekst voor je uitleggen. Copywriting voor de bezoeker gaat als volgt.

Eerste indruk
De eerste indruk is van groot belang voor de uiteindelijke conversie van je bezoeker. Je eerste doel is het scheppen van vertrouwen. Bovenin de pagina ga je absoluut nog niet aanzetten tot actie. Dit schrikt de bezoeker namelijk alleen maar af. Begin je verhaal door wat te vertellen over wat jij doet of over de dienst in het algemeen. Als je informatie geeft en het nut van jouw dienst uitlegt, schep je vertrouwen. De bezoeker is bereid verder te lezen. Nu kun je je richten op de volgende stap.

Jezelf onderscheiden
De bezoeker is gerustgesteld en heeft al de moeite genomen het eerste gedeelte van je content te lezen. Hij zal dus niet zo snel meer vertrekken. Als tekstschrijver richt jij je nu op het doel jezelf op een subtiele manier aan te prijzen.

Je prijst jezelf subtiel aan door te vertellen wat jou uniek maakt. Wat onderscheidt jouw dienst of product van dat van je concurrenten? Waarom moet de bezoeker voor jou kiezen? Als je dit voor jezelf hebt bepaald, kun je dit in het tweede gedeelte van je content verwerken en kun je je richten op het laatste gedeelte van je copywriting: het converteren van je bezoekers.

Call to action: het oogsten kan beginnen
Je hebt geïnvesteerd in je voornaamste doel: het omzetten van bezoekers in klanten. Alles wat je tot nu toe gedaan hebt, staat in het teken van dit ultieme moment. Als je het nu verpest, is al het werk voor niets geweest. Zorg er dus voor dat je zorgvuldig te werk gaat.

Allereerst bepaal je wat je wilt dat de bezoeker nu gaat doen. Moet hij een product of dienst afnemen, zich opgeven voor een e-maillijst of iets ander doen? Als je dit voor jezelf hebt bepaald, ga je het laatste gedeelte van je content hierop afstellen. Je zorgt hierna in zowel je tekst als in je buttons voor een duidelijke call to action. Deze bestaat uit de handeling die je wilt dat de bezoeker uitvoert en een bepaalde tijdslimiet. Het is namelijk niet erg om de bezoeker lichtelijk onder druk te zetten. ‘Bestel nu’, ‘koop vandaag’ of ‘neem direct contact op’ zijn hier mooie voorbeelden van.

Je hebt de tekst doorstaan en weet nu precies hoe je een pagina voor zowel Google als de bezoeker in moet richten. Je hebt je bonus nu wel verdiend: De LSI-woorden. Dit is een vrij nieuw begrip in Nederland, maar kan met de nieuwe semantische werkwijze van ’s werelds grootste zoekmachine voor een welkome boost zorgen.

copywri4

Copywriting en LSI woorden

LSI staat voor ‘Latest Semantic Indexing’ keywords. Het is niets anders dan het gebruiken van synoniemen en vergelijkbare termen. Het helpt Google te bepalen waar een pagina over gaat. Het is een zeer simpele manier van copywriting, met zeer mooie resultaten. Het gebruik van LSI woorden is het makkelijkst uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. In dit voorbeeld gaan we even uit van een Engels geschreven tekst.

Stel: je schrijft een pagina over Apple. Afgezien van de hoofdletter, is het hier lastig voor Google om te bepalen waar je tekst over gaat. Is het onderwerp van de content hier het bedrijf of het stuk fruit. Als het om het stuk fruit gaat, gebruik je hierin bijvoorbeeld woorden als fruit, geur en smaak. Op deze manier kun jij aan Google duidelijk maken waar je pagina over gaat. In SEO gaat dit precies op dezelfde manier.

SEO copywriting in de praktijk: hoe gebruik ik mijn LSI woorden?

Voor specifieke producten of diensten is het lastig te bepalen wat je LSI woorden zijn. Hier komt Google zelf goed van pas. Het geeft jou namelijk suggesties op een zoekterm. Deze kun je prima gebruiken als je gerelateerde woorden. Zo ook in ons eigen vakgebied.

SAM Online Marketing is een online marketing bureau. Zo zijn de voornaamste termen in ons vakgebied woorden als zoekmachine optimalisatie en SEO. SEO is hierin ons voorbeeld. Op het moment dat wij deze term op Google intikken, verschijnen er zoektermen als ‘SEO advies’, ‘SEO consultant’ en ‘SEO bureau’. Het enige wat we nu nog moeten doen is deze termen subtiel in een tekst verwerken. Buiten de term ‘SEO’ zijn onze voornaamste woorden dus advies, consultant en bureau.

Ga ook op deze manier voor jouw pagina’s te werk. Ga per pagina op zoek naar 3 á 4 LSI woorden en gebruik deze als houvast voor de invulling van je content. Je copywriting moet nu helemaal goed gaan komen!

Al met al hebben we je vandaag weer van een flinke lap tekst voorzien. Heb jij toch nog vragen, kun je altijd een reactie achterlaten. Heb je interesse in onze diensten op het gebied van copywriting of online marketing in het algemeen, kun je altijd contact met ons opnemen. Wij zijn benieuwd waar we jou in kunnen helpen.

Zoals Matthijs van Nieuwkerk zou zeggen: ‘Tot zo ver, tot volgende week!’

Gratis SEO Scan

Doe de gratis SEO Scan!