4 SEO tips om je website een kick-start te geven

Je bent net een website gestart. Je bent al redelijk bekend met de ins en outs van SEO, maar waar moet je beginnen? Hoe moet je opboksen tegen die enorme partijen binnen jouw branche? Normaal gesproken duurt het jaren om een gevestigde naam te worden binnen een branche. Gelukkig is dit tegenwoordig op het internet niet meer het geval en hebben wij hier een aantal oplossingen voor. Door deze 4 tips te doorlopen, haak jij snel aan bij de grote partijen binnen je branche en voorzie je jezelf van genoeg traffic om je business van de grond te krijgen.

Lees ook over de 5 meest ongewone SEO tips!

Zoektermen om snel mee te scoren (zoekwoordonderzoek)

Daar gaan we weer! Weer zo’n cliché die de wereld in wordt gegooid. Je hebt nu waarschijnlijk al wel honderd keer gelezen wat het belang van een goed zoekwoordonderzoek is. Gerichte keywords, long tail keywords, bla bla! Toch zit er wel degelijk een kern van waarheid in. Als jij snel wilt aanhaken bij je concurrenten en je SEO direct een boost wilt geven, kun je dit meenemen in je zoekwoordonderzoek.

De eerste stap naar een rendabele website is natuurlijk traffic. Veel bezoekers op je website zijn veel potentiële leads. Door te scoren op de ‘juiste’ zoektermen, kun jij dit realiseren. Gooi alle standaardregeltjes overboord en ga op zoek naar zoektermen waar jij snel resultaat mee kunt behalen. Wat bedoelen wij hiermee?

Ga op zoek naar zoektermen waar relatief veel zoekvolume op zit ten opzichte van de concurrentie. Via de Keyword Planner van Google kun je gemakkelijk het zoekvolume zien per zoekwoord. Hoe je je concurrentie in kaart brengt, weet echter niet iedereen. Ook hier zijn twee simpele manieren voor.

Binnen Google kun je gemakkelijk zien wat je concurrentie is en hoeveel partijen zich op dezelfde zoektermen richten als jij. Door je zoekwoord tussen dubbele aanhalingstekens te zetten (dus “zoekwoord”), brengt Google alleen de zoekresultaten in beeld waar deze letterlijke woordcombinatie voorkomt. Dit geeft je al een beeld hoeveel bedrijven zich richten op deze zoekterm. Echter zitten hier vooral bij kortere zoektermen veel toevalstreffers tussen. Wanneer je twijfelt, probeer dan je concurrentie in kaart te brengen op een andere manier. Wanneer je ‘allintitle:’ gebruikt, brengt Google alle pagina’s in kaart waar het zoekwoord in de titel van de pagina voorkomt (alltintitle:zoekwoord).

Ga door middel van de Keyword Planner en de twee manieren die we je hebben aangereikt op zoek naar zoekwoorden met een relatief hoog zoekvolume ten opzichte van de concurrentie.

‘Steel’ links van je concurrenten

Dit klinkt natuurlijk als een enorme zonde, maar is het dit ook echt? Wie zegt dat een bepaalde link exclusief is en dat jij niet zo brutaal mag zijn om diezelfde partij ook een verzoek voor jouw website te sturen?

Iedereen weet dat de kwaliteit van je links en de hierdoor opgebouwde autoriteit een groot deel van Google’s ranking factors vormen. Een juist opgebouwd linkprofiel (betrouwbare links, voorzien van juiste anchortekst) maakt het vele malen makkelijker om je content te laten scoren. Het is echter een hels karwei om op zoek te gaan naar unieke links, deze te beoordelen op betrouwbaarheid en vervolgens ook nog de beheerders van deze websites te benaderen hiervoor. Dit is niet te doen als je snel je website een kick-start wilt geven. Natuurlijk kun je dit altijd nog doen, maar niet op de korte termijn.

Op de korte termijn hebben wij een veel betere oplossing voor je: SEO Majestic. Met deze tool kun je niet alleen je eigen linkprofiel in kaart brengen, maar ook die van je concurrent. Je ziet wat de autoriteit van de links van je concurrent zijn, waar ze vandaan komen, wat de anchortekst is en wanneer ze aangevraagd zijn. Hoe ga je op zoek naar de beste links van je concurrenten? Simpel!
Kijk wie er bovenaan staan op de zoekwoorden waar jij voor wilt scoren. Kopieer de URL van die pagina en plak deze vervolgens in Majestic. Filter de links die jij kunt gebruiken en voíla!

Verdeel je link autoriteit over je belangrijkste pagina’s

De links die je hebt gegenereerd, zijn natuurlijk ergens goed voor. Wanner je al deze links hebt doorverwezen naar je homepagina, staat hier nu een enorme autoriteit op. Elke link naar een pagina kan namelijk gezien worden als een soort stem. Dit zelfde geldt ook intern. Als je één of meerdere pagina’s wilt versterken, zorg er dan voor dat er extra veel links vanuit je website naar die pagina verwijzen. Een link in de ‘body’ van een pagina levert daarbij meer linkjuice op dan een link vanaf bijvoorbeeld een footer.
Ga na op welke pagina’s jij per se wilt scoren en pas je website zo aan dat deze pagina’s extra veel juice krijgen.

Vergroot je zichtbaarheid door rich snippets

Het overgrote deel van de bezoekers worden gegenereerd via de eerste drie posities in Google. Toch kom je regelmatig partijen tegen die je echt niet van die topposities af krijgt. Hoe krijg je alsnog bezoekers op je website via deze zoektermen, zonder dat je in de top 3 staat? Het antwoord hierop is (nou ja, zijn) rich snippets.
Rich snippets zijn manieren om er toch uit te springen in de SERP’s (Search Engine Ranking Positions) van Google, zonder dat je die topposities hebt. Bezoekers zullen misschien sneller geneigd zijn op jouw website te klikken op het moment dat deze verreikt zijn met extra onderdelen. De mogelijkheden binnen rich snippets zijn groot. Zo kun je beoordelingen laten zien, recepten, productprijzen en vele andere opties.

Kortom

Al met al zijn er verschillende manieren te noemen hoe jij snel kunt ‘aanhaken bij de top’ en je website een kickstart kan geven. Zo kun je slim op zoek gaan naar goede zoekwoorden met een lage concurrentie, kun je links ‘stelen’ van je concurrenten, verdeel je je autoriteit over je website op dusdanige manier dat bepaalde pagina’s worden versterkt en ten slotte kun je je zoekresultaten verreiken met rich snippets.

Let wel op: dit zijn allemaal manieren waar je je website een boost mee geeft. Dit zijn geen lange termijn tactieken waar je online rijk mee zal worden. Wil je een kwalitatief lange termijn plan (laten) opstellen, dan helpt SAM Online Marketing je graag verder. Bespreek de mogelijkheden eens door contact met ons op te nemen via 085 303 5754 of een e-mail te sturen naar info@samonlinemarketing.nl.

Tot volgende week!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Blijf op de hoogte van de laatste marketing ontwikkelingen

Contact met een SAM specialist

Vul het contactformulier in en laat u terugbellen door een specialist van SAM om de mogelijkheden te bespreken. Nu online
Hulp van SAM?

Laat uw gegevens achter en word binnen 24 uur teruggebeld.

Direct contact opnemen
Doe de gratis SEO Scan
085 303 5745
info@samonlinemarketing.nl
2018 © SAM Online Marketing & Webdesign
Beoordeling door klanten: 8.9/10 - 23 beoordelingen