Youtube marketing

10 april 2015

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Youtube kennen we allemaal; het is na Facebook de meest bezochte website ter wereld. Dagelijks bekijken zo’n 1,5 miljoen mensen honderden miljoenen uren aan video’s. Youtube marketing is dan ook iets wat je business explosief kan laten groeien als je dit medium goed benut. Waarom je Youtube marketing zou moeten toepassen voor jouw business en wat de voordelen ervan zijn ontdek je in dit artikel over online marketing via ’s werelds populairste video website; Youtube.

Youtube marketing: de cijfers

Voordat we uitleggen waarom je youtube marketing toe zou moeten passen voor jouw business, is het interessant om eens naar de cijfers van Youtube te kijken. De videodienst van Google zegt op hun website het volgende over de huidige statistieken:

    • YouTube heeft meer dan 1 miljard gebruikers
    • Er wordt elke dag honderden miljoenen uren aan video’s bekeken en miljarden weergaven gegenereerd op YouTube
    • Het aantal uur per maand dat mensen video’s bekijken op YouTube, stijgt elk jaar met 50%
    • Elke minuut wordt er 300 uur aan videomateriaal naar YouTube geüpload
    • Zo’n 60% van de weergaven is niet afkomstig uit het land van de videomaker
  • YouTube is gelokaliseerd in 75 landen en beschikbaar in 61 talen
  • De helft van de weergaven op YouTube vindt plaats op mobiele apparaten
  • YouTube-opbrengsten vanaf mobiele apparaten stijgt meer dan 100% per jaar

Advertenties

  • Meer dan een miljoen adverteerders gebruiken het advertentieplatform van Google, waarvan de meeste kleine bedrijven zijn
  • 85% van onze TrueView InStream-advertenties kunnen worden overgeslagen
  • Google Preferred is een groot succes. We zijn verbintenissen aangegaan met veel grote reclame- en marketingbureaus, waaronder OMG, Digitas, IPG, Carat en SMG, en hebben het merendeel van ons productaanbod verkocht
  • De grootste videomakers op YouTube zijn populairder onder Amerikaanse tieners dan de meeste celebrity’s.

Cijfers die er niet om liegen. Cijfers die Youtube marketing voor je business erg interessant maken. Maar hoe zou je Youtube als online marketing kanaal moeten gebruiken?

Oude media – nieuwe media

Steeds meer bedrijven begrijpen de kracht van nieuwe media zoals Youtube ten opzichte van oude media zoals de ouderwetse tv commercials. Steeds vaker ruilen consumenten de tv in voor de smartphone, tablet of reguliere pc. “Op het internet bepaal ik zelf wat ik zie” is een veelgehoord argument. Het is een andere manier van interactie. Waarbij je op de tv passief op de bank hangt en soms van zender wisselt, ben je op Youtube voortdurend actief. Je klikt volgende video’s aan, je liket een video of plaatst een reactie. Het publiek kan veel meer betrokken worden. Iets wat bij de ‘oude media’ altijd een lastig verhaal blijft, vooral wanneer het advertenties betreft. Hoe vaak grijp je zelf namelijk wel niet naar de afstandbediening wanneer de reclame begint?

Online marketing via Youtube

Youtube marketing kun je op verschillende manieren toepassen binnen je business. Bij het woord “Youtube marketing” wordt al gauw gedacht aan online adverteren op Youtube. Dit is een mogelijkheid, maar er zijn nog andere redenen waarom je je als ondernemer op Youtube zou moeten bevinden.

  • Branding
  • Direct Sales en Promotie
  • Product ondersteuning

Branding

Het werken aan je merknaam kan op talloze verschillende manieren, maar Youtube is een uitgelezen medium om te werken aan je ‘branding’. Het is niet voor niets dat je hierboven al kon lezen dat sommige Youtubers populairder zijn dan sommige celebrities.

Maar niet alleen individuele Youtubers begrijpen hoe je een krachtige merknaam op kunt bouwen via Youtube. Ook bedrijven verruilen steeds vaker de tv voor Youtube. Hierbij richten ze zich soms niet eens op een specifiek product, maar puur op het merk zelf.

Direct Sales en Promotie

Je kunt in een advertentie op Youtube natuurlijk ook gewoon een product of dienst aanbieden. Door middel van een call to action binnen de video kan de bezoeker worden doorgestuurd naar de betreffende productpagina. Deze manier van Youtube marketing is goed vergelijkbaar met een advertentie binnen Google AdWords.

Product ondersteuning

Wanneer we aan marketing denken, denken we vaak aan nieuwe klanten werven. Je kunt Youtube echter prima gebruiken om bestaande klanten ondersteuning te bieden bij producten die zij hebben aangeschaft. Of potentiële klanten die wellicht het product willen gaan aanschaffen overtuigen met een coole review van een product. Een perfect voorbeeld hiervan is Coolblue.

Met meer dan 5.000 video’s in verschillende categorieën begrijpen zij goed de kracht van Youtube marketing. Ze hebben op hun kanaal informatieve video’s over hun producten, reviews van producten en vraag & antwoord video’s over veelgestelde vragen zoals bijvoorbeeld het retourneren van producten.

Voordelen van Youtube marketing

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er meerdere mogelijkheden om je business via Youtube op de kaart te zetten. Maar waarom zou je kiezen voor Youtube marketing in plaats van andere vormen van marketing?

Op die vraag hebben we drie concrete antwoorden:

  • Adverteren op Youtube is goedkoper dan een tv of radio reclame
  • Op internet is ALLES meetbaar
  • De concurrentie is nog niet héél groot

Goedkoper dan TV of Radio

Adverteren via Youtube is vele malen goedkoper dan de bekende tv of radio commercial waar bedrijven grof geld voor neertellen. Wist je bijvoorbeeld dat de grote jongens al gauw € 40.000 tot € 50.000 neerleggen om hun campagne weer te laten geven in de rust van een WK wedstrijd? Astronomische bedragen in vergelijking met een advertentie op het internet, vooral als je 0,0 besef hebt hoeveel mensen daadwerkelijk gekeken hebben naar de reclame….

Meetbaar

Op het internet is alles meetbaar. Meten + Weten = Verbeteren zeggen we zelf altijd. Met Youtube marketing kun je alles doormeten. Je hebt dan ook veel meer inzicht in behaalde resultaten dan de hierboven genoemde reclame op tv of radio. Wanneer je inzicht hebt in de resultaten, heb je ook de mogelijkheid om jezelf te verbeteren. We schreven hier al over in “conversie verhogen met a/b testen”.

Concurrentie

Dit laatste voordeel gaat niet altijd op. Het ligt er maar net aan in welke niche je zit. Sommige markten zijn al goed geïntegreerd op Youtube, maar er zijn tal van kleinere deelmarkten waar de concurrentie nog niet groot is en jij dus alle mogelijkheden hebt om je slag te slaan, vooral op nationaal niveau. In Nederland lopen we vaak toch nog wat achter ten opzichte van de andere kant van de plas.

Jouw business en Youtube

Nu je de mogelijkheden en de voordelen kent van youtube marketing zijn we benieuwd: denk jij dat je Youtube effectief kan inzetten om jouw business te laten groeien? Laat het ons weten in een reactie hieronder!

In dit artikel lees je: