Hoeveel moet SEO kosten in 2022? Betaal je te veel?

7 februari 2022

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Jij wilt hoger komen in Google. Maar hoeveel kost dit eigenlijk in 2022? En betaal ik nu dan te veel? Je SEO uitbesteden is een goede zet! Maar het is natuurlijk fijn om te weten waar je precies voor betaalt. Zo weet je waar je eventueel op kunt besparen en of je op dit moment misschien al te veel betaalt. Wil jij kunnen besparen op jouw SEO kosten? Lees het hieronder!

Waar betaal ik voor wanneer we het hebben over content?

Binnen SEO heb je verschillende takken van sport en verschillende diensten die je kunt uitbesteden. Globaal gaat het met SEO om drie factoren. Dit zijn content, linkbuilding en techniek. Wanneer jouw site er technisch goed uitziet, hoeft er dus alleen nog gekeken te worden naar de content en linkbuilding of andersom. Wat content betreft worden de teksten helemaal aangepakt. Hier wordt een zoekwoordonderzoek voor gedaan. Daarbij wordt door een SEO specialist in kaart gebracht welke pagina’s herschreven moeten worden en of er nieuwe pagina’s geschreven moeten worden. Verder kun je hierin duidelijk zien welke zoekwoorden je voor iedere tekst moet gebruiken.

Wat doen de linkbuilders precies in dit verhaal?

Wat linkbuilding betreft wordt gekeken naar on page of interne linkstructuren en naar off page of externe link structuren. De interne linkstructuur zorgt ervoor dat bezoekers van jouw website makkelijker op diverse pagina’s kunnen komen hierbinnen. Met externe linkbuilding zorg je ervoor dat zoveel mogelijk links naar jouw site refereren. Maar niet zomaar links! Elke site die aan linkbuilding doet heeft namelijk een DA-waarde. Dit staat voor Domain Authority. Hoe meer (goede) links er naar een website linken hoe hoger de DA-waarde. Wanneer er dus slechtere links naar jouw site refereren wordt dit ook niet gewaardeerd door Google.

Wat heeft techniek met SEO te maken?

Het technische deel van SEO is ook niet te missen. Dit is als het ware de basis van SEO. Als een site niet naar behoren werkt zullen de bezoekers de content ook niet kunnen, dan wel willen, lezen. De site moet goed werken en snel zijn. Bezoekers haken immers vaak snel af en klikken een pagina dus weg wanneer het niet snel genoeg laadt. Snelheid is dus een van de factoren van een website die een grote rol speelt. Alles moet naar behoren werken. Iedere bezoeker vraagt zich namelijk verschillende dingen af wanneer ze op jouw site terecht komen. Hier moet je alvast op inspelen door na te denken wat die vragen kunnen zijn. Op deze manier werkt alles zoals een bezoeker dit zou willen zien. En daar gaat het voornamelijk om!

De SEO kosten per maand

De kosten van SEO kunnen sterk uiteenlopen. Dit is geheel afhankelijk van de markt waarin je je bevindt en de ambities die je hebt. SEO is namelijk een en al gebaseerd op concurrentie. Wie zijn de partijen die op dit moment bovenaan staan op de zoekwoorden waar je op wilt scoren? En wat moet er gebeuren om beter te worden dan deze partijen? Misschien nog wel belangrijker: hoeveel tijd is ervoor nodig om dit te bereiken?  Het eerste wat je moet weten, is dat SEO een proces is. Je betaalt geen eenmalige fee, maar je gaat een samenwerking voor langere tijd aan. Hierin werk je toe naar bepaalde doelen en stel je samen KPI’s op. Dit is ook geheel afhankelijk van jouw doelen en ambities, en de best presterende partijen binnen jouw branche. Het vervelende antwoord is dan ook dat je al voor €200,- per maand een succesvolle SEO campagne op kunt zetten, maar het kan net zo goed het honderdvoudige kosten. Om je toch een indicatie en beeld te geven, zullen we je meenemen in het proces dat doorlopen moet worden, waarbij we een kleine urenberekening maken. Dit geeft je alvast een klein beeld van wat je moet verwachten.

 

Timeline SAM

 

Marktonderzoek (2-5 uur)

Allereerst doen we een marktonderzoek. We kijken hierbij naar de websites van de top 10 concurrenten in de organische zoekresultaten van Google. Verschillende landingspagina’s worden geanalyseerd. Er wordt dan gekeken naar de content en de hoeveelheid externe links die er per pagina binnenkomen. Zo weten we hoeveel we minimaal moeten doen om de concurrentie te overwinnen. Aan de hand hiervan wordt het zoekwoordonderzoek vervolgens gemaakt, waarmee we de content kunnen gaan schrijven.

Content optimalisatie (1-3 uur per pagina, maandelijkse analyse) 

In het zoekwoordonderzoek kun je dus verschillende gegevens terugvinden. Zo kun je zien hoeveel pagina’s er geschreven moeten worden, welke landingspagina’s aangemaakt moeten worden, welke pagina’s opnieuw geschreven moeten worden, welke zoekwoorden je per landingspagina moet gebruiken, wat de url is per pagina en meer gegevens over de zoekwoorden specifiek. Vervolgens wordt de de content op basis hiervan geschreven. Waarna we maandelijks blijven monitoren wat de concurrentie doet. Zodra dit verandert zullen wij direct aan de slag gaan om de content opnieuw te optimaliseren.

Technische optimalisatie (eenmalig 3 uur, minimaal 1 uur per maand)

Kies je ervoor om jouw website ook grondig na te laten kijken? Hier zijn wij gemiddeld 3 uur mee bezig. Maandelijks blijven we jouw site daarna nakijken en verbeteren. Samen met de webdesigners ga je rond de tafel om te kijken naar hoe jouw website opgebouwd moet zijn. Moeten er maar een paar voor webdesign simpele aanpassingen gedaan worden? Of moeten er grote veranderingen plaatsvinden? Soms wordt er zelfs een hele nieuwe website gebouwd. In overleg met de websitebouwers is alles mogelijk! Wanneer we antwoord hebben op deze vragen kunnen we een urenindicatie maken. Hieruit wordt duidelijk hoeveel tijd de webdesigners nodig hebben voor jouw site en hoeveel dit dus kost.

Linkbuilding (2-200 uur per maand, afhankelijk van concurrentie) 

Concurrentie speelt de grootste rol in deze. Op basis van de concurrentieanalyse wordt beslist hoeveel links we nodig hebben voor jouw website. Is het domein van de concurrenten waar we het tegen opnemen groot en uitgebreid dan zijn we uiteraard langer bezig. Hoe lang we hiermee bezig zijn hangt daarnaast af van de manier waarop we links vergaren op externe sites. In principe hebben we al veel partners waar we mee samenwerken om bijvoorbeeld blogs te plaatsen. Deze blogs moeten dan ook wel weer geschreven worden. Hier zijn we gemiddeld een uur per blog mee bezig.  Het komt er dus op neer dat de SEO kosten heel erg afhangen van wat jij wilt en hoeveel tijd we hieraan kwijt zijn. Wil je alleen de content en linkbuilding laten optimaliseren? Moet jouw website daarbij aangepakt worden? En hoeveel tijd zal dit kosten? Hoe je hierop bespaard lees je hieronder!

Alles wat je zelf doet, bespaart je geld!

Heb je interne resources om een of meerdere van bovengenoemde stappen intern op te vangen? Dit scheelt je in de kosten. Wij willen namelijk een samenwerking aangaan. Als we onderling onderdelen op elkaar af kunnen stemmen, en dit scheelt ons tijd, dan scheelt het jou geld. Heel simpel! Ben je daarom benieuwd of we meer voor elkaar kunnen betekenen in een samenwerking? Neem eens vrijblijvend contact met ons op. We bespreken het graag met je!

In dit artikel lees je: