Ranken voor meerdere locaties: Hoe optimaliseer ik?

Ranken voor meerdere locaties: Hoe optimaliseer ik?

18 mei 2016

Hoe optimaliseer jij je website voor meerdere locaties? Tegenwoordig weten veel ondernemers wel hoe zij hun website moeten optimaliseren. Op de voor hun relevante zoektermen scoren zij wel redelijk en ze draaien geen verlies meer via het internet. Echter hebben zij één ding gemeen: hun bedrijf heeft maar één locatie. Dit maakt het relatief makkelijk voor ze om zichzelf vindbaar te maken. Hoe ga je echter te werk als jouw bedrijf misschien wel tientallen locaties heeft. Consistentie is hierin het toverwoord. Hoe optimaliseer ik mijn website voor meerdere locaties? Je leest het hieronder.

Lees ook eens over afkortingen binnen SEO.

Beheer je locaties vanuit één domeinnaam

Stel dat jouw bedrijf 50 locaties heeft. Dit zou betekenen dat je 50 domeinnamen moet afnemen, wat op zich al flink wat kosten met zich meebrengt. Daarbij heb je hierdoor ook 50 websites, die allemaal op een unieke manier geoptimaliseerd moeten worden. Wat zou je er van vinden om 50 homepagina’s te maken, 50 pagina’s te schrijven over jouw werkwijze en 50 verschillende contactpagina’s te schrijven en ontwerpen? Hier gaat heel veel tijd in zitten. Daarbuiten moet echt elke website uniek zijn, omdat zij anders niet zullen scoren in Google. Echter is er nog één belangrijk punt waarom je écht maar vanaf één domeinnaam te werk moet gaan.

Bij het optimaliseren voor meerdere locaties via meerdere domeinnamen is het bijna onmogelijk de gegevens te analyseren. Waarom rankt de ene website wel, terwijl de andere niet rankt? Ligt dit aan mijn content, blijven personen niet lang genoeg op mijn pagina, is de click through rate van de website niet goed genoeg, of moet ik de linkbuilding van deze specifieke website verbeteren? Je snapt wel hoeveel vragen zoiets met zich meebrengt – ik kan namelijk nog wel even doorgaan hiermee. Wanneer je vanuit één website te werk gaat, kun je het aantal vragen dat je jezelf moet stellen beperken en kom je er sneller achter waar een bepaalde fout ligt. Dit is dus een no-brainer: ga vanuit één domeinnaam te werk!

Optimaliseer je locaties voor de juiste markt

Alhoewel het in Nederland nog enigszins meevalt, loopt de vraag van de consument toch wel enigszins uiteen. In Enschede zullen personen bijvoorbeeld op iets heel anders zoeken dan in de Randstad. Zorg er daarom voor dat jij je vizier op de juiste plek richt en je concentreert op de juiste zoekwoorden.

Doe je zoekwoordonderzoek per locatie, breng je concurrentie in kaart en kijk op welke zoektermen jij moet gaan targeten.

blofow2

Je URL structuur per locatie

Eigenlijk wilde je per bedrijfslocatie een andere website nemen, omdat je een bepaalde structuur hiervoor in je hoofd had. Er zouden zoektermen per website over je website worden verdeeld en je had je interne linkbuilding al helemaal uitgedacht. Gelukkig kun je deze structuur ook gebruiken op maar één website. Het is namelijk heel gemakkelijk om je URL structuur per locatie op te bouwen.

Zet eerst al je locaties op een rij. Ook heb je per locatie al een zoekwoordonderzoek gedaan. Je URL structuur is nu eigenlijk heel simpel in te delen:

www.websitenaam.nl/locatie/zoekwoord/’

Natuurlijk kun je je URL’s voor je verschillende locaties nog veel gekker maken en meerdere slashes ( / ) toevoegen. Er even van uitgaande dat je op rond de tien zoektermen per locatie wilt ranken, is het verstandig om het niet te gek te maken en niet nog een level dieper te gaan na je hoofdzoekwoord per locatie.

Content optimalisatie voor verschillende locaties

Je hebt nu de markt per locatie in kaart gebracht. Je weet wie per stad waar op zoek, hoe vaak zij zoeken en wat de concurrentie hierop is. Vervolgens heb jij ook de structuur van je website hierop ingericht. Nu is het tijd om je pagina’s in te richten en je content te schrijven. Hoe ga jij hierin te werk?

Ik heb het gevoel dat ik in herhaling val, maar ik kan het niet vaak genoeg duidelijk maken – de hoofdvraag die jij je moet stellen is: ‘Hoe maak ik aan Google duidelijk waar mijn pagina over gaat’. Wanneer je locatiegericht te werk gaat, is dit niet zoveel anders dan bij ‘normale’ zoektermen.

Aan de andere kant van de oceaan gebruiken ze de afkorting NAP. Nee dit staat niet voor ‘Normaal Amsterdams Peil’, maar voor ‘Name, Adres, Phone number. Bij het optimaliseren voor verschillende locaties gebruik jij dit ook. Programmeer je website zo – of laat deze zo programmeren – dat je per locatie je bedrijfsnaam, het betreffende adres en het telefoonnummer in bijvoorbeeld de footer te zien krijgt. Zo kan Google goed per pagina met welke locatie het te maken heeft en onder welke zoektermen de zoekmachine je moet plaatsen.

Ook in je tekst heb je rekening te houden met je zoekterm. Maak ook in je tekst duidelijk dat dit over de locatie in bijvoorbeeld Amsterdam gaat en vergeet hierbij je zoekterm zelf niet. Verdeel je zoekwoorden en de plaats op subtiele wijze over je tekst en je komt al een heel eind. Echter is wat je tot nu toe gedaan hebt nog niet voldoende om met al je locaties te kunnen scoren.

Linkbuilding strategie

Om écht goed te kunnen ranken, zal je je ook moeten richten op de linkbuilding van je website. Echter vraagt het ranken voor verschillende locaties een andere tactiek dan normaal. Een natuurlijk linkbuildingprofiel opbouwen wordt nu toch wat lastiger.

Allereerst raden we je aan toch bij je homepagina te beginnen. Vanaf hier wordt toch het thema van je website bepaalt. Niet zozeer locatiegericht, maar wel businessgericht. Ga op zoek naar links vanaf sites die overeenkomen met hetgeen jij te bieden hebt.

Nu komt het lastige gedeelte. Eigenlijk dien je namelijk te linkbuilden voor al je locaties. Zij kunnen namelijk niet allemaal meeprofiteren van de autoriteit van je homepagina. Een natuurlijk linkprofiel heeft ook links naar de hoofpagina van al je verschillende locaties. Hier kun je iets meer lokaal te werk gaan. De pagina’s waar jij je links vandaan wilt genereren mogen namelijk over jouw diensten gaan, maar kunnen ook locatiegericht opgebouwd zijn. Als jij je op een klein dorp als bijvoorbeeld Leiderdorp richt, kun je ook op zoek naar links op bijvoorbeeld dienstenwebsites over het dorp waar jij je diensten aan kunt bieden.

Samengevat: Zorg voor een natuurlijk linkprofiel naar zowel je homepagina als de hoofdpagina’s van je locaties. De links naar je homepagina kunnen relevante links zijn die raakvlak hebben met jouw diensten, terwijl je de links naar de hoofdpagina per locatie raakvlak mogen hebben met zowel het soort dienst, de bedrijfstak als de locatie.

blofow3

Extra tips

Als jij al de bovengenoemde stappen hebt doorlopen, kun jij je website voor alle verschillende locaties optimaliseren. Toch hebben we nog wat extra tips voor je – de een iets duidelijker dan de ander.

Unieke content

Zorg alsjeblieft voor unieke pagina’s. Veel luie ondernemers maken de fout om overal dezelfde pagina’s te plaatsen en alleen de stadsnaam te veranderen. Hier krijg je te maken met de zogeheten duplicate content, wat je een enorme straf van Google zal opleveren. Wanneer jij je hier schuldig aan maakt, hoef je in ieder geval geen bezoekers op je website te verwachten. Schrijf bij het optimaliseren van je website voor verschillende locaties dus alleen maar unieke content.

Gebruik van title’s, meta’s en headers

Ook in je title en meta description kun je je website al voor verschillende locaties laten ranken. Verwerk op een subtiele wijze – alleen waar het niet storend leest – de plek waar de pagina over gaat en bemerk een kleine stijging in je ranking op Google.

Dit zelfde geldt voor het gebruik van headers. Door op een subtiele wijze hier en daar de plaatsnaam te verwerken in je H1, H2 etc. help je Google met het lezen van je pagina. Let op: ook hier gaat de regel op dat over optimaliseren averechts kan werken. Gooi dus niet in letterlijk elke header je zoekwoord een de plaatsnaam.

Al met al

Al met al is er een heel proces dat jij moet doorlopen als jij je website wilt optimaliseren voor verschillende locaties. Ga te werk vanuit één domeinnaam, doe je marktonderzoek per locatie, richt je website in per locatie, maak duidelijk aan Google waar je pagina’s over gaan en zorg voor een gevarieerde linkbuildingstructuur. Zorg er daarbuiten voor dat iedere pagina uniek is. Door deze stappen te doorlopen zullen al jouw locaties scoren en zullen zij allemaal meer succes uit het internet halen.

Toch gaat hier een hoop tijd in zitten, zonder dat jij de zekerheid hebt dat het gehele proces goed wordt uitgevoerd. Wil jij een zekerheid dat jij gaat ranken voor al je locaties, of heb jij hulp nodig bij je algehele SEO, neem dan direct contact op met ons bedrijf en bespreek de mogelijkheden.

Tot volgende week!

Doe de gratis SEO Scan

Social Media

Contactgegevens

Werkzaam door heel Nederland:

2020 © SAM Online Marketing & Webdesign
Beoordeling door klanten: 4.9/5 35 beoordelingen
Gratis SEO Scan

Doe de gratis SEO Scan!