HELP! Mijn review sterren in Google zijn verdwenen! Wat nu?!

Je zult je onlangs waarschijnlijk wel een ongeluk zijn geschrokken: jouw zuurverdiende sterren in Google (rich snippets), zijn ineens verdwenen. Wat voorheen een prachtig middel was om een streepje voor te krijgen op jouw concurrenten, is ineens weggevallen. Waar komt het door? Hoe los ik het op? En andere belangrijke info over rich snippets. Je leest het hier!

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets, structured data, featured snippets, schema markup: allemaal termen waar je misschien nog nooit van gehoord hebt. Het maakt de barrière groter en daarom heb je je er waarschijnlijk nog nooit aan gewaagd. Rich snippets zijn echter hartstikke laagdrempelig en relatief makkelijk te implementeren. Je moet alleen weten wat je wilt en waar je moet zoeken.

Maar voordat we afdwalen: rich snippets zijn extra elementen die toegevoegd kunnen worden aan een standaard resultaat binnen de zoekmachines. Je kunt hiermee een toevoeging geven aan de manier waarop jouw website in de SERP’s van Google in beeld komt, zodat je net dat streepje voor hebt op jouw concurrenten. Hieronder weiden we verder uit over de verschillende rich snippets, waarbij we direct ook diverse voorbeelden aandragen.

Welke rich snippets zijn er?

Je kunt een rich snippet eigenlijk zien als een toevoeging op de ‘normale’ zoekresultaten van Google. Alles wat ‘afwijkt’ van de normale zoekresultaten, kan eigenlijk gezien worden als een rich snippet. Je zult misschien dan ook voorbeelden hieronder zien die je in eerste instantie niet zou hebben geschaard onder de noemer rich snippets.

Ratings/reviews

De bekendste vorm van rich snippets zijn misschien wel de ratings of reviews. Je geeft bezoekers hiermee gelijk een concreet idee over hoe anderen over jouw bedrijf of organisatie denken. Dit principe is niet alleen toe te passen op jouw bedrijf, maar ook op reviews op producten. Dit is exact het punt waar het de afgelopen tijd is misgegaan: deze ratings kun je niet meer op je eigen website plaatsen. Lees er hieronder straks meer over!

Productinformatie

Je kunt jouw producten ook verder verrijken door middel van rich snippets. Vooral wanneer je een reseller bent van bekende merken, hoeft de positie in Google niet altijd leidend te zijn. Wanneer je in beeld bent, kun je ook op een andere manier onderscheidend zijn ten opzichte van jouw concurrenten. Kijk bijvoorbeeld eens naar de prijs, of de vraag of het product op voorraad is.

Recepten

Met recepten zijn de voordelen nog groter. Niet alleen verrijk je jouw SERP’s, ook kun je een veel groter stuk tekst in beeld brengen, waardoor je al helemaal een streepje voor hebt op jouw concurrenten!

Breadcrumbs

Een onaantrekkelijke URL kan soms zeer afstootwekkend zijn en ervoor zorgen dat een bezoeker liever jouw concurrentie aanklikt dan jouw website. Breadcrumbs werken niet alleen zeer goed op jouw website, maar ook in de SERP’s. Zie ook het voorbeeld hieronder!

Evenementen

Heb je de leiding over een bekend evenement? Dan kom je bezoekers ook tegemoet door rich snippets juist in te stellen. Hieronder een voorbeeld van de tourdata van Guns N’ Roses (al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet wist dat deze band nog optrad).

Nieuwsberichten

Het beste voorbeeld waarin Rich Snippets een meerwaarde hebben, is misschien wel door middel van nieuwsberichten. Door gebruik te maken van structured data (over deze term later meer), heb je met nieuwsberichten namelijk kans dat je in de ‘voorpaginanieuws’-carrousel komt te staan. Ben je bijvoorbeeld een voetbalnieuwssite, dan is dit zelfs een must!

Bedrijven

Je zou het niet zeggen, maar jouw Google My Business account is in zekere zin ook een vorm van rich snippets. Het is namelijk ook een verrijking van jouw SERP’s. Je kunt ook hier invloed op uitoefenen door middel van structured data. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het benadrukken van jouw NAP-gegevens, voor extra mooie resultaten in de lokale zoekresultaten!

Data structureren

Je weet nu alle mogelijkheden van rich snippets, maar wat nu? Je wilt dit nu zelf ook toevoegen natuurlijk! Hiervoor dien je zogeheten structured data aan jouw website toe te voegen, zodat de rich snippets die jij wilt, ook daadwerkelijk in beeld komen. Je hoeft gelukkig echt geen doorgewinterde programmeur zijn om dit toe te passen.

Allereerst helpt Google je zelf bij het opmaken van structured data. Hiervoor kun je de markup-helper gebruiken. Daarbij hoef je de codes ook zeker niet helemaal zelf te schrijven. Via schema.org kom je gemakkelijk uit de voeten op het gebied van rich snippets en structured data. Hier kun je zoeken welk stukje code je nodig hebt, waarna ze je deze code gewoon geven. Het enige wat je vervolgens moet doen, is dit toevoegen aan jouw website. Wanneer dit sitewide is, kun je dit in de footer plaatsen. Wanneer het alleen voor een specifieke pagina geldt, plaats je het op een specifiek voor die pagina bestemd gedeelte van de code.

LET OP: voordat je plaatst: Controleer altijd of de structured data achter de rich snippets wel klopt! Dit kun je testen via deze tool van Google!

Maar wat is er aan de hand met mijn review snippets?

Al deze info hierboven is leuk, maar wat moet je nou doen met jouw ratings die ineens zijn weggevallen? Vanuit Google zelf zijn de zogeheten self serving reviews niet meer toegestaan. Dit zijn reviews die alleen in het belang zijn van de website waarop ze zelf te zien zijn. Wanneer partij A een beoordeling over partij A op de website van partij A plaatst, ofwel rechtstreek in de opmaak, ofwel via een ingebouwde widget van een derde partij, wordt dit door Google gezien als zelfbediening.

Wanneer je gebruik maakt van een HTML-snippet, zoals die van Klantenvertellen, wordt er zoals je hebt kunnen lezen een stukje code in jouw website geplaatst, welke door Google wordt uitgelezen en wordt gebruikt om het aantal sterren, het gemiddelde cijfer en het aantal beoordelingen te tonen. Sinds de meest recente update van Google wordt deze code echter genegeerd wanneer deze zelfbedienend is.

Alleen de reviews die zelfbedienend zijn, zullen niet meer in beeld verschijnen. De reviews over derden zullen wel blijven bestaan. Denk hierbij bijvoorbeeld over jouw rating in Facebook, of die van Klantenvertellen zelf. Deze zullen wel gewoon blijven bestaan. Wanneer je SAM Online Marketing in Google intypt, zie je namelijk de review van Facebook wel gewoon bij staan. Zie de afbeelding hieronder.

Wat kan ik doen?

Wanneer je een commercieel bedrijf hebt, is er op dit moment weinig dat je kunt doen om jouw rich snippet sterren terug te krijgen in de SERP’s. Het is namelijk alleen mogelijk om reviews over een derde partij te plaatsen. Stel dat jij als webshop een bepaald type adidas schoenen verkoopt, mag je de beoordeling wel opnemen op de daarvoor bestemde pagina. In het geval van bestaande producten die meerdere partijen verkopen, mag het namelijk wel. Bij adidas zelf zou deze review echter niet in beeld verschijnen, omdat dit self serving is.

Waar je echter goed op moet letten, is dat het om een specifiek product gaat. Bij de term ‘nike schoenen’ verschijnen er geen sterren in beeld, maar bij een specifiek product als ‘Nike Air Max 1 WMNS ‘Midnight’’ gebeurt dit wel.

Conclusie

Al met al zijn rich snippets een prachtige toevoeging op jouw website. Weliswaar lijken de sterren voor bedrijven vooralsnog te zijn verdwenen, er zijn nog veel meer opties.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Blijf op de hoogte van de laatste marketing ontwikkelingen

Contact met een SAM specialist

Vul het contactformulier in en laat u terugbellen door een specialist van SAM om de mogelijkheden te bespreken. Nu online
Hulp van SAM?

Laat uw gegevens achter en word binnen 24 uur teruggebeld.

Direct contact opnemen
Doe de gratis SEO Scan
085 303 5745
info@samonlinemarketing.nl
2018 © SAM Online Marketing & Webdesign
Beoordeling door klanten: 8.9/10 - 23 beoordelingen