Inhakers op social media

30 juni 2014

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Kijk. Dat je als bedrijf slimme marketing moet bedrijven tijdens evenementen vinden we niet meer dan normaal. Een goed uitgevoerde marketing stunt zorgt voor een hoop extra omzet en branding voor je merk. Inhakers op social media zijn dan ook een welkome aanvulling op je marketing strategie. Maar je kunt als bedrijf ook de plank misslaan. Het gebeurde KLM gisteren na de zinderende strijd tegen Mexico.

Wat weet jij al over Facebook EdgeRank?

Misplaatste inhaker(s) op social media

Wanneer je als bedrijf mondiaal actief bent kun je niet zo maar alles het wereld-wijde-web op slingeren. Je doelgroep beslaat meer dan enkel het Nederlandse volk. Een grappig bedoelde inhaker kan dan zomaar bij een deel van je doelgroep in het verkeerde keelgat schieten.

inhakers op social media

We begrijpen de insteek van KLM. We kunnen er ook zeker wel om lachen. Maar erg slim is het niet voor een luchtvaartmaatschappij die jaarlijks meer dan twintig miljoen (internationale) passagiers vervoert.

Als je als bedrijf zo groot bent moet je rekening houden met mogelijke emotionele reacties van je klanten, vooral wanneer de inhakers op social media over een sport gaan waar de emoties nogal hoog op kunnen lopen.

inhakers op social media

Bovenstaande tweet is één van de duizenden verontwaardigde reacties die volgden na de misplaatste inhaker van KLM. Inmiddels heeft de KLM duizend maal zijn excuses aangeboden en is diep door het stof gegaan. De tweet werd direct verwijderd en er werd extra mankracht ingezet op de social media afdeling om alle klachten fatsoenlijk af te kunnen handelen.

Hoe een grappig bedoelde inhaker faliekant mislukt. De KLM kan er na gisteren over mee praten.

Maar gelukkig gaat het vaak wél goed.


Succesvolle inhakers op social media

Wij zijn fan van HEMA. Niet omdat we nou zo gek zijn op de rookworst. Nee, omdat de marketing afdeling van HEMA al vaker heeft laten zien slim in te kunnen spelen op actuele thema’s en goed gebruik te kunnen maken van social media. Ook tijdens dit WK hebben we al een aantal slimme inhakers op social media van ze gezien.

Nog voordat de eerste wedstrijd gespeeld werd haakten zij al in op de overweldigende interesse voor het juichpak van Roy Donders. In een mum van tijd waren de pakken volledig uitverkocht bij de Jumbo. HEMA haakte slim in.

inhakers op social media

Zonder de naam te noemen. Zonder het een juichpak te noemen. Zonder direct te verwijzen naar de Jumbo. Maar iedereen weet wat er mee bedoeld wordt. Dat kunnen wij wel waarderen. Net als 1.599 andere mensen.

Ook Heineken maakte gebruik van het succes van het juichpak. Weliswaar iets minder succesvol als HEMA, maar zeker een goede poging. In totaal 493 retweets op Twitter.

inhakers op social media

De leukste hebben we voor het laatst bewaard. In navolging van de nog-steeds-onwerkelijke overwinning van ons Oranje op Spanje met de geweldige goal van Robin van Persie als absolute hoogtepunt, kwam Calvé met de volgende advertentie. Calvé had van Persie al in hun pindakaasreclame. Ze hoefden enkel de voorzet nog maar in te koppen. En dat deden ze.

inhakers op social media

Het WK voetbal is uitermate geschikt voor inhakers op social media. Naarmate we verder in het toernooi komen zullen er ongetwijfeld inhakers en marketingstunts bijkomen. We zullen dit artikel dan ook aanvullen wanneer er ijzersterke inhakers op social media voorbij komen.

Mis je momenteel nog een geniale inhaker die viraal is gegaan? Laat het ons dan weten in de reacties!

In dit artikel lees je: