Penguin 4.0: een vooruitzicht naar de toekomst?

Penguin 4.0: een vooruitzicht naar de toekomst?

Na een paar jaar te hebben moeten wachten, is Google eindelijk met haar Penguin 4.0 update gekomen. Bedrijven schoten in de stress, zoekresultaten begonnen van hot naar her te vliegen en de wereld van online marketeers werd even grondig door elkaar geschud. ‘Is alles wat ik de afgelopen jaren heb gedaan voor niets geweest?’, dachten veel SEO-ers. Alhoewel er al jaren werd toegeleefd naar deze update, is de impact enorm geweest en werd menigeen flink verrast.

(Gelukkig) is de storm ondertussen wat gaan liggen; de rankings van veel organisaties zijn weer stabiel geworden en de meeste zoekwoorden hebben hun plek gevonden. Toch heeft de update flink wat teweeg gebracht en kan dit onderdeel van Google’s algoritme niet meer op eenzelfde manier worden bekeken als voorheen. De vraag is nu natuurlijk: ‘wat is de invloed van Google Penguin 4.0 op mijn positie in Google?’.

Over Google Penguin

Voordat je goed kunt begrijpen wat Penguin 4.0 voor je business gaat betekenen, is het belangrijk eerst een stukje achtergrond te weten. Waar komt Google Penguin vandaan en hoe is de toevoeging aan het al bestaande algoritme in het verleden te werk gegaan?

De eerste uitrol van Google Penguin gaat al terug naar 2012. In dat jaar kwam Google voor het eerst met deze update van het algoritme. Het is bedacht om eindelijk wat te kunnen doen aan negatieve vormen van linkbuilding en andere black hat SEO technieken. De update zorgde ervoor dat partijen met ‘spammy’ links ineens flink daalde in de organische zoekresultaten van Google. Kwantiteit ging niet langer boven kwaliteit.

In de jaren die hierop volgden heeft Google nog enkele updates uitgebracht, welke invloed hadden op tot ruim een tiende van alle wereldwijde zoekresultaten. Penguin 4.0 is heel anders. Dit is de grote broer van alle voorgaande pinguïns, die even flink huis komt houden in alle wereldwijde zoekresultaten. Waar oefent Penguin 4.0 allemaal invloed op uit?

p4-0-nummer-2

Hoe gaat Penguin 4.0 te werk?

Eigenlijk is elke online marketeer het er wel over eens; de invloed van Google Penguin is groter dan het ooit geweest is. Nog niet eerder hebben bedrijven zo’n last – of juist profijt – gehad van een vergelijkbare update. Het algoritme raast als een bulldozer door de ouderwetse, achterhaalde manier van SEO heen. Nog harder dan voorheen worden we gepusht ons te richten op de kwaliteit van links en om ons meer op onze content te focussen. Alhoewel de meningen over de invloed hiervan nog steeds zeer uiteen lopen, weten we wel al een aantal dingen zeker.

Penguin ververst constant

De vroegere versies van Google Penguin crawlden eens in de zoveel tijd door iemand website en linkprofiel. Hierbij pakten ze ook lang niet alles tegelijkertijd aan. Wanneer organisaties tegen een penalty aanliepen, had dit flinke gevolgen.

In de richtlijnen voor webmasters voor Google valt te lezen dat de zoekmachine je pas weer terugplaatst op de plek waar je ‘hoort’ op het moment dat jij de punten waarop je bent gestraft, hebt verbeterd.

Op zich geen raar beleid, toch? Ware het niet dat het soms wel twee maanden duurde voordat je website weer opnieuw werd gecrawld. Het duurde dus soms ook enkele maanden voordat je weer terug werd geplaatst. In de tussentijd liep je misschien wel tienduizenden bezoekers mis. Gelukkig zorgt Penguin 4.0 er voor dat je je hier niet langer zorgen om hoeft te maken.

De nieuwe update wordt ook wel ‘real-time’ genoemd. Het algoritme ververst constant, waardoor wijzigingen enorm snel worden doorgevoerd en je website weer snel terug is op de plek waar het hoort. Daarbij gaat de update ook veel specifieker te werk.

Penguin gaat specifieker te werk

De oude updates van Google Penguin bekeken een website in zijn geheel. Had het gros van je webpagina’s spammy links, dan werden al je pagina’s gestraft. Had je slechts enkele pagina’s die uit spammy links bestonden, dan kwam je er nog vaak mee weg ook. Dit is niet langer het geval.

Penguin 4.0 bekijkt pagina’s specifiek. Heb jij een pagina met slechte links, dan krijgt ook alleen die pagina een penalty. Dit is op den duur natuurlijk veel eerlijker voor de webmaster. Deze kan de links handmatig verwijderen en kan sneller de vinger op de zere plek leggen. Toch zijn er ook punten waarop je nu gestraft kan worden, waar je voorheen nog niet voor werd gestraft.

Penguin kijkt strenger naar relevantie

Voorheen lette Google amper op de relevantie van links. Wanneer je kwalitatief goede links had maakte het weinig uit waar deze websites over gingen. Zo kon je vaak gerust als loodgieter een link ontvangen van een schoenenwinkel, zonder dat dit enige negatieve invloed had. Sterker nog, de ‘diversiteit’ kon je zelfs een boost geven. Met de nieuwe Penguin Update is dit verleden tijd.

Penguin 4.0 kijkt als nooit te voren naar de relevantie van inkomende links. Hebben deze wel raakvlak met de content op je website en ligt hun business wel dicht bij die van jou? Wanneer deze irrelevant zijn, heb je een grotere kans om gestraft te worden. Natuurlijk ontkom je er niet aan dat een gedeelte van je inkomende links niet overeenkomt met wat er op je website te vinden is, maar wanneer dit – laten we zeggen – meer dan de helft van het totaal aan links bedraagt, gaan de alarmbellen rinkelen. Probeer daarom voor een natuurlijk linkprofiel te zorgen, maar je wel te focussen op links die raakvlakken hebben met hetgeen jij op je website behandelt.

Penguin meet anchorteksten meer door

Het optimaliseren van anchorteksten is misschien wel één van de meest onderschatte rankingsfactors. Wie een goede verhouding heeft tussen zoekwoorden, verwante zoekwoorden, bedrijfsnaam, URL en overige anchorteksten kan echt een enorme stijging in zijn ranking bemerken. Het is echter niet de bedoeling dat je je anchortekst puur op basis van het zoekwoord optimaliseert. De Penguin 4.0 update is hier ook enorm streng op aan het letten.

Websites, of webpagina’s, waarvan duidelijk is te zien dat de anchorteksten geoptimaliseerd zijn, of zelfs exact matchen, zullen in het vervolg zwaarder worden aangepakt dan voorheen. Zorg er daarom voor dat je een natuurlijk opgebouwd linkprofiel hebt, waarbij bovengenoemde verhoudingen zorgvuldig op elkaar zijn afgestemd. Op deze manier is de kans miniem dat je tegen een straf aanloopt.

Wat betekent dit voor mij?

Al met al is Penguin 4.0 een welkome update geweest voor ‘zuivere’ webmasters. Eindelijk worden de fraudeurs en zelfbenoemd specialisten gestraft en krijgen wij loon naar werken. Dit is natuurlijk slechts een gevoel, maar geeft jou niet exact aan wat je nu in de toekomst moet doen.

Er zijn een aantal punten waar je in het vervolg goed op moet letten. Punten die wij hierboven eigenlijk al benoemd hebben. Toch zullen we ze stuk voor stuk even nagaan. Waar je in het vervolg goed op moet letten is onder andere:

  • De kwaliteit van je inkomende links, alsmede de populariteit hiervan
  • Een goede verhouding tussen verschillende soorten anchorteksten
  • Niet teveel links vanaf hetzelfde domein. 1000 links van 300 domeinen heeft de voorkeur boven 10.000 links van 100 domeinen.
  • De inkomende links moeten relevant zijn en raakvlakken hebben met jouw business
  • Een ‘natuurlijk’ opgebouwd linkprofiel. Zorg ervoor dat er niet alleen links naar je homepagina verwijzen, maar ook naar onderliggende pagina’s.

Wanneer je al deze punten uitvoert, is de kans minimaal dat je tegen een penalty aanloopt. Sterker nog; je zal harder stijgen dan ooit tevoren.

We snappen dat je misschien niet de tijd hebt om deze punten constant af te gaan. Daarbij heb je nog content om te schrijven, moet je sitestructuur af en toe op de schop en wil je zelfs nieuwe zoekwoorden toevoegen. Daarbij hoeft dit nog helemaal niets te zeggen over je uiteindelijke conversie. Wil je dit daarom uit handen geven aan een professional, zodat je zeker weet dat dit goed komt, dan is dit zeker mogelijk. Stuur eens een e-mail naar info@sam-onlinemarketing.nl of bel ons via 085 303 5754 om de mogelijkheden te bespreken!

Tot volgende week!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Blijf op de hoogte van de laatste marketing ontwikkelingen

Contact met een SAM specialist

Vul het contactformulier in en laat u terugbellen door een specialist van SAM om de mogelijkheden te bespreken. Nu online
Hulp van SAM?

Laat uw gegevens achter en word binnen 24 uur teruggebeld.

Direct contact opnemen
Doe de gratis SEO Scan
085 303 5745
info@samonlinemarketing.nl
2018 © SAM Online Marketing & Webdesign
Beoordeling door klanten: 8.9/10 - 23 beoordelingen