SAM Online Marketing Blog Marketing kennis uitbreiden begint bij SAM

WordPress website vullen met content

09 jun 2014

 

WordPress website vullen met content

Dus je bent na het lezen van onze blog ‘in 5 minuten online met een WordPress website’ aan de slag gegaan met het installeren van WordPress. Automatisch, dan wel handmatig. WordPress draait, je bent ingelogd. Klaar om van start te gaan. Klaar om je WordPress website vullen met content.

Maar al die knoppen. Waar begin ik?! Wat weet jij trouwens al over Filezilla?


WordPress website vullen met content – Het startscherm

Wanneer je voor het eerst binnenkomt en achter de schermen bij WordPress kan kijken kun je enorm overdonderd worden door alle knoppen die je her en der ziet. We gaan van deze blog geen cursus WordPress maken, maar zullen wel even alle opties kort toelichten.

Wordpress website vullen met content

Als je ingelogd bent komt bovenstaande schermafbeelding je ongetwijfeld bekend voor. Op zich is WordPress vrij overzichtelijk, ook voor de beginnende gebruiker. In de sidebar aan de linkerkant zijn verschillende opties, waarvan je een aantal opties ook in de menubalk bovenin afgebeeld ziet. We behandelen ze kort voor je.


Dashboard

Het beginscherm zoals hierboven afgebeeld staat. Zoals je kunt zien zie je een aantal snelknoppen, meldingen zoals het aantal berichten en reacties, mogelijkheid om snel een bericht te plaatsen en WordPress nieuws.


Berichten

Hier tref je een overzicht van je geplaatste artikelen en de mogelijkheid om nieuwe berichten te plaatsen. We gaan hier dadelijk verder op in. Je gebruikt deze optie namelijk om je WordPress website te vullen met content.


Media

De mediabibliotheek. Alle afbeeldingen, video, geluidsfragmenten etc. kun je hier terug vinden. En natuurlijk ook de mogelijkheid om nieuwe media toe te voegen aan de mediabibliotheek.


Pagina’s

Hier creëer je nieuwe pagina’s en vind je een overzicht van reeds gemaakte pagina’s. De pagina’s zelf vormen uiteindelijk je website. Om bij onze website te blijven; als we op het overzicht zouden klikken zien we daar o.a. de homepagina, de marketingpagina (incl. subpagina’s zoekmachine marketing, zoekmachine optimalisatie, social media adverteren etc.) en de contactpagina.


Reacties

Je hebt de mogelijkheid om reacties op je berichten toe te staan of te blokkeren. We adviseren om ze toe te staan omdat dit positief is voor de vindbaarheid van je website in de zoekmachines. Al je reacties staan onder dit kopje.


Portfolio (optioneel)

Je hebt bij WordPress de mogelijkheid om verschillende thema’s te installeren. Als je thema een portfolio bevat kun je hier je portfolio aanmaken.


FAQ’s (optioneel)

Ook dit onderdeel is optioneel en zie je bij de meeste thema’s niet terug. Hier kun je een FAQ (Frequently Asked Questions) aanmaken.


Contact (optioneel)

Tevens een onderdeel wat bij ons thema hoort. Hier kun je een contactformulier aanmaken zoals je op onze contactpagina terug ziet.


Weergave

Hier vind je alles wat te maken heeft met de vormgeving van je website. Je kunt thema’s installeren, je websitetitel en ondertitel aanpassen, widgets aanpassen, je menustructuur beheren, thema opties veranderen (als je thema dit ondersteund) en voor de echte toppers kun je in de bewerker je volledige code aanpassen. De beginners zouden deze laatste optie eigenlijk niet eens aan moeten klikken, één klein foutje en je website ligt overhoop. Alleen doen als je weet wat je aan het doen bent is ons advies!!!


Plugins

Er zijn ontzettend veel plugins te downloaden en installeren. Voor (bijna) alle problemen en moeilijkheden is wel een plugin te vinden die het geheel makkelijker maakt. De eerste die je moet hebben krijg je van ons cadeau: de SEO plugin van Yoast.


Gebruikers

Hier voeg je nieuwe gebruikers toe en beheer je je eigen profiel


Extra

Hier kun je eenvoudig bestanden importeren en exporteren.


Instellingen

Verschillende instellingen die betrekking hebben op je website. Voorbeelden: de weergave van de datum, het aantal weer te geven berichten en het gebruik van permalinks, etc. etc.

Afhankelijk van jouw verkozen thema kunnen menu onderdelen wél of juist niet weergegeven worden. Wij beschrijven hier kort de standaard thema opties. Voor vragen en/of opmerkingen over jouw specifieke thema verwijzen we naar de makers van het thema. Zij kunnen al je vragen beantwoorden en vaak vind je in de FAQ al veel informatie over de verschillende opties van het thema.


Je WordPress website vullen met content

Nu je een klein beetje de verschillende opties hebt leren kennen wordt het tijd voor je eerste bericht. Je WordPress website vullen met content. Wat content inhoudt en waarom het zo belangrijk is kun je nog een keer op je gemak nalezen in ons artikel over content. Om te beginnen aan je eerste bericht zul je aan de linkerkant (of in de bovenste menubalk) moeten klikken op ‘nieuw bericht’


Wordpress website vullen met content

Wanneer je dit gedaan hebt kom je op een nieuwe pagina. Wederom een pagina met allemaal verschillende knoppen waar je als beginnende gebruiker helemaal duizelig van wordt. Ook hier behandelen we kort de verschillende knoppen.

wordpress website vullen met content

Zoals je kunt zien hebben we de paginatitel al ingevuld, namelijk de titel die je aan het begin van deze post kunt lezen. We schreven al eerder over het belang van een pakkende paginatitel. In de ruimte daaronder zie je 3 knoppen: ‘media toevoegen, Wysiwyg en Tekst’.


Media toevoegen

Hier kun je media toevoegen. Afbeeldingen, video, geluid etc. kun je hier eenvoudig toevoegen. Ook kun je hier de titel en alt tag toevoegen. Waarom dit belangrijk is voor je zoekmachine optimalisatie schreven we eerder in ‘alt tag en SEO; je plaatje in de zoekmachines’.


Wysiwyg

What you see is what you get. Daar staat Wysiwyg voor. In deze functie zie je hoe je bericht er uit komt te zien, zonder de gebruiker te belasten met de code. Wanneer je iets dikgedrukt vormgegeven wilt hebben zie je dat hier gewoon dikgedrukt.


Tekst

Je website zou niet werken zonder code. Wat je in de Wysiwyg weergave niet ziet, zie je hier wel; namelijk de code. Om ons vorige voorbeeld te gebruiken: dikgedrukt staat in de code als <strong>dikgedrukt</strong>

Onder deze 3 knoppen zie je een reeks knoppen die je waarschijnlijk al kent vanuit Word. Vanaf links naar rechts:

Vet afgedrukt, schuin afgedrukt, doorhalen van tekst, opsomming met bulletpoints, opsomming met getallen, een quote invoegen, een horizontale lijn, tekst links uitlijnen, tekst centreren, tekst rechts uitlijnen, een link toevoegen, een reeds gekoppelde link ontkoppelen, een-lees-meer-tag-toevoegen en extra werkbalk weergeven of verbergen.

Vervolgens staan daaronder weer een reeks knoppen. In de eerste zie je een dropdown. Hier kun je kiezen wat voor soort tekst je wilt gebruiken. Bijvoorbeeld een paragraaf, een koptekst 1 (H1), koptekst 2 (H2) enz. Dit is een belangrijk onderdeel van SEO waar we in een later artikel zeker nog op terug komen.

Verder vind je van links naar rechts knoppen die betrekking hebben op: onderstreepte tekst, uitvullen, tekstkleur, plakken, opmaak verwijderen, speciale tekens, inspringing verkleinen, inspringing vergroten, undo en redo.

Ook hier is het weer afhankelijk van je thema en van de geïnstalleerde plugins welke knoppen wél worden weergegeven en welke niet. Raadpleeg de makers van het thema of het WordPress forum als je vragen en/of opmerkingen hier over hebt.

Nu je bekend met de knoppen wordt het dan toch wel echt tijd. Start met je WordPress website vullen met content.


Nu echt je WordPress website vullen met content

Hoe je dit doet laten we geheel aan jou over. We hebben je uitgelegd wat alle knoppen inhouden, je wordpress website vullen met content zul je zelf moeten doen. We laten je nog wel zien wat er in de rechter sidebar te doen is.

wordpress website vullen met content

In het voorbeeld zie je de opmaak van deze post in Wysiwyg. Op zich heb je zo al een goed voorbeeld van hoe je post er uit komt te zien, maar het is ook fijn om te zien hoe het bericht er uit komt te zien op je website. Binnen je thema dus. Hiervoor gebruik je in de rechter sidebar de knop ‘voorbeeld’. Je krijgt dan de post te zien zoals jij hem nu leest, alleen staat ie nog niet live. Zo kun je dus gemakkelijk je post checken zonder hem meteen live te zetten. Wel zo fijn!

Links naast de voorbeeldknop zie je een andere knop: opslaan als concept. Deze gebruik je om je werk op te slaan om er later aan door te werken.

Vervolgens zie je van boven naar onder: de status van het bericht, de zichtbaarheid, het aantal revisies, publicatiedatum en omdat we de plugin van Yoast hebben draaien SEO.

Status

Op het moment van typen staat hier nog concept, maar wanneer jij dit leest zal hier bij ons gepubliceerd staan.

Zichtbaarheid

Je hebt hier 3 opties in: publiekelijk, beschermd met wachtwoord of privé.

Revisies

Het aantal revisies en de mogelijkheid om eerdere versies door te bladeren en eventueel terug te zetten.

Onmiddelijk publiceren

Je kunt een bericht direct publiceren, maar je hebt ook de mogelijkheid om een bericht in te plannen. Zo kun je al van tevoren blogs schrijven die op een later tijdstip gepubliceerd worden. Je kiest zelf de datum en het tijdstip. Erg handig in het geval van bijvoorbeeld een productlancering.

SEO

Hier zie je een analyse van de plugin van Yoast. Verbeterpunten worden in het rood weergegeven zodat je direct ziet waar het nog mis gaat. Nogmaals; een dikke aanrader!

Als laatste in dit blok zie je de knop waar het allemaal om te doen is; Publiceren. Klik op deze knop en je bericht staat live.

Onder dit blok zie je nog een aantal blokken:

Categorieën

Je kunt je posts indelen in categorieën wat voor je bezoekers natuurlijk wel zo gebruiksvriendelijk is.

Tags

Je kunt hier ‘tags’ aan je bericht koppelen zodat deze tevoorschijn komt bij gerelateerde berichten of in een tagcloud.

Uitgelichte afbeelding

Hier kies je een afbeelding die wordt weergegeven naast je artikel, bijvoorbeeld wanneer je in de instellingen hebt gekozen voor weergave van je laatste berichten op je homepagina, of bovenaan het betreffende artikel.

Publiceren

Nu je weet hoe het vullen van je WordPress website met content in z’n werk gaat is het tijd voor het laatste onderdeel: publiceren. We gaan aan deze laatste stap van een WordPress website online zetten in 5 minuten geen apart artikel spenderen. We hebben je laten zien hoe je je WordPress website moet vullen met content, we hebben deze post als voorbeeld gebruikt en dus blijft er nog één ding over voor ons om te doen; naar boven scrollen en op publiceren drukken.

Doen we natuurlijk niet voordat we je gevraagd hebben om deze post massaal te delen via onderstaande social media buttons als je dit artikel waardevol vond.

Dus doen! Vinden we leuk!

Doe de gratis SEO Scan

Social Media

Contactgegevens

Werkzaam door heel Nederland:

2020 © SAM Online Marketing & Webdesign
Beoordeling door klanten: 4.9/5 35 beoordelingen
Gratis SEO Scan

Doe de gratis SEO Scan!