SAM Online Marketing Blog Marketing kennis uitbreiden begint bij SAM
SEO trends 2021

SEO Trends 2021

22 dec 2020

SEO Trends 2021

Als SEO-specialist staat bij ons ieder najaar in het teken van het onderzoeken van de SEO-trends van 2021. We kijken naar wat diverse SEO-experts zeggen en kijken naar de verwachtingen die worden geschept door Google en sommige informatie die ze al geven, een duidelijk voorbeeld is de Core Web Vitals. Omdat de Core Web Vitals volgens Google zo belangrijk worden, gaan we eerst even verder hierop in en vervolgens lees je de belangrijkste SEO-trends voor 2021.

Core Web Vitals

Google laat al een tijd weten dat de websitesnelheid belangrijk. Dit geldt niet alleen voor de gebruikerservaring en bijbehorende hogere conversie en betere kwaliteitsscores voor de advertenties in Google, maar ook voor SEO. Google geeft achter de schermen al een tijd aan dat websitesnelheid een van de vele factoren is voor de ranking van Google. Maar toch komt het nog vaak voor dat de nummer 1 niet per se een goede websitesnelheid heeft en daar regelmatig zelfs een ‘onvoldoende’ voor haalt. Recentelijk heeft Google aangekondigd dat de Core Web Vitals een officiële ranking factor gaan worden. Dit is een onderdeel van de grotere Page Experience Update.

Core Web Vitals

Bron afbeelding

Naast mobielvriendelijkheid, veiligheid (SSL certificaat) en het ontbreken van vervelende pop ups (Intrusive Intersitials), wat al een langere tijd ranking factoren zijn, worden de Core Web Vitals nu dus ook belangrijk(er) in het grote algoritme van Google. De Core Web Vitals bestaan uit:

  • LCP (Largest Contentful Paint): Heeft te maken met het snel inladen van een pagina
  • FID (First Input Delay): Voelt de interface snel aan?
  • CLS (Cumulative Layout): Ontbreken van (visuele) verschuivingen in de layout.

Kort gezegd gaat het erom dat de pagina zo snel mogelijk volledig gebruikt kan worden door de bezoeker. In Google Search Console wordt al in grote aantallen aangegeven welke pagina’s ‘slagen’ voor de Core Web Vitals, zowel voor de mobiele pagina’s als de pagina’s op desktop. Het verbeteren van de Core Web Vitals helpt dus bij je SEO maar ook andere belangrijke punten. Denk hierbij aan een betere conversie door het hogere gebruiksgemak en een betere kwaliteitsscore wat belangrijk is voor advertenties in Google. Zorg dus dat zo snel mogelijk de Core Web Vitals geoptimaliseerd zijn in 2021!

Meer dan de eerste pagina

Traditioneel werd er met SEO vooral gefocust op de eerste pagina, de top 10, en natuurlijk hoger. Maar dit is al lang niet meer de enige focus van zoekmachine optimalisatie. De resultatenpagina van Google (SERPS), is continu aan het veranderen en bewegen. Bovendien zijn er verschillende soorten features bijgekomen die invloed hebben op de click-through-rate (CTR). Hieronder een lijst met veel voorkomende SERP features:

  • Organische ranking
  • Sitelinks
  • Featured Snippets
  • Google Ads
  • Google Shopping
  • Knowledge Panels
  • Video’s
  • Afbeeldingen
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Recepten
  • Local Pack
  • En meer.

Het is verstandig om te kijken welke SERP-features aanwezig zijn bij de zoektermen waar jij je op richt aangezien het veel invloed kan hebben op de CTR. Waar we vroeger nog uit konden gaan van een doorklikratio van rond de 30% tot 35% voor de nummer 1, is dit gemiddelde een stuk lager dankzij de Mobile first indexering. Uit onderzoek van SISTRIX naar de mobiele CTR zijn de volgende ratio’s naar voren gekomen:

  1. 28,5%
  2. 15,7%
  3. 11,0%
  4. 8,0%
  5. 7,2%
  6. 5,1%
  7. 4,0%
  8. 3,2%
  9. 2,8%
  10. 2,5%

Te zien is dat de nummer 1 natuurlijk nog het meeste klikken krijgt. Maar het is wel goed om te weten op wat voor soort zoekopdrachten wordt gericht. Anders gezegd: Welke SERP-features worden getoond bij de zoekopdrachten? Richt je je zoekwoorden enkel op alleen het tonen van organische resultaten? Dan zal de CTR van de nummer 1 dichter bij de ‘oude’ CTR van 35% liggen. Dit is volkomen logisch omdat er geen andere features zijn die de aandacht van de gebruikers trekken. Al vanaf één aanwezige SERP-feature wordt de CTR beïnvloedt. De belangrijkste hierin zijn de Google Ads, Google Shopping en de Local Packs.

De aanwezigheid van Google Ads kan ervoor zorgen dat de CTR zakt naar gemiddeld 19%, dat is ongeveer 10% lager dan het gemiddelde. Ook Local Packs zorgen voor een flinke daling tot bijna 18%. Steeds vaker toont Google Local Packs bij zoektermen die eerst geen lokale intentie hadden. Denk aan nationale zoektermen zoals boxspring. Nu worden wel Local Packs getoond bij dit soort zoektermen. Dat geeft natuurlijk ook direct een kans om in de Local Packs opgenomen te worden. Al jaren wordt de laagste CTR gehaald bij e-commerce zoekopdrachten. Dit komt vooral door de aanwezigheid van Google Shopping. In dit geval daalt de CTR naar bijna 14%, een halvering van het oorspronkelijk gemiddelde.

Invloed op de SEO-strategie

Natuurlijk heeft dit allemaal invloed op de SEO-strategie. Het wordt steeds belangrijker om de zoekwoordstrategie te baseren op de zoekintentie. Deze intentie wordt al snel duidelijk doordat Google de bijbehorende SERP-features toont. Diverse tools geven in hun zoekwoordtool al aan welke SERP-features worden getoond bij de zoektermen. Het is dus belangrijk om niet alleen maar te richten op het behalen van die top drie in de SERP maar zorg er ook voor dat je aanwezig bent in de SERP-features.

E-commerce SEO

Al tijden krijgt Google steeds meer last van grote e-commerce platformen zoals Amazon als het gaat om e-commerce zoekopdrachten. Zo is in landen als Duitsland al duidelijk dat het zoeken naar een bepaald punt tegenwoordig begint bij Amazon, en niet meer bij Google. Google is dan ook bezig om de e-commerce en productzoekopdrachten te verplaatsen naar een soort platform-strategie. In 2020 zijn ze hier al begonnen met Surfaces Across Google, waarmee je gratis kliks met Google Shopping kunt krijgen, waar je hier voorheen voor nog moest betalen. Bovendien is het nu mogelijk om inzicht te krijgen in hoeverre mensen gebruik maken van de Shopping Tab dankzij UTM-tracking. Tegenwoordig kan ranken met producten dus op twee manieren: via reguliere zoekresultaten en in de Shopping Tab.

Voor het ranken in de reguliere zoekopdrachten geldt nog steeds de ‘normale’ SEO aanpak. Hoe hoger je komt, hoe beter. Maar bedenk wel dat de CTR lager is dankzij SERP-features zoals Google Shopping en het Product Knowledge Panel. Hierdoor kan het op mobiel voorkomen dat je flink moet scrollen voor het eerste organische resultaat in beeld komt. Voor Google is het Product Knowledge Panel steeds belangrijker aan het worden. Het is dan ook een van de meest interactieve SERP-features. Ze zetten dit vol in om gebruikers en marktaandeel van Amazon af te snoepen of eigenlijk terug te krijgen. Momenteel worden in het Product Knowledge Panel alleen nog advertenties getoond maar wie weet dat in de toekomst dit ook gratis wordt, net als de Shopping Tab.

Om goed te ranken in de reguliere, organische resultaten blijft normale SEO belangrijk. Maar als extra is het verstandig om je Structured Data goed te hebben staan of om dit zelfs uit te breiden. Bij de Shopping Tab wordt er namelijk gerankt in een feed met daarin bepaalde attributen van een product zoals de kleur.

Ranken via de Shopping Tab heeft alles te maken met de Surfaces Across Google. Het is verstandig om te starten en te profiteren van Surfaces Across Google als je dit nog niet hebt gedaan. Het is eenvoudig, gratis en je hebt kans om eerder vertoond te worden in de normale tab van Google. Het zal van Google vrijwel zeker altijd de missie blijven om zo spoedig mogelijk het meest relevante resultaat te leveren aan de gebruiker.

Al met al beweegt Google zich steeds meer naar het worden van een aankoopplatform naast het zijn van een zoekmachine. Ons advies, mocht je je richten op e-commerce, is dan ook om de productinformatie zoveel mogelijk te vullen en te verrijken met Structured Data en het gebruik maken van de Shopping Feed. Bovendien is het verstandig om reviews te blijven vergaren. Deze worden namelijk duidelijk getoond bij producten en in de Product Knowledge Panels.

Meer Local Packs

Afgelopen jaar hebben de Local Packs een evolutie doorgemaakt. Zo zijn er in steeds meer branches Local Packs te vinden. De verwachting is dat in 2021 dit nog verder ontwikkeld gaat worden. In dit opzicht kunnen ze zich namelijk nog echt onderscheiden van bijvoorbeeld Amazon. Zoals eerder gezegd zien we steeds meer Local Packs bij zoekopdrachten die niet per se lokaal zijn. In de Verenigde Staten is dit al verder ontwikkeld met bijvoorbeeld een Google Guaranteed Badge voor lokale winkels en dienstverleners. Lokaal is dus écht de toekomst voor zowel productverkopers als dienstverleners. Er is namelijk nog nooit een slotenmaker besteld via Amazon.

De Guaranteed Badges van Google zijn in eerste instantie nog gesponsord en dus onderdeel van SEA. Maar het is in ieder geval een teken dat Google bezig is om Local Packs te ontwikkelen en klaar te maken voor de toekomst. Zeker als het gaat om dienstverleners probeert Google de marktpositie te versterken. Local Packs wordt zo duidelijk ontwikkeld dat het niet vergeten en genegeerd mag worden.

Meer visueel

Naast de ontwikkelingen van Local Packs, blijven ook visuele SERP-features zoals afbeeldingen en video’s zeer belangrijk. En worden ze misschien nog wel belangrijker! Doordat Google gedeeltelijk verschuift naar een platform worden steeds meer zoektermen gekoppeld aan producten. Het kan zeer waardevol zijn om hiertussen te komen omdat je dan visueel opvalt. Daarnaast zie je ook bij steeds meer vragende zoektermen dat video’s in de resultaten terugkomen. Video’s maken is dus ook zeker van toegevoegde waarde!

Content en zoekintentie

Featured Snippets zijn al jaren in ontwikkeling en dat is dus ook niet iets nieuws. Maar wat wel nieuw is, is de ontwikkeling en vooral doorontwikkeling van het algoritme om content steeds beter te begrijpen dan het al kon. Vooralsnog gaat dit nog vooral om Engelse pagina’s en zoekopdrachten. Maar Google is ook bezig om dit naar andere talen te brengen en bij verschillende Nederlandse pagina’s en zoekopdrachten gebeurt dit ook al. Dankzij de eerder uitgebracht B.E.R.T. update van Google kan de connectie tussen meerdere zinnen beter begrijpen.

Aan de ene kant zorgt dit voor resultaten in de Featured Snippets maar Google is ook steeds meer bezig met het ranken van stukken content op een bepaalde pagina. Waar vroeger Featured Snippets werden getoond als een speciale pagina was gewijd aan het beantwoorden van bijvoorbeeld een vraag. Dankzij de update van Google kan het nu ook bepaalde stukken van de content op een pagina herkennen en dit stuk laten ranken. Wanneer je hierop rankt en de gebruiker klikt hierop, dan zal er direct op de pagina naar dit stuk content gegaan worden en wordt het gemarkeerd. Google blijft slimmer worden en daarom is het belangrijk dat de content op jouw pagina zeer goed moet zijn.

Vergeet de basis niet

Natuurlijk zijn er vele trends en ontwikkelingen van Google die je niet aan je voorbij mag laten gaan. Maar uiteindelijk mag de basis van SEO zeker niet onderschat worden. Dus laat niet alles vallen om alleen maar te werken aan de Core Web Vitals. Houdt altijd in de gaten dat de basis goed is. Zie het als een fundering. Een huis staat ook niet stevig zonder goede fundering. ‘Ouderwetse’ SEO werkzaamheden zoals meta titels, koppen, interne links, goede content en meer blijft belangrijk. Ook linkbuilding mag niet vergeten wordt om goed te scoren in de zoekresultaten van Google.

Conclusie

Als het gaat om producten dan is Google bezig met een flinke doorontwikkeling. Visueel was het al lang zichtbaar dat Google bezig is met het meer zichtbaar maken van nieuwe en verschillende SERP-features. Zo worden ook Google Jobs en Hotel Packs belangrijker en daar hebben we het nog niet eens over gehad. De belangrijkste conclusie is: blijf niet achter en haak aan bij verschillende trends om zo beter in beeld te komen. Het algoritme van Google blijft slimmer worden en dit zorgt ervoor dat je af en toe met een kritisch oog moet kijken naar je zoekmachine optimalisatie.

Wil je meer weten of liever je SEO uitbesteden? Neem dan direct contact met ons op en kom erachter wat wij voor jou kunnen betekenen.

Doe de gratis SEO Scan

Social Media

Contactgegevens

Werkzaam door heel Nederland:

2020 © SAM Online Marketing & Webdesign
Beoordeling door klanten: 4.9/5 35 beoordelingen