De grootste SEO-mythes van tegenwoordig

15 januari 2020

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Ook nu 2020 in beeld is, heerst er nog een hoop onduidelijkheid op het gebied van SEO. Iedereen – net zoals ik nu doe – kan van alles beweren op het internet. Hierdoor is het makkelijk om iets aan te nemen, terwijl het misschien helemaal niet waar is. Zelfs tegenwoordig heersen er nog een hoop mythes en fabels op het gebied van search. Je moet me maar op mijn mooie blauwe ogen geloven, maar dit zijn de grootste SEO mythes van tegenwoordig!

Content in tabs zorgt voor een penalty van Google

De eerste mythe is direct de mythe die ik het snelste uit de weg wil helpen. Dat is namelijk de fabel dat content in tabs zorgt voor een penalty vanuit Google.

Tabs zijn een mooie oplossing om jouw website strak en overzichtelijk te houden, zonder dat de lezer direct wordt volgegooid met informatie. Wanneer je een groot verhaal hebt, maar deze niet direct in het gezicht van de bezoeker wil drukken, zijn tabs dan ook een mooie uitkomst. Met een klik op de knop wordt de juiste alinea voor de bezoekers geopend.

Neem hierbij Wikipedia als voorbeeld. Deze website is een baken van informatie. Wanneer je dit op een klein scherm leest, ben je al gauw aan het scrollen tot je een ons weegt. Wikipedia heeft dit fenomeen opgelost door tabs te maken en deze te laten collapsen. Dit draagt bij aan een positieve bezoekerservaring, dus waarom zou dit je een straf opleveren?

Toch komt dit verhaal niet uit het niets. Zoals alles omtrent de optimalisatie van een website voor Google, gaat men op zoek naar mazen in de wet. Zo werd er vooral in het verleden gebruikgemaakt van tabs om content of links te verbergen. En als Google ergens niet van houdt, is het dingen verbergen voor een bezoekers. Je hoeft je alleen geen zorgen te maken: wanneer jouw tabs een meerwaarde hebben, zal je echt geen straf van Google krijgen!

Sociale media hebben geen invloed op SEO

Er zijn nog steeds mensen die in het verleden leven. Dit zijn de mensen die nog steeds geloven dat sociale media totaal geen invloed hebben op jouw ranking in Google. Om even heel kort door de bocht te zijn, hebben deze mensen de nuance niet begrepen.

Het klopt namelijk inderdaad dat Google likes op Facebook niet meeneemt in de beoordeling van een website. Je kunt het zelfs zo erg stellen dat sociale media officieel niet eens een ‘ranking factor’ zijn. Dit wil echter niet zeggen dat het geen invloed heeft op SEO en rankings. Klinkt tegenstrijdig, hè?

De nuance ligt namelijk net iets anders. Weliswaar zijn likes geen directe ranking factor voor Google, maar indirect hebben social signals wel degelijk invloed. Google behandelt Facebook, Twitter, LinkedIn en andere sociale media namelijk als iedere andere website. En dit is een website met autoriteit. Flink wat autoriteit! Daarbij hebben sociale media indirect nog meer positieve invloeden op de SEO van jouw website:

  • Ze zorgen voor een bekend merk;
  • Ze zijn een directe bron van traffic.

Geloof je mij nog steeds niet? Bekijk dan eens dit onderzoek van Cognitive SEO over de correlatie tussen social signals en SEO rankings.

De disavow tool van Google is overbodig

De disavow tool van Google kon vroeger gebruikt worden om als webmaster tegen Google te zeggen dat je niet geassocieerd wilt worden met bepaalde links. Dit wordt gezien als een last resort, wanneer het je niet lukt om deze links handmatig te laten verwijderen. Google zal deze links vervolgens niet voor je verwijderen, maar neemt ze simpelweg niet langer mee in de beoordeling van jouw website.

Nu hoor ik steeds vaker dat de disavow tool overbodig zou zijn. ‘Google straft je alleen voor de links die je zelf genereert’, is een van de minst geloofwaardige beweringen van de laatste tijd. Want hoe weet Google welke link je zelf bouwt en welke niet? En is het sowieso niet het streven van Google dat je je zelf niet actief bezighoudt met linkbuilding? De personen die dit beweren, hebben ook een stukje nuance gemist. Het zit namelijk zo:

De disavow tool is slechts een hulpmiddel in nood. Wanneer je ineens constateert dat er allemaal spammy links naar jouw website verwijzen, waarvan je geen idee hebt hoe deze er komen en waarbij je de webmasters van deze websites niet kunt bereiken om deze te verwijderen, kun je Google om hulp vragen met de disavow tool. Een spammy link is namelijk een spammy link, of je deze nou hebt willen krijgen of niet. Wanneer je in nood bent, kun je de disavow tool dan ook om hulp vragen. Pas wanneer je er misbruik van maakt om jouw linkprofiel ‘bij te schaven’, kan het kwaad.

 

Zoekwoord optimalisatie is overbodig tegenwoordig

“Nu Google steeds slimmer wordt, hoef je helemaal niet meer op zoekwoord verdeling te letten.”

Het is echt waar, maar dit is een statement dat ik steeds vaker begin te horen. De gedachte hierachter is dat je je alleen maar op een bezoeker moet richten en Google moet vergeten tijdens het schrijven van content. Weliswaar een nobele gedachte en een mooi uitgangspunt, maar zoekwoorden blijven nodig en zullen ook altijd nodig blijven. Ook in bovengenoemd statement wil ik de nuance aanbrengen.

Enerzijds klopt het inderdaad dat je niet meer aan percentages en exact matches hoeft te denken bij het schrijven van bijvoorbeeld een blog of landingspagina, maar dit betekent niet dat je het gebruik van zoekwoorden zomaar overboord moet gooien. Sinds de BERT Update zijn begrippen als synoniemen en context nog veel belangrijker geworden dan voorheen. Zo dien je van tevoren goed na te denken over wat nou het daadwerkelijke onderwerp is van wat je wilt gaan schrijven, dien je goed na te denken over welke tussenkoppen hier naadloos op aansluiten en dien je Google bovenal nog steeds goed te begeleiden in het begrijpen van jouw tekst. Dit begint met het verwerken van jouw onderwerp (c.q. zoekwoord) in belangrijke elementen van een webpagina, zoals SEO titel, H1 en tussenkopjes. Natuurlijk niet altijd het letterlijke zoekwoord, maar wel zeker synoniemen of gedeeltes hiervan.

Tot slot wil ik je nog één tip meegeven: wanneer je een tekst gaat schrijven, denk dan aan hoe je vroeger op school het onderwerp van een tekst moest bepalen. Hiervoor moest je letten op:

  • De titel
  • De eerste en laatste zin van de alinea
  • De tekening of foto bij een tekst (alt tag in het geval van Google)
  • Tussenkopjes

Als je dit streven nou niet alleen als lezer, maar ook als auteur gebruikt, kom je al een heel eind met het schrijven van een natuurlijke tekst. Wervend voor bezoekers, goed te begrijpen voor Google!

 

Conclusie

Al met al heersen er ook nu nog diverse mythes op het gebied van SEO. Deze hebben betrekking op content tabs, sociale media, de disavow tool en op zoekwoordverdeling. Achter elk statement zit een gedachte, alleen de nuance ontbreekt of is verkeerd geïnterpreteerd. Wat is de grootste SEO mythe die jij het afgelopen jaar bent tegengekomen?

In dit artikel lees je: