In app search: Een geduchte concurrent voor Google?

17 februari 2016

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

We hadden ons er eigenlijk al bij neergelegd. De zoekmachine Google nam de wereld over. Niet alleen wat het by far de beste zoekmachine, met verreweg het hoogste zoekvolume, maar ook was het onlangs officieel het grootste bedrijf ter wereld. Echter bemerk ik de laatste tijd een lichte verandering hierin. Ben je namelijk bekend met het fenomeen ‘in app search’? Op dit moment staat het fenomeen nog in de kinderschoenen en zit het heel lichtjes aan de poot van Google haar troon te zagen, maar binnenkort kan het misschien weleens serieuze vormen gaan aannemen. Vandaag gaan wij een aantal gegevens en ontwikkelingen betreffende in app search voor je onder de loep nemen, op basis waarvan we een prognose gaan stellen. ‘Is in app search een geduchte concurrent voor Google?’

Heb je ook al gelezen over Google Rankbrain?

Wat is in app search?

In app search is heel simpel gezegd het uitvoeren van zoekopdrachten in een app op je smartphone of tablet. Je zoekt wel eens op Facebook iemand op of je doet wel eens een bestelling via een app van een kledingmerk als Jack&Jones, toch? Deze zoekopdrachten beginnen steeds meer toe te nemen, omdat er steeds meer goede applicaties beschikbaar zijn. Anno 2016 doe je als ‘merk’ niet meer mee als je geen eigen app hebt. Hoe is dit mogelijk?

Waarom wordt in app search groter?

Dat het marktaandeel van mobiele zoekopdrachten groter en groter wordt is een gegeven. De grote vraag is echter hoe dit mogelijk is. De gedachte hier achter is vrij simpel.

De reden dat Google zo groot is geworden, is omdat het de meest gerichte antwoorden biedt op al jouw vragen. Als jij ‘Restaurant Amsterdam’ intypt, weet Google direct dat jij op zoek bent naar restaurants in Amsterdam. Het probeert je te voorzien van een lijst restaurants, een kaart, algemene beoordelingen enzovoorts. Het weet zelfs een relatie te trekken met je volgende zoekopdracht. Als je alleen al ‘ho’ op Google intypt, zal het voor je op zoek gaan naar de meest relevante zoekopdracht. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ‘hotel Amsterdam’. De machine probeert met je mee te denken. Als je namelijk op zoek bent naar een restaurant in onze hoofdstad, zal je ook wel een hotel nodig hebben.

Natuurlijk is deze werking algemeen bekend, maar zo vanzelfsprekend is dit niet. Hoe anders is dit namelijk het geval bij de zoekmachine Bing?

bloginapp2

Onder SEO specialisten wordt Bing regelmatig belachelijk gemaakt. Het is namelijk nog lang niet zo ver als Google in het herkennen van zoekopdrachten. De database is ook lang niet zo groot. Het mooiste voorbeeld betreffende waar Bing te kort in schiet, werd vorige week door een medewerker van ons gemaakt. Deze medewerker deed een imitatie van Bing:

‘Ohh, u bent op zoek naar een restaurant in Amsterdam? Hier hebt u een kaart van Vietnam!’

Natuurlijk is dit een erg absurdistische weergave, maar het legt wel de vinger op de zere plek. Echter dwalen wij af van onze hoofdvraag. Google heeft een zeer groot marktaandeel, maar hoe is het mogelijk dat mobiele zoekopdrachten een steeds geduchtere concurrent worden. Het is mogelijk doordat de mobiele apps hele gerichte zoekresultaten bieden, net als Google dit doet.

Alhoewel we in de loop der jaren steeds afhankelijker van Google zijn geworden, staren wij ons er niet blind op. Als wij iets zoeken, willen we de beste zoekresultaten, ongeacht het medium. Als wij restaurants willen vergelijken door middel van recensies, vertrouwen wij blindelings op Yelp. Als wij een bedrijf gerelateerde zoekopdracht hebben, raadplegen we LinkedIn. De opkomst van mobiele zoekopdrachten wordt dus steeds groter. Echter is dit voorlopig nog niet genoeg om ook maar een druppel zweet bij Google te creëren. Toch willen wij stilstaan bij het scenario dat mobiele zoekopdrachten een geduchte concurrent van Google worden.

Bloginapp3

‘In App Search wordt steeds groter. Wat betekent dit voor mij SEO?’

Mobiele apps hebben momenteel nog de grootste moeite de zoekvragen van bezoekers aan te pakken en de juiste resultaten weer te geven. Het ontbeert ze nog aan een uitgebreid algoritme als Google. Hoe uitgebreider het algoritme van de applicaties, hoe meer invloed wij er door middel van zoekmachine optimalisatie op uit kunnen voeren.

Een voorbeeld hiervan zou in app linkbuilding zijn.

In app linkbuilding

Het principe achter in app linkbuilding is vrij makkelijk. Een persoon tikt een bepaalde zoekopdracht op Google in. In plaats van dat de bezoeker wordt doorgestuurd naar een diepgelegen pagina op jouw website, zal deze aanbelanden op een specifieke pagina binnen een applicatie. Wanneer deze verschuiving zal plaatsvinden, zullen mobiele applicaties een nog grotere invloed krijgen op het algehele zoekgedrag van mensen. Daarbuiten ben je als bedrijf bijna verplicht een eigen app te hebben.

Dit is slechts een leuk praktisch voorbeeld van je SEO uitvoeren voor mobiele applicaties. Echter zijn er nog meer voorbeelden van de manier waarop jij de verschuiving naar mobiele apps in je voordeel kunt gebruiken. We hebben de top 3 hiervan voor je op een rij gezet. Hier onze 3 beste tips:

  1. Geef je bedrijfsnaam prominent weer in de naam van je app
  2. Gebruik je homepage en/of footer om naar de profielpagina’s van je app door te linken
  3. Benoem je merknaam in de linktekst die naar de app download pagina verwijst

Dit was onze eerste blog over mobiele applicaties. De invloed van mobiele apps en in app searches zal de komende jaren steeds verder toenemen. Verwacht dus meer hierover.

Tot volgende week!

Inhoudsopgave