Wat SEO-ers kunnen leren van SEA-ers

16 januari 2019

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Vanuit de wereld van SEO-ers wordt er vaak een beetje laatdunkend gedaan over SEA-ers. Als SEO-er “ben je bezig met content, linkbuilding, techniek, PR en nog veel meer” terwijl “SEA een kwestie van wat overzichtjes invullen is”. Toch zijn er een hoop dingen die je als SEO-er kunt leren van iemand die gespecialiseerd is in Google AdWords. We hebben er een aantal voor je op een rij gezet!

Zoekwoordonderzoeken

Het eerste onderdeel waar je als SEO-er wat van kunt leren, is de manier waarop een SEA-er zijn zoekwoordonderzoek doet. Wanneer je je bezighoudt met SEO, heb je toch al snel de neiging om je te concentreren op de zoekwoorden met hoge volumes. Je hebt niet de luxe en tijd om alles tot in de puntjes uit te stippelen, waardoor je als je er niet op let al snel terugvalt op de basis.

Bovendien ben je als SEO-er geneigd om naar traffic te kijken. Wanneer je veel traffic aantrekt via, wat jij denkt, relevante zoekwoorden, heb je je werk al snel goed gedaan. Als de website niet converteert, ligt dit niet aan jouw werk maar aan het design van de website. Maar is dit nou wel echt zo?

Als SEA-er denk je veel meer in geld dan een SEO-er. Je hebt een Advertentiebudget waar je het maximale uit moet halen. Hierbij ga je creatief te werk. Je gaat op zoek naar ‘laaghangend fruit’: buitenkansjes, zoekwoorden met een lage PPC en zoekwoorden met een hoge conversieratio. Juist doordat je een zekerheid hebt dat je zichtbaar bent, kun je veel meer op de details gaan letten. Wij als SEO-ers zijnde kunnen hier nog een hoop van leren!

Zoekwoordcombinaties

Wanneer je je niet met AdWords bezighoudt, moet je via diverse tools op zoek naar interessante zoekwoorden. Tools als keywordtool.io of Ahrefs zijn een goed middel om aan mooie zoekwoorden en goede ideeën te komen, maar via AdWords zelf zijn de mogelijkheden nog net wat groter. Via de tool krijg je net wat meer zoekwoordideeën dan via andere tools, waarmee je meer ideeën opdoet en de mogelijkheden voor jezelf net wat meer uitbreidt.

De AdWords Keyword Tool geeft je net wat meer mogelijkheden dan andere tools, maar dat is niet zozeer wat je als SEO-er kunt leren van een AdWords specialist. Dit ligt hem meer in het dieper zoeken en vooral het categoriseren van zoekwoorden. Als SEA-er heb je namelijk te maken met diverse Advertentiegroepen. Hierdoor heb je meer kijk op de zoekintentie bij bepaalde zoekwoorden en heb je meer gevoel voor het categoriseren van deze zoekwoorden. Als SEO-er zijnde plaats je hooguit wat zoekwoorden per pagina bij elkaar, maar door te kijken naar een SEA-er leer je segmenteren en écht handig indelen. Niet alleen is het hierdoor makkelijker om het overzicht te behouden, ook leer je beter om zoekwoorden te combineren, waardoor jouw pagina’s ook daadwerkelijk beter zullen scoren.

Zoekwoord

Titel tags en meta descriptions

Natuurlijk moet je kijken naar de gemiddelde conversieratio van een zoekwoord. Maar dat betekent niet dat je hier zelf geen invloed op kunt uitoefenen. Het eerste wat mensen van jou zien via Google – of dit nou SEA of SEO is – is de meta description en de titel tag (zie voorbeeld hieronder). Als SEO-er richt je dit eenmalig in en wanneer de website lekker wordt geïndexeerd, ben je geneigd om deze al snel te laten staan.

Wanneer je jouw brood via Google AdWords moet verdienen, hoef je je geen zorgen te maken om de rankings van de website; je moet er simpelweg voor zorgen dat jouw advertentie zo aantrekkelijk mogelijk is. Die 5% extra personen die doorklikken, maken voor jou een wereld van verschil. Hierdoor ga je continu op zoek naar nieuwe kansen, nieuwe impulsen en blijf je actief bezig met jouw meta descriptions en SEO titels. Als SEO-er ben je iets minder vrij in hetgeen je wilt laten zien, daar je wel rekening moet houden met jouw zoekwoorden, maar dat betekent niet dat je niet kunt blijven experimenteren!

Call to actions

Als je je veel met SEA bezighoudt, zijn bezoekers aantrekken een zekerheid. Jij bent er alleen om ervoor te zorgen dat advertenties op de goede plekken in beeld komen, de advertenties juist in te richten en ervoor te zorgen dat bezoekers op de goede plekken belanden. In het kort simpelweg om voor rendement te zorgen. SEA-ers zijn dus meester in het overhalen van bezoekers en ervoor te zorgen dat zij de juiste acties kunnen ondernemen. Als SEO-er kun je hier dan ook zeker wat van leren!

Ik ben er al eerder over begonnen, maar als SEO-er heb je de neiging om te denken dat jouw taak erop zit als de bezoeker eenmaal aangetrokken is. Ik ben echter van mening dat je een verantwoordelijkheid naar jouw klant hebt om ervoor te zorgen dat een bezoeker geen bezoeker blijft, maar een lead of zelfs een klant wordt. Op dit gebied kun je een hoop leren door naar een SEA-er te kijken, misschien zelfs bij jou op de werkvloer. Ga een keertje met hem sparren over hoe hij zijn call-to-actions inricht en kijk of je dit ook in jouw werkzaamheden kunt implementeren!

Conclusie

Al met al is er als SEO-er een hoop wat je kunt leren van een SEA-er. Alhoewel je misschien denkt dat jouw werk veel uitgebreider en meer divers is, zit een SEA-er zeker niet stil. Zo kun je een hoop van hem leren op het gebied van zoekwoordonderzoek en het segmenteren van zoekwoorden. Daarbij zijn AdWords specialisten meesters als het aankomt op SEO titels, Meta descriptions en call to actions in het algemeen. Kijk dus niet op SEA-ers neer, maar leer juist wat van ze om jouw capaciteiten als SEO-er uit te breiden!

Lees ook over waarom je niet moet stoppen met SEO!

In dit artikel lees je: