SEO vs. Conversie Optimalisatie: Hoe voorkom ik dat het één onder het ander lijdt?

24 februari 2016

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Zowel SEO als conversie optimalisatie zijn van cruciaal belang voor het voortbestaan van uw website. Echter kan dit verschillende problemen voor je opleveren. Wij als SEO specialist lopen hier ook regelmatig tegenaan. Je wilt je website namelijk zo goed mogelijk vindbaar maken op de voor jou relevante zoektermen. Dit kan echter ten koste gaan van je conversie. Als je je conversie wilt optimaliseren, kan dit juist weer ten koste gaan van je posities in de organische zoekresultaten van Google. Alhoewel beide begrippen hand in hand met elkaar zouden moeten gaan, lopen zij elkaar juist regelmatig in de weg. Vandaag zal ik je uitleggen hoe jij dit voorkomt.

Lees meer over bezoekers omzetten in klanten!

‘SEO begint bij conversie optimalisatie’

SEO begint bij conversie optimalisatie? Dit lijkt een hele rare stelling die ik hier aanneem, vooral als SEO consultant. Het meest voorkomende uitgangspunt onder zoekmachine optimalisatie specialisten is namelijk het eerst aantrekken van bezoeker en dán pas beginnen met het optimaliseren van de conversie. Dit lijkt ook heel logisch. Je doet namelijk je zoekwoordonderzoek, waarna je je sitestructuur bepaalt en begint met het schrijven van je SEO teksten. Als dit allemaal achter de rug is voer je je linkbuilding uit.

Dit bovengenoemde proces zorgt ervoor dat je een toevoer van bezoekers naar je website hebt. Het laatste kleine stapje nu is het optimaliseren van de conversie van deze bezoekers, toch? Nee! Als je je pas achteraf gaat bezighouden met je conversie optimalisatie, heb je de oorlog eigenlijk al verloren.

A website is not a receptacle for traffic. A website is a machine for conversions.’

Letterlijk vertaald: Een website is geen vergaarbak voor zoekverkeer. Een website is een machine voor conversies.

Als we deze stelling even verder ontleden, komen we uit op het volgende: Het aantrekken van bezoekers moet geen doel op zich worden. Het hoofddoel van je website moet het converteren van bezoekers zijn.

De algemene gedachtegang onder SEO specialisten is het domweg aantrekken van bezoekers. Wanneer dit bereikt is, vinden zij dat hun missie volbracht is. Jij als website eigenaar hebt hier echter niks aan. Het voornaamste doel is namelijk het krijgen van aanvragen en nieuwe klanten. Het aantrekken van bezoekers naar je website is hier slechts een middel voor. Het begin van je zoekmachine optimalisatie proces moet dan ook het creëren van een zo goed mogelijke bezoekerservaring zijn.

seovsco2

‘Begin met je conversie optimalisatie, niet je SEO’

Ik ga er vandaag een onorthodoxe stelling in gooien: Begin met je conversie optimalisatie, niet je SEO. Ik zal je ook direct uitleggen waarom ik deze onconventionele mening ben aangedaan.

Google werkt vanuit honderden algoritmes. Deze zijn allemaal in dienst geroepen om de bezoeker zo goed mogelijk te laten vinden waar hij naar op zoek is en deze een zo goed mogelijke gebruikerservaring te bieden. Vooral nu Google steeds geavanceerder hierin wordt en soms zelfs te werk lijkt te gaan als een echt persoon, wordt conversie optimalisatie het uitgangspunt en niet ‘het laatste stapje’.

Alle stappen die jij in je zoekmachine optimalisatieproces doorloopt, doorloop jij om aan Google duidelijk te maken dat jij de beste partij bent binnen jouw vakgebied. Hierna begin jij je pas te focussen op je bezoekers. Denk Google nu eens weg uit dit proces en richt je gelijk op je bezoekers.

seovsco3

Conversie optimalisatie voor SEO in de praktijk

De stelling die ik hierboven heb in genomen is interessant en controversieel, maar direct heb jij hier natuurlijk niks aan. Om je toch van dienst te zijn zal ik je het proces ook in de praktijk uitleggen aan de hand van een stel voorbeelden:

Sitetechniek:
Hier botst SEO vs. Conversie optimalisatie nog niet. Je zorgt voor een snelle laadsnelheid van je website en je zorgt ervoor dat deze responsive is voor tablet en smartphones. Google waardeert dit en het komt de gebruikerservaring ten goede.

Sitestructuur:
Hier gaan website eigenaren vaak de fout in. De manier waarop zij hun website inrichten is puur op de manier hoe Google wil dat ze het inrichten. Zowel de URL structuur als de interne linkbuilding is afgestemd op Google en niet op de bezoeker.

Ga voor jezelf na wat het pad is dat jij de bezoeker wilt laten doorlopen op de website. Bekijk daarbij welke pagina’s aan elkaar gerelateerd moeten zijn. Als jij dit proces goed doorloopt en daarbij van de bezoeker uitgaat, zal je conversie flink verhogen. Nu komt het leukste gedeelte:

Google kijkt naar het aantal natuurlijke bezoekers dat jij op je website krijgt. Daarbuiten letten ze ook op het bouncepercentage, de tijd die een bezoeker op een website doorbrengt en het aantal pagina’s dat zij op deze website bezoeken. Als jij je website puur op basis van je bezoekers inricht, zullen deze aantallen relatief hoog liggen. Dit heeft een positieve werking op je ‘page authority’, wat het makkelijker maakt voor je pagina’s om te ranken.

Content:
Je content is misschien wel de belangrijkste factor in de afweging tussen SEO en conversie optimalisatie. Hier valt het meeste winst te behalen.

Staar je niet stuk op het zoekwoord en ga niet wanhopig op zoek naar het ideale percentage in je keyword density. Je hebt van tevoren al bepaald waar een pagina over gaat. Probeer nu op de pagina zo goed en uitgebreid mogelijk te beschrijven wat je wilt vertellen op deze pagina. Als je dit echt goed doet, is je zoekwoordverdeling negen van de tien keer ook in orde.

Dit waren slechts enkele voorbeelden om mijn vooraf ingenomen stelling kracht bij te zetten. Om mijn bewering echt te laten werken, moet je met tientallen andere aspecten van online marketing rekening houden. Gelukkig weten alle SEO specialisten van SAM Online Marketing hier ook alles van af.

Wil jij van deze unieke werkwijze gebruik maken en de conversie van je website flink verhogen, kijk dan eens wat wij voor je zoekmachine optimalisatie kunnen betekenen.

Tot volgende week!

Inhoudsopgave