Rich snippets: meer dan een normaal zoekresultaat

Rich snippets: meer dan een normaal zoekresultaat

13 jul 2016

Rich snippets zijn momenteel hét middel om jezelf te onderscheiden binnen Google. Ook al heb je niet die nummer één positie, kun je de bezoekers toch triggeren om op jouw website te klikken en niet die van je concurrent. Een stukje broncode kan er voor zorgen dat jij er uitspringt. Dat stukje broncode heeft vele varianten, die allen rich snippets worden genoemd. Wat zijn rich snippets en hoe kun jij ze in jouw voordeel gebruiken? Je leest het hier!

Wat zijn rich snippets?

Om beter te begrijpen wat rich snippets zijn, is het belangrijk te weten hoe een gemiddeld zoekresultaat in Google er uit ziet. Een gemiddeld zoekresultaat in Google bestaat uit drie componenten: een titel, een URL en een beschrijving. Voor SEO doeleinden zijn vooral de eerste twee componenten van groot belang voor je ranking in Google. De beschrijving, ofwel meta description, wordt gebruikt om aan de bezoeker kort en bondig duidelijk te maken wat hij of zij kan verwachten.

Rich snippets zijn eigenlijk toevoegingen aan deze drie basiscomponenten. Ze zijn extra stukjes code die je in kunt voeren, die Google vervolgens uitleest en laat zien in haar organische zoekresultaten. Een rich snippets is er in alle vormen en maten: van reviews, tot recepten, tot beoordelingen. Voor degene onder ons die niet briljant zijn met codes, is het aan te raden de snippets te genereren via een plek als schema.org.

Om een beter beeld te krijgen bij wat rich snippets exact zijn – en om misschien een beetje inspiratie op te doen – zullen we een aantal voorbeelden voor je uitlichten.

Blogfotorichsnippet2

NAP rich snippet

Vooral voor bedrijven die zich op de lokale markt richten, is de toevoeging van NAP gegevens (name, address, phone number) zeer handig. Niet alleen maak je aan de bezoeker duidelijk waar je gelegen bent en hoe je te bereiken bent, ook laat je Google duidelijk bepalen waar je werkzaam bent. Als je een slotenmaker uit Eindhoven bent, en er is in je NAP terug te vinden dat je je ook werkelijk daar bevindt, is de kans groter dat jij op de zoekterm ‘slotenmaker eindhoven’ hoog in Google komt te staan.

Een makkelijke manier om een NAP rich snippet aan je pagina toe te voegen, is door de Micro Data Generator automatisch het stuk code te laten genereren.

Reviews

Je kunt ook reviews weergeven in een rich snippet. Dit is een extra manier om vertrouwen te kweken bij de bezoeker. Wanneer zij direct een beoordeling van een medebezoeker zien, zijn zij sneller geneigd op jouw website te klikken.

Buiten de echte reviews, is het ook mogelijk om een beoordeling in cijfers weer te geven. Je koppelt je website dan aan een plek waar beoordelingen worden gegeven over jouw bedrijf. Dit wordt weergegeven in een gemiddeld cijfer op een schaal van 1 tot 10, op basis van een x-aantal reviews.

 

Afbeeldingen

Ook afbeeldingen kun je aan een zoekresultaat toevoegen door middel van een rich snippet. Dit helpt je ook tussen je concurrenten uit te springen. Door je bedrijfslogo te laten zien, weet de consument direct met wie het te maken heeft.

Niet alleen kun je de afbeelding rich snippet gebruiken om je bedrijfslogo te laten. De manier waarop veel bedrijven het tegenwoordig gebruiken, is door een afbeelding van een product te laten zien. Hierdoor weet de consument direct hoe het product er uit ziet en wordt hij getriggerd door te klikken.

Blogfotorichsnippet3

 

Video Rich Snippets

Voor video’s worden de rich snippets het meeste gebruikt. De codering hierachter kost vaak wat meer werk, maar je kunt er een hoop mee. Er zijn zelfs bedrijven die hier misbruik van maken. In de preview van de video kun je namelijk iets heel anders weergeven dat je daadwerkelijk te zien krijgt. Google helpt je ook bij het maken van zo’n video rich snippet. Een voorbeeld dat Google zelf geeft, ziet er zo uit.

<script type=”application/ld+json”>

{

“@context”: “http://schema.org”,

“@type”: “VideoObject”,

“name”: “Title”,

“description”: “Video description”,

“thumbnailUrl”: “https://www.example.com/thumbnail.jpg”,

“uploadDate”: “2015-02-05T08:00:00+08:00”,

“duration”: “PT1M33S”,

“publisher”: {

“@type”: “Organization”,

“name”: “Example Publisher”,

“logo”: {

“@type”: “ImageObject”,

“url”: “https://example.com/logo.jpg”,

“width”: 600,

“height”: 60

}

},

“contentUrl”: “https://www.example.com/video123.flv”,

“embedUrl”: “https://www.example.com/videoplayer.swf?video=123”,

“interactionCount”: “2347”

}

</script>

 

What’s in it for me?

Je kunt nu een hoop tijd gaan investeren om zelf al deze rich snippets te implementeren in de zoekresultaten van jouw webpagina’s, maar wat heb je er eigenlijk aan? Beïnvloedt dit daadwerkelijk je uiteindelijke organische positie?

Het antwoord op deze vraag is ja en nee. Het beïnvloedt niet direct je positie. De toepassing zorgt er niet voor dat jij een streepje voor hebt op degene die dit niet hebben. Via een omweg kun je er echter wel voor zorgen dat je een streepje voor krijgt.

Door rich snippets toe te voegen, zorg je er voor dat de bezoeker sneller is geneigd op jouw pagina te drukken. Dit verhoogt je CTR (Click Through Rate), wat je wel weer op extra erkenning van Google komt te staan.

Al met al kunnen de rich snippets een hoop voor jouw website betekenen, mits je ze op de juiste manier toepast. Verdiep je in de materie en ontdek hoe jij deze stukjes code in je website kunt implementeren. Kom je er toch niet uit, bel ons dan eens op 085-3035754 en leg je probleem voor aan een specialist!

Tot volgende week!

PS: lees ook eens over zoekmachine manipulatie!

Doe de gratis SEO Scan

Social Media

Contactgegevens

Werkzaam door heel Nederland:

2020 © SAM Online Marketing & Webdesign
Beoordeling door klanten: 4.9/5 35 beoordelingen
Gratis SEO Scan

Doe de gratis SEO Scan!