SAM Online Marketing Blog Marketing kennis uitbreiden begint bij SAM

De Vouw en SAM Online Marketing & Webdesign

16 jan 2014

De Vouw en SAM Online Marketing

De vouw. Het fenomeen houdt redacteuren, designers, marketeers en adverteerders al decennia lang bezig. Maar hoe belangrijk is de vouw vandaag de dag nog nu we op verschillende formaten schermen de online content bekijken?

Voordat jij met de vouw aan de slag gaat, moet je natuurlijk wel je domeinnaam registreren.

De vouw

De term ‘boven de vouw‘ of ‘above the fold‘ is alom bekend in de wereld van redacteuren, webdesigners, marketeers, journalisten and so on. Maar wat betekent boven de vouw? En waar komt deze term van oorsprong vandaan?

Nog geen 30 jaar terug was ‘boven de vouw’ bekend vanuit de wereld van de kranten. Redacteuren gebruikten de ruimte boven de vouw voor aantrekkelijke nieuwsberichten met pakkende titels. Bedenk dat alle kranten gevouwen ten toon worden gesteld in een krantenstelling en dan wordt meteen duidelijk wat boven de vouw betekent en waarom de ruimte boven de vouw zo belangrijk is; je verkoopt ermee.

De bovenkant van de vouw moest zo aantrekkelijk mogelijk worden gemaakt zodat de aandacht werd gewekt, mensen de krant pakten en vervolgens ook kochten.

Met de komst van internet namen webdesigners de term over. Scrollen was nog niet zo’n gemeengoed als het nu is en daarom moest alle belangrijke content boven de vouw gepositioneerd worden. Website-eigenaren waren als de dood dat de bezoeker iets zou missen en zo kwam het dat boven de vouw een heilig middel binnen de webdesignwereld werd.

Responsive design

Tot 2007 is dit eigenlijk altijd zo geweest, maar door de komst van de iPhone veranderde dit principe behoorlijk. Webdesigners moesten websites gaan bouwen die op verschillende schermformaten goed werden weergegeven; responsive design.

Doordat we content zijn gaan bekijken op verschillende schermen die afweken van de standaard 1024 x 768 pixels was de standaard vouwlijn nergens meer gelijk.

Heeft dit ervoor gezorgd dat boven de vouw niet meer belangrijk is op internet?

De vouw vandaag de dag

De vouw is niet meer zo belangrijk als dat het vroeger was, maar nog steeds is het van groot belang dat de ‘look’ boven de vouw bepaalt of je bezoeker op je website blijft en naar beneden scrollt, of dat hij wegklikt. Deze keuze maakt hij in 2 seconden.

Ziet je website er boven de vouw aantrekkelijk uit en nodigt het uit tot scrollen, dan zal de bezoeker dit ook zeker doen. Scrollen is tegenwoordig gemeengoed wat zelfs je opa of oma nog begrijpt. Uit verschillende onderzoeken is dan ook gebleken dat de gebruiker geen problemen heeft wanneer hij moet scrollen, als hij maar getriggerd wordt om te scrollen.

Een goede call to action  is nog steeds belangrijk, al is ook uit onderzoek gebleken dat deze niet per se boven de vouw geplaatst moet worden. Uit statistieken kan worden opgemaakt dat bij websites met een lange inhoud (dus veel scrollen) de meeste clicks onderaan de pagina plaats vinden. Hieruit blijkt dat de bezoeker wel degelijk leest, of op z’n minst de inhoud scant, mits de content king is!

Een goede call-to-action onderaan de pagina loont dus zeker, maar zorg dat de inhoud waardevol is voor je bezoeker.

SAM Online Marketing, de vouw & responsive design

Leuk is het om na bovenstaande gelezen te hebben een voorbeeld uit de praktijk te pakken en welke website loont zich hier beter voor dan de onze?

Wij maken enkel gebruik van responsive designs, omdat wij de noodzaak hiervan inzien. Steeds meer bezoekers bezoeken websites via een mobiel apparaat en daarom kiezen wij ervoor om enkel nog maar te werken met responsive designs.

In de eerste printscreen zie je hoe onze website er boven de vouw uitziet op een laptop. Wat opvalt is dat we duidelijk aangeven wie we zijn, wat we doen en waar de bezoeker op moet klikken.

CTA boven de vouw

 

In de tweede printscreen zie je hoe onze website er boven de vouw uitziet op een smartphone. Ook hier wordt in één oogopslag duidelijk wie we zijn, wat we doen en waar de bezoeker moet klikken.

CTA boven de vouw mobiel

Als je verder kijkt op onze werkwijze pagina zul je zien dat ook wij voor meerdere call-tot-actions hebben gekozen; boven de vouw en onder de vouw.

Spreid je kansen.

De vouw, overschat of onmisbaar?

Zeg het zelf maar na het lezen van dit artikel. Je hebt kunnen lezen dat de vouw, voordat scrollen algemeen bekend en geaccepteerd werd, van onmisbare waarde was. Maar sinds de responsive designs hun intrede hebben gedaan in onze wereld is de vouw de vouw niet helemaal meer.

Wat vind jij? Plaats jij toch nog steeds je belangrijkste content bovenaan je pagina? Of zorg je ervoor dat de aandacht gewekt wordt bij je bezoeker zodra hij binnenkomt en ‘dwing’ je hem om te scrollen naar je belangrijkste content.

Laat het ons en je concullega’s weten in de reacties hieronder. Sharing is caring!

Doe de gratis SEO Scan

Social Media

Contactgegevens

Werkzaam door heel Nederland:

2020 © SAM Online Marketing & Webdesign
Beoordeling door klanten: 4.9/5 35 beoordelingen
Gratis SEO Scan

Doe de gratis SEO Scan!