Hoe verkeerd gespelde zoektermen SEO beïnvloeden

30 december 2020

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Het algoritme van onder andere Google wordt steeds verbeterd en verder ontwikkeld om de gebruikers de beste ervaring te bieden. In de begin jaren van SEO werden verkeerd gespelde zoektermen expres gebruikt, maar is dit nog steeds een goede strategie of is dit echt niet meer van deze tijd? Dat lees je in deze blog. Na het lezen kun je dus direct je strategie aanpassen of door blijven gaan waar je mee bezig bent.

De begindagen van Google

In de begindagen van Google was de zoekmachine optimalisatie nog heel simpel. Dit kwam omdat de algoritmes nog zeer basic waren. Het waren eigenlijk simpele codes die ervoor zorgden dat ze alle pagina’s te zien kregen waarin de zoekterm in voor kwam. Ze werden geordend op de hoeveelheid van de zoektermen. Bovendien was er de mogelijkheid tot het toevoegen van meta keywords tag. Hiermee konden online marketeers aangeven voor welke zoektermen de pagina relevant was. Zoals je je wel kunt voorstellen werd dit door SEO-experts flink uitgebuit. Zo werden zoektermen die totaal niet relevant waren gebruikt zodat de pagina getoond werd bij zoektermen met veel volume. In de Verenigde Staten gaat het dan bijvoorbeeld om de zoekterm ‘Britney Spears’. Deze term had zo veel volume en werd zo erg gespammed, dat Google dit nu als voorbeeld gebruikt voor hoe ze nu spelfouten herkennen en begrijpen.

Omdat SEO-professionals zoveel misbruik maakten zijn er nu geen respectabele zoekmachines meer die gebruik maken van meta keywords. Bovendien zijn de algoritmes van zoekmachines zoveel beter geworden dat ze begrijpen wat verschillende woorden betekenen. Een aantal jaar geleden heeft Google besproken hoe ze spelfouten proberen te begrijpen zodat ze weten wat de gebruiker echt bedoelde. Zo zie je op deze pagina alle varianten en spelfouten die door het algoritme van Google worden herleid naar Britney Spears.

Huidige tijd

Tegenwoordig is het wel duidelijk dat Google en andere zoekmachines zoals Bing alle verschillende zoektermvariaties kan herleiden tot het juiste zoekwoord, dat is wel duidelijk geworden met de pagina over ‘Britney Spears’. Eerst was er nog een tijd waarin je verkeer kon genereren door expres veelgebruikte spelfouten te verwerken op je pagina. Het kan nog steeds voorkomen dat er verschillende pagina’s tevoorschijn komen in de zoekresultaten van Google die hiervan profiteren. Wellicht kun je ook nog ‘SEO-professionals’ vinden die het aanraden. Maar dat is niet het geval! Omdat de grote zoekmachines zoals Google nu slim genoeg zijn om de spelfouten te herleiden naar het correct gespelde woord, zullen ze dan ook de zoekresultaten voor het juist gespelde woord of juist gespelde woorden laten zien. Bovendien laat Google nu al zien als je iets verkeerd spelt. Google zegt zelfs hoe je het hoort te spellen zoals te zien in onderstaande afbeelding.

Verkeerd gespeld zoekresultaat

Als je echt op de verkeerd gespelde zoekterm wilt zoeken, moet je hier zelfs op klikken.

Spellingsfouten kunnen negatieve invloed hebben

Waar je vroeger nog spellingsfouten in zoektermen kon gebruiken om hoger te komen in de rankings van Google is dat nu omgedraaid. De zoekmachines waarderen en belonen websites van hoge kwaliteit. In de SEO-gemeenschap gaat er zelfs een theorie rond dat spelfouten gezien kunnen worden als een signaal dat jouw website van lage kwaliteit is. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat het jouw website meer goed dan fout doet.

Wij nemen het risico in ieder geval niet en gaan voor correcte SEO teksten zonder spelfouten.

Inhoudsopgave